Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Japonci používají chytrá řešení veřejných parkovišť, v ČR se máme co učit
17.5.2019 | Mirek Mazal
Zdá se, že na veřejných placených parkovištích není co vymýšlet, věčně kreativní Japonci ale ukazují, že to není pravda. U nás k dosažení podobných cílů používáme mnohem méně efektivní prostředky.
Nedávno jsme žasli nad tím, jak v Japonsku dokáží využívat prostor k parkování, který je v tamních metropolích obecně nedostatkovým zbožím. Malé plochy musí často skloubit rozličné způsoby využití a takové nelze prostě jen zabrat jedním stojícím vozem. Přesto existují místa, která jako ryzí parkoviště slouží, i ta ovšem bývají řešena nevědně.
Japonská parkoviště jsou typicky tří druhů. První z nich je tradiční oplocený areál označený klasickým písmenem P se závorami. Přístup lidé získají společně s parkovacím lístkem, který je potřeba před odjezdem zaplatit v automatu na kraji pozemku. Ceny jsou viditelně zobrazeny a nic není odlišné například od obyčejného stání v českém obchodním domě.
Druhý systém používaný na plochách, které nelze z podstaty uzavřít, je o poznání zajímavější, protože obsahuje automatické zábrany proti odjetí. Ty detekují zaparkované auto a vysunutím zamezí jeho pohybu. Je to v podstatě „botička”, kterou dostane automaticky každý vůz po zaparkování a je mu také automaticky odstraněna po zaplacení. Když si uvědomíme, jaký obrovský aparát v České republice kvůli něčemu podobnému na veřejných placených parkovištích zaměstnáváme, je to velmi poučné i pro nás.
Však v českých městech obvykle hlídá parkoviště policie či parkovací služba, policisté pak nasazují botičky, ty pak zase odstraňují, úředníci řeší případné neshody... A stejně se stane, že spousta lidí nezaplatí vůbec nebo alespoň ne veškerý čas, po který místo využijí. Popsaný systém znamená nutnost zaplatit vždy a veškerý čas, bez dohledu či vymáhání kohokoli. To zní jako mnohem rozumnější a efektivnější řešení - pokud už placená veřejná parkoviště musí být.
Mechanismus, který auto „hlídá”, nevyjíždí hned a nehrozí tak, že vás odchytí třeba při zacouvání na místo při otáčení se. Auto je zajištěno až po delším stání, pro opuštění parkoviště je pak třeba zadat číslo parkovacího místa v automatu či mobilní aplikaci a uhradit příslušnou sumu. Systém pak vyšle pokyn ke spuštění preventivní překážky zpět do nízké polohy a auto může jet.
Nedávno Japonci představili ještě třetí typ. Místo pro vozidla není oplocené ani jinak vybavené pevnými bloky proti odjetí bez placení. Na zemi jsou jen čtvercové senzory napojené na zelené či červené světlo usnadňující orientaci řidičům hledajícím volný „chlívek”. Parkovací místa jsou hlídána podobně jako u druhého systému a parkoviště sledují kamery, fyzicky odjet bez placení ale lze - jen to zkrátka nemá valný smysl.
Nejde jen o to, že platba i s pokutou bude po hříšnících stejně vyžadována, ti špatně vychování se dokonce budou muset vypořádat s veřejným zostuzením. Takoví řidiči jsou zobrazování přímo na vývěsních tabulích a zveřejněné fotky aut s registračními značkami vyzývají ostatní řidiče, aby se do takové společnosti nepřidávali.
Pokud se tedy chystáte navštívit některé z japonských velkoměst, chcete si půjčit vůz a nebudete bydlet v hotelu s vlastním parkovištěm, raději se dopředu přes poskytovatele ubytování pokuste zajistit si parkovací plochu. Jinak se vám může stát, že když už zaparkujete, každá noc bude v přepočtu stát stovky a někdy i tisíce korun. A jak vidíte, vyhnout se placení může být - krom toho, že to je nekorektní - zdrojem ostudy, pokud to nebude zcela nemožné.
Japonsko a tři druhy parkovišť ve velkých městech. První je klasika,...
...druhé si samo hlídá auta,...
...třetí spoléhá na disciplínu lidí
Zdroj: Drom Fun@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 30 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 2 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 5 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva