Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaké ovládání v autě je nejnebezpečnější? To, které nám teď výrobci nejvíce nutí
7.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Automobilky mají plná ústa řečí o bezpečnosti, když ale přijde na to, aby pro ní opravdu něco udělali, dávají přednost tomu, co jen dobře vypadá.
Že za jízdy je za volantem nejlepší řídit, jistě nemusíme připomínat. Jenže jen to v autě dělat nelze a o čím modernější vůz jde, tím je to obtížnější. V takové Škodě 120 jste mohli za jízdy tak maximálně změnit teplotu vzduchu proudícího ventilace primitivním táhlem na neméně primitivní středové konzoli, možná k tomu tak spustit vyhřívání zadního skla nebo vypnout sytič. Moderní auta jsou ale vybavená mnohem pokročilejšími palubními systémy, které dovolují měnit jak nastavení chování vozu, tak spoustu dodatečných systémů. A k tomu má skoro každý po ruce mobil.
Zrovna používání telefonů je v posledních letech považováno za hlavní zdroj rozptýlení řidiče. V mnoha zemích je to vážný prohřešek trestaný vysokými pokutami a v krajním případě dokonce i vězením. Dá se to chápat, z hlediska odpoutání pozornosti to ale není to nejhorší, co můžete za volantem dělat, ani to, co z podstaty svého fungování zaměstnává mysl řidiče nejvíce. Říkala to studie z letošního jara a nyní máme před sebou jiný výzkum s podobnými výsledky.
Podle Nadace pro bezpečnost dopravy při AAA (American Automobile Association) nejvíce odpoutává pozornost řidiče zadávání adresy do navigace za jízdy. Psaní SMS a telefonování za jízdy skončilo shodně na druhém místě. Nejméně rozptylující naopak bylo ovládání rádia, tedy ladění stanice nebo změna hlasitosti. Podobně je na tom změna nastavení klimatizace.
To se ale bavíme o samotných činnostech, zajímavější je na celé studii to, jak řidiče rozptylují různé způsoby vydání pokynů k tomu či onomu. Podle teorie „ruce na volantu, oči na silnici” by mělo být nejlepší hlasové ovládání, ale není tomu tak. Pro řidiče je méně zatěžující práce s fyzickými tlačítky.
Vůbec nejméně rozptylující pro řidiče jsou ovládací prvky na středové konzoli, tedy tam, kde je mají auta už dekády. Ovládací prvky na středovém tunelu, jak to používá např. Mazda nebo Audi, se ukázaly být více rozptylujícími, což je pro nás poněkud překvapivé zjištění. Např. v Mazdě 3 nám přišlo toto ovládání velmi intuitivní a i další vozy zejména německé provenience používají podobné. Ale pro většinu lidí je příliš daleko od míst, kam běžně sahají a musí ovladači věnovat více pozornosti než těm, které jsou na středové konzoli.
Pochopitelně, vnímání složitosti práce s tím či oním rozhraním nebo systémem bude do jisté míry subjektivní a co bude vyhovovat jednomu, nemusí vyhovovat druhému. Některých ale musí být většina a obecné závěry studie jsou jednoznačné - nejnáročnější je fyzicky i mentálně je dotykové ovládání, zejména pak to, když do systému musíte něco psát. Velmi náročné je pak i ovládání hlasem, nejméně pak fyzickými tlačítky a mezi nimi je ideálem, jsou-li umístěna na středové konzoli.
V tomto kontextu je bizarní, že automobilky jednoznačně míří k dotykovému ovládání čehokoli a pokud už jej něčím doplňují pro ulehčení, je to hlasové ovládání. Styl a moderna tady jednoznačně vítězí nad zdravým rozumem a upřímně... Ani nepotřebujeme znát výsledky této studie, abychom to věděli, stačí si sjet s jakýmkoli moderním autem. Přesto je situace taková jaká je a i když výjimky se najdou, jsou to opravdu jen výjimky...
Nejnáročnější na řidičovu pozornost je zadávání cíle do navigace za jízdy s pomocí dotykového displeje
Další činnosti ovládané dotykově jsou na tom jen málo lépe
A spásou kupodivu není ani hlasové ovládání
Používání telefonu za jízdy je nebezpečné, ale ne tak jako práce s dotykovými systémy samotného vozu
Ovládání na středovém tunelu též řidičům dokonale nesedí
Bez poskvrny tak ze studie vyšlo jen klasické ovládání tlačítky na středové konzoli, dnes už vymírající druh
Zdroj: AAA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejnovější články
- Automobilka Tesla žaluje výrobce baterií Tesla kvůli zneužití jejího jména, ale kdo na něj má vlastně právo?
před hodinou - Náklady na provoz elektromobilů dramaticky převyšují ty spojené s provozem spalovacích aut, říká konečně komplexní studie
včera - Zapomenutá silniční stíhačka od Peugeotu se ze z nouze ctnosti stala cenností, dodnes krásné kusy stojí majlant
včera - Aston Martin otevřel svou první rezidenční budovu, úchvatná stavba je prý téměř úplně rozprodaná
včera - Vlastnictví vzácného Mercedesu ze začátku milénia ruinuje i boháče, jen výměna brzd je stojí miliony
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 05.05. 07:11 - honziss
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch