Jaké ovládání v autě je nejnebezpečnější? To, které nám teď výrobci nejvíce nutí

Automobilky mají plná ústa řečí o bezpečnosti, když ale přijde na to, aby pro ní opravdu něco udělali, dávají přednost tomu, co jen dobře vypadá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jaké ovládání v autě je nejnebezpečnější? To, které nám teď výrobci nejvíce nutí

7.10.2017 | Marek Bednář | 23 příspěvků

Automobilky mají plná ústa řečí o bezpečnosti, když ale přijde na to, aby pro ní opravdu něco udělali, dávají přednost tomu, co jen dobře vypadá.

Že za jízdy je za volantem nejlepší řídit, jistě nemusíme připomínat. Jenže jen to v autě dělat nelze a o čím modernější vůz jde, tím je to obtížnější. V takové Škodě 120 jste mohli za jízdy tak maximálně změnit teplotu vzduchu proudícího ventilace primitivním táhlem na neméně primitivní středové konzoli, možná k tomu tak spustit vyhřívání zadního skla nebo vypnout sytič. Moderní auta jsou ale vybavená mnohem pokročilejšími palubními systémy, které dovolují měnit jak nastavení chování vozu, tak spoustu dodatečných systémů. A k tomu má skoro každý po ruce mobil.

Zrovna používání telefonů je v posledních letech považováno za hlavní zdroj rozptýlení řidiče. V mnoha zemích je to vážný prohřešek trestaný vysokými pokutami a v krajním případě dokonce i vězením. Dá se to chápat, z hlediska odpoutání pozornosti to ale není to nejhorší, co můžete za volantem dělat, ani to, co z podstaty svého fungování zaměstnává mysl řidiče nejvíce. Říkala to studie z letošního jara a nyní máme před sebou jiný výzkum s podobnými výsledky.

Podle Nadace pro bezpečnost dopravy při AAA (American Automobile Association) nejvíce odpoutává pozornost řidiče zadávání adresy do navigace za jízdy. Psaní SMS a telefonování za jízdy skončilo shodně na druhém místě. Nejméně rozptylující naopak bylo ovládání rádia, tedy ladění stanice nebo změna hlasitosti. Podobně je na tom změna nastavení klimatizace.

To se ale bavíme o samotných činnostech, zajímavější je na celé studii to, jak řidiče rozptylují různé způsoby vydání pokynů k tomu či onomu. Podle teorie „ruce na volantu, oči na silnici” by mělo být nejlepší hlasové ovládání, ale není tomu tak. Pro řidiče je méně zatěžující práce s fyzickými tlačítky.

Vůbec nejméně rozptylující pro řidiče jsou ovládací prvky na středové konzoli, tedy tam, kde je mají auta už dekády. Ovládací prvky na středovém tunelu, jak to používá např. Mazda nebo Audi, se ukázaly být více rozptylujícími, což je pro nás poněkud překvapivé zjištění. Např. v Mazdě 3 nám přišlo toto ovládání velmi intuitivní a i další vozy zejména německé provenience používají podobné. Ale pro většinu lidí je příliš daleko od míst, kam běžně sahají a musí ovladači věnovat více pozornosti než těm, které jsou na středové konzoli.

Pochopitelně, vnímání složitosti práce s tím či oním rozhraním nebo systémem bude do jisté míry subjektivní a co bude vyhovovat jednomu, nemusí vyhovovat druhému. Některých ale musí být většina a obecné závěry studie jsou jednoznačné - nejnáročnější je fyzicky i mentálně je dotykové ovládání, zejména pak to, když do systému musíte něco psát. Velmi náročné je pak i ovládání hlasem, nejméně pak fyzickými tlačítky a mezi nimi je ideálem, jsou-li umístěna na středové konzoli.

V tomto kontextu je bizarní, že automobilky jednoznačně míří k dotykovému ovládání čehokoli a pokud už jej něčím doplňují pro ulehčení, je to hlasové ovládání. Styl a moderna tady jednoznačně vítězí nad zdravým rozumem a upřímně... Ani nepotřebujeme znát výsledky této studie, abychom to věděli, stačí si sjet s jakýmkoli moderním autem. Přesto je situace taková jaká je a i když výjimky se najdou, jsou to opravdu jen výjimky...

Jaké ovládání v autě je nejnebezpečnější? To, které nám teď výrobci nejvíce nutí - 1 - test peugeot 3008 20 bluehdi allure 81Jaké ovládání v autě je nejnebezpečnější? To, které nám teď výrobci nejvíce nutí - 2 - test honda civic 18 sport 77
Nejnáročnější na řidičovu pozornost je zadávání cíle do navigace za jízdy s pomocí dotykového displeje

Jaké ovládání v autě je nejnebezpečnější? To, které nám teď výrobci nejvíce nutí - 3 - Audi A8 2018 nove zive prvni 16Jaké ovládání v autě je nejnebezpečnější? To, které nám teď výrobci nejvíce nutí - 4 - Audi A8 2018 nove zive prvni 20
Další činnosti ovládané dotykově jsou na tom jen málo lépe

Jaké ovládání v autě je nejnebezpečnější? To, které nám teď výrobci nejvíce nutí - 5 - Skoda hlasove ovladani 01Jaké ovládání v autě je nejnebezpečnější? To, které nám teď výrobci nejvíce nutí - 6 - Skoda hlasove ovladani 02
A spásou kupodivu není ani hlasové ovládání

Jaké ovládání v autě je nejnebezpečnější? To, které nám teď výrobci nejvíce nutí - 7 - Pouzivani iPhone za jizdy 01Jaké ovládání v autě je nejnebezpečnější? To, které nám teď výrobci nejvíce nutí - 8 - Pouzivani iPhone za jizdy 03
Používání telefonu za jízdy je nebezpečné, ale ne tak jako práce s dotykovými systémy samotného vozu

Jaké ovládání v autě je nejnebezpečnější? To, které nám teď výrobci nejvíce nutí - 9 - test mazda 3 165 45aJaké ovládání v autě je nejnebezpečnější? To, které nám teď výrobci nejvíce nutí - 10 - Audi A4 sport 3.0 TDI quattro prvni test 2015 interier 13
Ovládání na středovém tunelu též řidičům dokonale nesedí

Jaké ovládání v autě je nejnebezpečnější? To, které nám teď výrobci nejvíce nutí - 11 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 54Jaké ovládání v autě je nejnebezpečnější? To, které nám teď výrobci nejvíce nutí - 12 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 55
Bez poskvrny tak ze studie vyšlo jen klasické ovládání tlačítky na středové konzoli, dnes už vymírající druh

Zdroj: AAA

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 23 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše