Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jsme na prahu konce éry SUV, říká nová studie, věci mají vzít rychlý spád
30.3.2019 | Petr Prokopec
Je jasné, že časy nekritického obdivu k SUV všeho druhu jednou skončí, otázkou ale je, kdy se tak stane. Dle americké studie se na prahu jejich konce nacházíme už nyní.
Nejspíše jste již zaznamenali zkazky o tom, že současná generace mladých lidí vnímá automobily trochu jinak než ti dříve narození. Dle studie americké společnosti QuoteWizard, ktará se zabývá pojištěním, za tím ovšem nestojí ani tak nově zrozená nenávist k individuálním dopravním prostředkům, jako spíše řada jiných okolností. Zatímco dříve bylo ve 30 letech spíše neobvyklé, když byl člověk bezdětný, nyní na zakládání rodin dochází mnohem později. A to ovlivňuje i přístup k samotným autům a jejich vnímání.
Pro předchozí generace byl automobil nejen prostředkem, který je dopravil z jednoho místa na druhé, ale také symbolem jejich společenské prestiže, dnešní třicátníci jej tak neberou. Více preferují cestování či investice do statků dlouhodobější hodnoty. Kromě toho se stále více stěhují do měst, kde mají k dispozici stále lépe fungující hromadnou dopravu. A navíc mohou těžit z internetu, který autům sebral část jejich smyslu. Online si snadno můžete objednat nákup či večeři, zatímco dříve byste museli za volant, do autobusu nebo po svých. A aby toho nebylo málo, v řadě případů mají zaměstnanci k dispozici služební vůz, jenž mohou používat i soukromě.
Tyto okolnosti mají samozřejmě vliv i na samotné složení amerického vozového parku. Jak ukazuje studie, SUV či pick-upy u lidí, jejichž věk se pohybuje v rozmezí 22 až 37 let, rozhodně nevládnou. Místo toho prim připadá na sedany či hatchbacky, což není dobrá zpráva pro Ford či General Motors. Tyto automobilky se rozhodly, že právě se sedany a hatchbacky na americkém trhu víceméně skončí a začnou nabízet skoro jen SUV a pick-upy. A ty třicátníci opravdu nechtějí.
Pojišťovací expert společnosti Adam Johnson ale poukazuje na to, že věci nejsou tak úplně jasné, jak se mohou na základě průzkumu vlastnictví jevit. Přestože čelní příčky žebříčku ovládají Honda Accord, Nissan Altima, Honda Civic či Toyota Camry, pro řadu lidí jsou tyto modely koupí z nouze. „Data ukazují, že třicátníci jsou svolní k utrácení nižších částek za automobily, a sedany jsou levnější než SUV,“ říká Johnson. A dodává, že situace by se nezměnila ani za předpokladu, kdyby auta s vyšším podvozkem a stavbou karoserie zlevnila. Rozšířil by se totiž sice jejich počet, ovšem sedany a hatchbacky by i nadále byly u třicátníků preferovány.
Takové zjištění je více než překvapivé, přeci jen automobilky ve svých tiskových zprávách oznamujících konec toho či onoho sedanu či hatchbacku tvrdí, že už i mladí lidé inklinují SUV. Zde se však ukazuje, že tomu tak není. A vlastně ani nebude, za čímž dle Johnsona stojí naprosto stejné důvody, jaké třicátníky odrazují od pořízení jakéhokoliv automobilu. Robustní design SUV se neslučuje s ekologií, jíž mladí dnes často vynášejí na vrchol svých priorit. A i když jsou jejich motory úspornější než kdy dříve, nahoru jde cena paliva - ve Státech sice nikoliv takovou měrou, jako v Evropě, ale přece.
Jak jsme tedy zmiňovali již v loňském roce, sázka Fordu a GM na jednu kartu je příliš riziková a ve světle nových zjištění to platí ještě více. Níže najdete přehled nejběžnějších automobilů vlastněných lidmi ve výše zmíněném věkovém rozmezí, který podle Johnsona nejlépe naznačuje, že jsme už nyní na samém prahu konce SUV a věci začnou brát rychlý spád. Jakmile tito lidé zestárnou (a ti mladší nezačnou smýšlet jinak), rozšíří jen skupinu zákazníků preferující klasičtější karosářské styly. Dnešní typické zákazníky SUV, tedy lidi mezi čtyřicítkou a důchodovým věkem, už pak nebude mít kdo nahradit.
Pochopitelně, tyto závěry platí pro USA, kde ale móda nekonečné obliby SUV začala jen o pár let dříve než v Evropě a tamní vývoj je považován za předvoj toho, co se začne dít i na starém kontinentu. Pakliže tomu tak bude, ani zdejší záplavu SUV nečeká nic dobrého, třebaže v současných generacích se o klientelu patrně ještě bát nemusí...
10 nejběžnějších automobilů vlastněných lidmi ve věku 22 až 37 let v USA
1. Honda Accord
2. Nissan Altima
3. Honda Civic
4. Toyota Camry
5. Hyundai Sonata
6. Chevrolet Impala
7. Ford F-150
8. Toyota Corolla
9. Ford Focus
10. Jeep Grand Cherokee









Mezi deseti nejčastěji nakupovanými vozy dnešními třicátníky jsou pouze dvě SUV. Zbytek žebříčku připadá hlavně na sedany
Zdroj: QuoteWizard
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 9 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 10 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
