K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu

Za ruské auto z konce 90. let byste za normální okolností dali nanejvýš pár desítek tisíc, tento stroj ale stojí jako nové BMW M4 v plné výbavě. Proč?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu

2.6.2018 | Petr Miler

K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Za ruské auto z konce 90. let byste za normální okolností dali nanejvýš pár desítek tisíc, tento stroj ale stojí jako nové BMW M4 v plné výbavě. Proč?

„Ha! Ivan!” se skoro chce zvolat při pohledu na tento vůz. Jmenuje se totiž Ivan Kalita a jeho označení zvolené po jedné z velkých osobností ruských dějin je jen začátek smršti bizarností, které jsou spojené s jeho existencí i aktuální nabídkou k prodeji.

Výrobu Ivana měla na starosti dnes už zaniklá automobilka Moskvič, která jej nabídla v rámci řady 2142. Ovšem, ne každému. Protože Ivan I. Kalita byl moskevský kníže, měl tento vůz sloužit moskevským „papalášům”. Kolik štěstí s tímto posláním nadělal, nevíme, do výroby se ale dostal v roce 1998, tedy na vrcholu éry, kdy Rusku vládl ještě Boris Jelcin.

Tento konkrétní exemplář vznikl v roce 1999 a už na pohled září vskutku svérázným mixem očividné zastaralosti se snahou být něčím mimořádným. Pod kapotou je na ruské poměry slušný motor, 145koňový benzinový dvoulitr a manuální převodovkou, skutečně výjimečným jej ale činí vnější i vnitřní provedení. Majáky, vlaječky, pokus rozmazlovat posádku hlavně vzadu, to všechno dává jasně najevo, že průměrný Rus měl nakupovat jinde.

Nakonec ale u Moskviče ve velkém nenakupovala ani moskevská radnice, neboť nechvalně známému starostovi Juriji Lužkovovi se příliš nezamlouvala cena v přepočtu asi 600 tisíc Kč za kus. Moskva tak koupila prý jen velmi malé, přesně neznámé množství aut, které z Moskviče Ivan Kalita udělaly dnes cenný sběratelský artefakt.

Vůz, na který se díváte, je prakticky nový, za dobu své existence měl najet jen 1 000 km, byť si nejsme zcela jisti, zda nebyl renovován. Tak či onak vypadá dokonale, což se nedá říci o jeho ceně. Prodávající z Petrohradu jej nabízí na 8 milionů rublů, tedy v přepočtu asi 2,8 milionu Kč. Nic moc na „starou ruskou plechovku”, byť chápeme důvody, za tuhle cenu můžete mít třeba nové BMW M4 v maximální možné výbavě. Z často omílaného „berte a nebo nechte být” bychom se tedy přiklonili k druhé části věty, ale třeba to uvidíte jinak...


K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu - 1 - Moskvic Ivan Kalita 1999 prodej 01K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu - 2 - Moskvic Ivan Kalita 1999 prodej 02K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu - 3 - Moskvic Ivan Kalita 1999 prodej 03K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu - 4 - Moskvic Ivan Kalita 1999 prodej 04K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu - 5 - Moskvic Ivan Kalita 1999 prodej 05K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu - 6 - Moskvic Ivan Kalita 1999 prodej 06K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu - 7 - Moskvic Ivan Kalita 1999 prodej 07K mání je u nás neznámé auto pro ruské papaláše 90. let. Má bizarní jméno i cenu - 8 - Moskvic Ivan Kalita 1999 prodej 08
Moskvič Ivan Kalita je u nás prakticky neznámé auto, přesto - a nebo i právě proto - si jej někdo cení tak obrovskou částku

Zdroj: Avito.ru přes Carscoops

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše