Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jediná značka odmítající dotykové displeje v autech jasně řekla, proč jsou špatné
5.4.2019 | Petr Prokopec
Nahrazování tlačítek dotykovými displeji je dnes průmyslový standard, však v některých nových modelech už tlačítka chybí zcela. Mazda dotykové displeje odmítá, i jen jako doplněk.
Mazda soustavně dokazuje, že nechce jít s davem. Po dlouhá léta tak kupříkladu nabízela Wankely, ačkoliv se všechny ostatní automobilky rotačních motorů dávno vzdaly. Nově do sériové polohy dotáhla „diesel na benzin“, ač si na něm všichni ostatní výrobci vylámali zuby. Kromě toho pak tvrdošíjně odmítá nahradit veškerá tlačítka dotykovými displeji, jako se to děje napříč celým automobilovým segmentem - nakonec už i Škoda ukazuje, že v interiérech jejích aut do budoucna s tlačítky počítat nemáme. Důvody pro tento krok nyní Mazda detailně vysvětlila a její argumenty jsou velmi racionální.
Mazda se ve svém průzkumu zaměřila především na čas, který řidič stráví koukáním na dotykovou obrazovku místo na vozovku. Zkoumala i dobu, kterou oči potřebují k zaostření z něčeho, co je vzdálené (silnice), na něco, co je blízké (displej). Na základě těchto dat pak byly stanoveny priority, dle kterých byl vyvíjen nový multimediální systém, který debutoval v nové generaci Mazdy 3. Ani v jejím případě v interiéru nenajdeme dotykovou obrazovku, byť velký centrální displej tu je.
„Při našem výzkumu jsme zjistili, že pokud chce řidič v jakémkoliv voze sáhnout na dotykovou obrazovku, nechtěně vyvine jistou sílu na volant, což vozidlo vyvede z rovnováhy a může vést k havárii,“ uvedl Matthew Valbuena, vedoucí technik severoamerické divize Mazdy, který má na starosti právě multimediální systémy a rozhraní. Pokud saháte na dotykový displej, musíte se na něj i dívat, potvrdil Valbuen.
Tato technologie tedy narušuje soustředění řidiče a do značné míry je vlastně nebezpečná. Ve vozech Mazdy jí proto nenajdeme, místo toho se automobilka rozhodla řešit věci jiným způsobem. Nová trojka tak u vrcholných úrovní výbavy nabízí i head-up displej, který po řidiči nevyžaduje, aby sundával oči z vozovky. Jelikož navíc data promítá do virtuální vzdálenosti 2,3 metru před řidiče, ten ani nemusí přeostřovat. To je ovšem v případě Japonců začátek.
Jak jsme totiž již zmínili, nová Mazda 3 je stejně jako ostatní moderní vozy osazena velkým centrálním displejem. Ten však není dotykový, ovládán se prostřednictvím klasického otočného ovladače na středovém tunelu a doplňkových tlačítek. I toto řešení samozřejmě může odvádět pozornost od vozovky, ovšem daleko méně - na ovladač v podstatě jen položíte ruku a posunujete jej různými směry, zakrátko již po paměti. Na to se ale u dotykáčů nelze nikdy spolehnout.
Jelikož navíc samotná obrazovka není dotyková, mohla ji Mazda umístit blíže k čelnímu oknu a tedy dále do řidiče. Tím ji v podstatě posunula do centra dění. A aby byl důraz kladený na řidiče opravdu potvrzen, je 8,8palcový displej stočen směrem k němu. To dle automobilky pomáhá jak k udržení koncentrace řidiče, tak zároveň také redukuje únavu očí, neboť ty nemusí těkat z místa na místo a zaostřovat na různě vzdálené předměty.
V tomto ohledu Mazda nezůstala jen u nového umístění displeje. Zároveň vyrukovala s odlišným odstínem bílé, jímž jsou navíc osazeny všechny displeje ve voze, abyste se mohli soustředit vždy na stejně zářící obrazovky. Zároveň značka dodává ovládacím tlačítkům duální funkce, aby jich nemuselo být mnoho - pouhý dotyk kroužku na ovládání hlasitosti tak třeba posune celou skladbu, jeho držení pak umožňuje zrychlené přehrávání.
Vše má vést ke zvýšení bezpečnosti i komfortu, dle automobilky by zkrátka vazba mezi řidičem a vozem měla být stejná jako mezi jezdcem a koněm. Za tím si můžete představit třeba komunikační dálnici mezi předními koly a konečky vašich prstů na volantu. Něčeho takového se však u většiny moderních aut již nedočkáte. Mazda chce být výjimkou.
Ač tedy veškeré automobilky bez výjimky prohlašují, že v centru jejich snah je především řidič, pouze Mazda dokazuje, že nejde jen o marketingové klišé. Máme ovšem pocit, že konkurenci na svou cestu nestrhne, neboť lidé se stále méně touží věnovat se řízení. Místo toho je naopak lákají ony dotykové displeje, které auta mění na mobilní telefony na kolech. Že díky tomu nad nimi ztratí kontrolu, snad ani nemusíme dodávat.
Nová Mazda 3 sice dostala 8,8palcový centrální displej, ten však není dotykový. Mohl tak být umístěn blíže k čelnímu oknu a tedy do centra dění, bezpečnost proto navyšuje
Zdroj: Motor Authority
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 19 minutami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 16 minutami - „Pitomá vize” Fordu s rychlým přechodem jen na elektromobily se zhroutila i v Evropě. Až příliš pozdě zjistil, že to nepůjde
před hodinou - Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky
před 2 hodinami - Tento nenápadný 32 let starý kompakt se právě prodal za 1,35 milionu Kč. Není to vtip ani výsledek aukce pro charitu
před 3 hodinami - Audi by se mělo zbavit svého šéfa, než firmu skutečně přivede ke krachu, jak na 50 procent očekává jeho kolegyně
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 08:26 - HondaMan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.09. 14:16 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 14:04 - pavproch
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.09. 10:10 - Předseda
- Jednostopé okénko 05.09. 08:35 - jarka