Jsme na prahu konce éry SUV, říká nová studie, věci mají vzít rychlý spád

Je jasné, že časy nekritického obdivu k SUV všeho druhu jednou skončí, otázkou ale je, kdy se tak stane. Dle americké studie se na prahu jejich konce nacházíme už nyní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jsme na prahu konce éry SUV, říká nová studie, věci mají vzít rychlý spád

30.3.2019 | Petr Prokopec

Jsme na prahu konce éry SUV, říká nová studie, věci mají vzít rychlý spád

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je jasné, že časy nekritického obdivu k SUV všeho druhu jednou skončí, otázkou ale je, kdy se tak stane. Dle americké studie se na prahu jejich konce nacházíme už nyní.

Nejspíše jste již zaznamenali zkazky o tom, že současná generace mladých lidí vnímá automobily trochu jinak než ti dříve narození. Dle studie americké společnosti QuoteWizard, ktará se zabývá pojištěním, za tím ovšem nestojí ani tak nově zrozená nenávist k individuálním dopravním prostředkům, jako spíše řada jiných okolností. Zatímco dříve bylo ve 30 letech spíše neobvyklé, když byl člověk bezdětný, nyní na zakládání rodin dochází mnohem později. A to ovlivňuje i přístup k samotným autům a jejich vnímání.

Pro předchozí generace byl automobil nejen prostředkem, který je dopravil z jednoho místa na druhé, ale také symbolem jejich společenské prestiže, dnešní třicátníci jej tak neberou. Více preferují cestování či investice do statků dlouhodobější hodnoty. Kromě toho se stále více stěhují do měst, kde mají k dispozici stále lépe fungující hromadnou dopravu. A navíc mohou těžit z internetu, který autům sebral část jejich smyslu. Online si snadno můžete objednat nákup či večeři, zatímco dříve byste museli za volant, do autobusu nebo po svých. A aby toho nebylo málo, v řadě případů mají zaměstnanci k dispozici služební vůz, jenž mohou používat i soukromě.

Tyto okolnosti mají samozřejmě vliv i na samotné složení amerického vozového parku. Jak ukazuje studie, SUV či pick-upy u lidí, jejichž věk se pohybuje v rozmezí 22 až 37 let, rozhodně nevládnou. Místo toho prim připadá na sedany či hatchbacky, což není dobrá zpráva pro Ford či General Motors. Tyto automobilky se rozhodly, že právě se sedany a hatchbacky na americkém trhu víceméně skončí a začnou nabízet skoro jen SUV a pick-upy. A ty třicátníci opravdu nechtějí.

Pojišťovací expert společnosti Adam Johnson ale poukazuje na to, že věci nejsou tak úplně jasné, jak se mohou na základě průzkumu vlastnictví jevit. Přestože čelní příčky žebříčku ovládají Honda Accord, Nissan Altima, Honda Civic či Toyota Camry, pro řadu lidí jsou tyto modely koupí z nouze. „Data ukazují, že třicátníci jsou svolní k utrácení nižších částek za automobily, a sedany jsou levnější než SUV,“ říká Johnson. A dodává, že situace by se nezměnila ani za předpokladu, kdyby auta s vyšším podvozkem a stavbou karoserie zlevnila. Rozšířil by se totiž sice jejich počet, ovšem sedany a hatchbacky by i nadále byly u třicátníků preferovány.

Takové zjištění je více než překvapivé, přeci jen automobilky ve svých tiskových zprávách oznamujících konec toho či onoho sedanu či hatchbacku tvrdí, že už i mladí lidé inklinují SUV. Zde se však ukazuje, že tomu tak není. A vlastně ani nebude, za čímž dle Johnsona stojí naprosto stejné důvody, jaké třicátníky odrazují od pořízení jakéhokoliv automobilu. Robustní design SUV se neslučuje s ekologií, jíž mladí dnes často vynášejí na vrchol svých priorit. A i když jsou jejich motory úspornější než kdy dříve, nahoru jde cena paliva - ve Státech sice nikoliv takovou měrou, jako v Evropě, ale přece.

Jak jsme tedy zmiňovali již v loňském roce, sázka Fordu a GM na jednu kartu je příliš riziková a ve světle nových zjištění to platí ještě více. Níže najdete přehled nejběžnějších automobilů vlastněných lidmi ve výše zmíněném věkovém rozmezí, který podle Johnsona nejlépe naznačuje, že jsme už nyní na samém prahu konce SUV a věci začnou brát rychlý spád. Jakmile tito lidé zestárnou (a ti mladší nezačnou smýšlet jinak), rozšíří jen skupinu zákazníků preferující klasičtější karosářské styly. Dnešní typické zákazníky SUV, tedy lidi mezi čtyřicítkou a důchodovým věkem, už pak nebude mít kdo nahradit.

Pochopitelně, tyto závěry platí pro USA, kde ale móda nekonečné obliby SUV začala jen o pár let dříve než v Evropě a tamní vývoj je považován za předvoj toho, co se začne dít i na starém kontinentu. Pakliže tomu tak bude, ani zdejší záplavu SUV nečeká nic dobrého, třebaže v současných generacích se o klientelu patrně ještě bát nemusí...

10 nejběžnějších automobilů vlastněných lidmi ve věku 22 až 37 let v USA

1. Honda Accord
2. Nissan Altima
3. Honda Civic
4. Toyota Camry
5. Hyundai Sonata
6. Chevrolet Impala
7. Ford F-150
8. Toyota Corolla
9. Ford Focus
10. Jeep Grand Cherokee


Jsme na prahu konce éry SUV, říká nová studie, věci mají vzít rychlý spád - 1 - QuoteWizard pruzkum mezi tricatniky 2019 01Jsme na prahu konce éry SUV, říká nová studie, věci mají vzít rychlý spád - 2 - QuoteWizard pruzkum mezi tricatniky 2019 02Jsme na prahu konce éry SUV, říká nová studie, věci mají vzít rychlý spád - 3 - QuoteWizard pruzkum mezi tricatniky 2019 03Jsme na prahu konce éry SUV, říká nová studie, věci mají vzít rychlý spád - 4 - QuoteWizard pruzkum mezi tricatniky 2019 04Jsme na prahu konce éry SUV, říká nová studie, věci mají vzít rychlý spád - 5 - QuoteWizard pruzkum mezi tricatniky 2019 05Jsme na prahu konce éry SUV, říká nová studie, věci mají vzít rychlý spád - 6 - QuoteWizard pruzkum mezi tricatniky 2019 06Jsme na prahu konce éry SUV, říká nová studie, věci mají vzít rychlý spád - 7 - QuoteWizard pruzkum mezi tricatniky 2019 07Jsme na prahu konce éry SUV, říká nová studie, věci mají vzít rychlý spád - 8 - QuoteWizard pruzkum mezi tricatniky 2019 08Jsme na prahu konce éry SUV, říká nová studie, věci mají vzít rychlý spád - 9 - QuoteWizard pruzkum mezi tricatniky 2019 09Jsme na prahu konce éry SUV, říká nová studie, věci mají vzít rychlý spád - 10 - QuoteWizard pruzkum mezi tricatniky 2019 10
Mezi deseti nejčastěji nakupovanými vozy dnešními třicátníky jsou pouze dvě SUV. Zbytek žebříčku připadá hlavně na sedany

Zdroj: QuoteWizard

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.