K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron

10.8.2017 | Petr Prokopec | 4 příspěvky

VW koupil značku Bugatti v roce 1998 a jako první model nabídl Veyron. Tohle Bugatti je z roku 2002 a není to Veyron. Je tak ještě vzácnější.

Historii Bugatti EB110 jsme kdysi již zmapovali, stejně jako období, během kterého značku vlastnil italský průmyslník Romano Artioli a během nějž se tento supersport vyráběl. Na rozdíl od předchozí i pozdější produkce nevznikl v Molsheimu, ale v úžasné nové továrně v Campogallianu u italské Modeny. Její stavba přitom bere dech dodnes, stejně jako oku i sluchu lahodí samotný vůz. Ten byl vyráběn v letech 1991 až 1995, přičemž značka smontovala pouhých 139 kusů.

Nyní se jedno Bugatti EB110 objevilo v prodeji, v kolonce „Datum výroby“ však překvapivě svítí rok 2002. Jde překlep? Nebo snad o podvod? Kupodivu nikoliv. Poté, co Artioli zkrachoval, se na Bugatti, továrnu i veškerý jeho další majetek vrhli různí soukromníci i společnosti. Samotná práva na značku Bugatti získal Volkswagen, řadu komponentů včetně celých šasí pak odkoupila německá firma Dauer.

Právě Dauer se přitom ve výrobě Bugatti EB110 rozhodl pokračovat, načež v květnu 2001 u příležitosti Velké ceny Monaka představil svou vlastní verzi. Její karoserie zůstala nezměněna, tedy až na dva detaily - v prvé řadě se totiž již vůz nemohl kvůli právům VW oficiálně jmenovat Bugatti, přestože logo firmy se nakonec na všechna vyrobená auta dostalo. Druhý detail je ovšem podstatnější, Dauer totiž přišel s rozsáhlým využitím karbonu a hliníku.

Výsledkem byla zásadní dieta, neboť zatímco originál se všemi náplněmi a řidičem vážil nemalých 1 880 kilogramů, verze od Daueru vykázala na ručkách vah o dvě stě kilo méně. S tím byl na druhé straně spojen vyšší výkon než v sérii. Dvanáctiválec o 3,5litrovém objemu totiž dostal nové komponenty, aby byla zredukována prodleva čtyř turbodmychadel IHI. Na všechna čtyři kola tak rázem mířilo 654 koní.

Dauer ovšem posléze ještě začal nabízet příplatkový výfuk Remus a modifikaci řídicí jednotky, pod pravou nohu jste tak mohli dostat ještě 60 koní navíc. V této variantě přitom EB110 zvládalo zrychlení z klidu na stovku za 3,3 sekundy, kilometr s pevným startem za 19 sekund a nejvyšší rychlost 370 km/h. Dauer ovšem dodává, že během testů na německé dálnici vůz zvládl jet dokonce 400 km/h.

Vůz teď nabízí londýnská firma Joe Macari Performance Cars a pořád dokáže vzít dech. I proto, že spojuje neobvyklou černou barvu karoserie s červeným koženým interiérem. Součástí nabídky jsou dva klíčky a veškeré dokumentace mapující i servisní historii. Ta přitom zahrnuje spíše „udržovací“ práce, neboť velkým bonusem vozu je jeho extrémně nízký nájezd - pouhých 1 050 kilometrů.

S ohledem na tato fakta by asi neměla překvapit cena, která je prakticky stejná jako u prvních exemplářů Bugatti Veyron, jenž se začaly vyrábět dva roky poté, co Dauer EB110 opustil výrobní linku. Prodejce totiž za tento vůz požaduje nemalých 950 liber (cca 25 850 000 Kč). Za výjimečnost se platilo vždy a tady je jí vážně spousta...

K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron - 1 - Bugatti Dauer EB110 na prodej 01K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron - 2 - Bugatti Dauer EB110 na prodej 02K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron - 3 - Bugatti Dauer EB110 na prodej 03K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron - 4 - Bugatti Dauer EB110 na prodej 04K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron - 5 - Bugatti Dauer EB110 na prodej 05K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron - 6 - Bugatti Dauer EB110 na prodej 06K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron - 7 - Bugatti Dauer EB110 na prodej 07K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron - 8 - Bugatti Dauer EB110 na prodej 08K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron - 9 - Bugatti Dauer EB110 na prodej 09K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron - 10 - Bugatti Dauer EB110 na prodej 10K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron - 11 - Bugatti Dauer EB110 na prodej 11K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron - 12 - Bugatti Dauer EB110 na prodej 12K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron - 13 - Bugatti Dauer EB110 na prodej 13K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron - 14 - Bugatti Dauer EB110 na prodej 14K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron - 15 - Bugatti Dauer EB110 na prodej 15K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron - 16 - Bugatti Dauer EB110 na prodej 16K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron - 17 - Bugatti Dauer EB110 na prodej 17
Tohle Bugatti EB110 může být vaše. Vyrobil jej sice Dauer poté, co značka zkrachovala a pod křídly Volkswagenu vyvíjela Veyron, to by ale nemuselo vadit. Za takřka 26 milionů korun totiž dostanete více výkonu a méně kil, než jakými obdařovala své klienty fabrika Romana Artioliho

Zdroj: Joe Macari

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 4 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše