K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu

Vzniklo v necelé tisícovce exemplářů a většina z nich jistě byla ojeta nebo rozežrána zubem času. Tohle vypadá dodnes jako nové, skoro nejezdilo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu

29.6.2019 | Petr Miler

Vzniklo v necelé tisícovce exemplářů a většina z nich jistě byla ojeta nebo rozežrána zubem času. Tohle vypadá dodnes jako nové, skoro nejezdilo.

Německý Opel na sklonku 80. let patřil pod křídla General Motors, stejně jako toho času britský Lotus. Právě tehdy vznikl nápad postavit bezkonkurenční čtyřdveřový automobil, který by se mohl pyšnit titulem nejrychlejšího sedanu světa. A tak vznikl na bázi Opelu Omega stroj, na který dodnes hledíme s otevřenou pusou.

Lotus v tomto případě který sehrál roli jakéhosi tovární úpravce. Britové tehdy hranatou Omegu rozmontovali, vyměnili několik dílů, přidali potřebné komponenty, změnili logo a pod svojí značkou vrátili zpět na silnice. Celkový objem šestiválcového motoru vzrostl na 3,6 litru, byla mu snížena komprese a především přidána dvě nová turbodmychadla Garett T25. To vše kompletně změnilo poměry pod kapotou a posunulo výkonnostní parametry do sfér, kterým se neblížila ani do té doby nejrychlejší M5 generace E34 od BMW.

Papírový výkon se vyšplhal na 382 koní (285 kW) a točivý moment až k 568 Nm. Tyto parametry uměly 1,7 tun vážící vůz rozpohybovat na 100 km/h za 5,2 sekundy a tachometr cejchovaný do 300 km/h nebyl přehnaný - maximální rychlost činila 283 km/h a mezi sedany byla světově nejvyšší po mnoho let. Manuální šestirychlostní převodovka ZF byla totožná s provedením do Corvette ZR1, protože jako jediná v celém koncernu GM dokázala zvládnout tak ohromný nápor výkonu a točivého momentu. Přenos výkonu na asfalt pomáhal zadní nápravě zvládnout samosvorný diferenciál.

V době uvedení byly takové dynamické schopnosti doménou placatých Ferrari a Lamborghini, nikoliv velkého čtyřdveřového sedanu s pořádným kufrem. Troufalé jízdní vlastnosti měly za následek kritiku policie, jejíž výbava se Lotusu Omega, který se Británii prodával jako Lotus Carlton, nemohla rovnat. Spolu se svou nenápadností se proto stal oblíbeným autem zločinců a na Youtube dodnes najdete pár videí s dobovými policejními honičkami, ve kterých se po desperátech v neobvyklém Lotusu ruka zákona sápe marně.

Není přehnané spojovat si Lotus Omega právě s tímto využitím, pro policii to bylo svého času zásadní téma, neboť nedisponovala technikou, která by německo-britské ikoně stačila. Policie zašla až úsměvně daleko, neboť na půdě britského parlamentu dokonce požadovala postavení těchto aut mimo zákon. Ten takový návrh nepřijal, přesto dodnes udiví tehdejší slova policejního mluvčího: „Té věci jsme se prostě nebyli schopni přiblížit a zdá se nepravděpodobné, že bychom to kdy měli dokázat.” Něco takového policie veřejně nepřiznává často.

Automobilka plánovala vyrobit přes tisíc kusů, ale číslo se zastavilo na 945 nebo 988 exemplářích (zdroje se různí). Asi třetinu z toho tvořily Carltony s volantem vpravo a zbylé dvě třetiny byly Omegy s volantem vlevo. Byla to tedy velmi vzácná auta už ve své době, natož pak dnes. V nabídce se vyskytují jen zřídka a kousek, který vám ukážeme dnes, je i mezi těmi málo prodávanými vozy díky svému stavu výjimečný.

Prodejce ze Švýcarska inzeruje Lotus Omega z července roku 1992 jako sběratelský kousek a ani moc nepřehání - na autě není vidět žádné podstatné opotřebení, také má najeto pouhých 21 042 kilometrů. Britská M5 pro zločince je vyvedena v typicky zelené barvě Imperial Green (jiná nevznikla) se stříbrnými pětipaprskovými litými koly. Jestli celokožený tmavý interiér se světlými prvky a dřevěným dekorem povozil nějakého zločince, nevíme, pokud se tak ale stalo, přežil vůz jeho běsnění bez následků.

Pokud vás zaujala nedotčenost tohoto auta, jeho cena vás možná trochu zchladí. Na koupi potřebujete 75 000 švýcarských franků, tedy přes 1,7 milionu Kč. Na 27 let starý vůz je to řacha, jde zkrátka o legendu svého druhu.


K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu - 1 - Lotus Omega 21 000 km prodej 01K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu - 2 - Lotus Omega 21 000 km prodej 02K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu - 3 - Lotus Omega 21 000 km prodej 03K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu - 4 - Lotus Omega 21 000 km prodej 04K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu - 5 - Lotus Omega 21 000 km prodej 05K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu - 6 - Lotus Omega 21 000 km prodej 06K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu - 7 - Lotus Omega 21 000 km prodej 07K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu - 8 - Lotus Omega 21 000 km prodej 08K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu - 9 - Lotus Omega 21 000 km prodej 09K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu - 10 - Lotus Omega 21 000 km prodej 10K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu - 11 - Lotus Omega 21 000 km prodej 11K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu - 12 - Lotus Omega 21 000 km prodej 12K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu - 13 - Lotus Omega 21 000 km prodej 13K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu - 14 - Lotus Omega 21 000 km prodej 14K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu - 15 - Lotus Omega 21 000 km prodej 15K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu - 16 - Lotus Omega 21 000 km prodej 16K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, v úžasném stavu - 17 - Lotus Omega 21 000 km prodej 17
Omega s několika spojlery navíc nevyvolávala moc velký rozruch, přitom uměla na silnici ujet všemu. A ani dnes se se svými parametry na silnici neztratí

Zdroj: Classic Driver

Petr Miler

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama