Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je poslední BMW M5 bez turba a automatu, v EU to bylo zakázané zboží
21.3.2021 | Mirek Mazal
Tohle auto je skutečně posledním svého druhu a ani to nešlo v EU svého času koupit. Jinde ano a byť jich neexistuje mnoho, sem tam se nějaký kousek zpět do Evropy zatoulá.
Poslední M5, kterou BMW nabízela bez přeplňovaného motoru a s manuální převodovkou, byl sedan generace E39. To ale platí jen z pohledu Evropana. V USA firma pod tlakem zákazníků nabídla následující M5 E60 a dokonce i pozdější M5 F10 na přání s ručním řazením. Nakonec, kdysi jsme testovali technicky spřízněnou M6 F13 právě s manuálem a je docela slušnou ironií, že patřila tehdejšími šéfovi vývoje ostrých BMW, který si ji jako jeden z mála mohl nechat dodat i do Evropy. Protože mu prostě seděla víc.
Jinak to nešlo, ani na zvláštní přání. Mohli jste klečet na kolenou s pěti miliony v igelitce před jakýmkoli dealerstvím BMW v Evropě, klidně před tím mnichovským, kde se vůz tak jako tak vyráběl, a automobilka by vám ho stejně neprodala. Stejně tomu bylo už v případě generace E60 z roku 2005, té poslední bez přeplňovaného motoru - zde byl v kombinaci s manuálním řazení z obtížně pochopitelných důvodů zakázaným zbožím.
Tato M5 vnesla do hry úchvatný desetiválcový motor do V, který se stal nedostižným snem mnoha fanoušků poctivé mechanicky. Pětilitrová atmosféricky plněná jednotka produkovala 373 kW (507 koní) při 7 750 ot./min (omezovač zasahoval ještě o 500 ot./min výš). Vysokootáčkový agregát zároveň poskytoval 520 Nm při 6 100 ot./min.
Technické absolutorium pokračovalo k převodovce, kde jste si u nás mohli zvolit jen poněkud nešťastnou sekvenci jménem SMG. Ruční řazení tehdy putovalo jen do amerických verzí a mohli jsme tak tiše závidět, jak Američané mohou díky spojce lépe hrát se samosvorným diferenciálem, jak si sami mohou odřadit stovku za 4,7 sekundy a po odstranění omezovač rychlosti v 250 km/h za vibrací „fofrklacku” sledovat ručičku tachometru stoupat až k rychlosti 317 km/h.
Podle dostupných údajů bylo vyrobeno jen 402 BMW M5 E60 bez automatu, takže jde o velkou raritu v celosvětovém kontextu. Ještě více to ale platí v Evropě, kde se oficiálně neprodal ani jeden. Právě proto si nemůžeme odpustit zmínku o tom, že jeden exemplář dovezený z USA je tu nyní na prodej - něco takového se kolikrát nestane ani jednou za rok.
Černý kus na snímcích níže v některých ohledech nezapře svůj americký původ (podívejte se třeba na tachometr nebo ukazatel teploty oleje), ale to nic nemění na skutečnosti, že je na dosah něco exkluzivního. Zažít vytočenou V10 a statečné ji držet pod krkem je zábava, která hned tak neomrzí. Za 39 950 Eur (asi 1 045 000 Kč) může tento blažený pocit poznat každý. K dispozici je ojetina s nájezdem 125 231 kilometrů, takže žádná garážová královna. Cena více než stav reflektuje výjimečnost ručního řazení, úžasný motor s líbivým zvukovým doprovodem nejen čtveřice koncovek výfuku je ale pochopitelně stále na palubě. Černo-stříbrné provedení interiéru neohromí, ale to v tomto případě není příliš podstatné.
Pokud byste ovšem o tom autě reálně uvažovali, je třeba při návštěvě nizozemského prodejce pečlivá inspekce. Jakkoli M5 E60 platí za úžasný vůz, neoplývala spolehlivostí a při daném nájezdu může mít motor nejlepší léta za sebou. Tak či onak ale jde vážně o jedinečnou nabídku, alespoň v Evropě.





















BMW M5 E60 s ručním řazením se v Evropě vidí v prodeji velmi zřídka, teď je jedno takové k mání v Nizozemsku. Foto: Cool Classic Club, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před hodinou
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 23 minutami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před hodinou
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 2 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 3 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 09:29 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
