Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je skoro nejeté Lamborghini mistra světa Formule 1 a Jezdce století
11.7.2019 | Petr Prokopec
Tento stoj patřil jednomu z pouhých dvou mužů, kteří kdy vyhráli ve Formuli 1, IndyCaru, NASCARu i Světovém šampionátu sportovních aut. Countach 5000S Maria Andrettiho může být váš za 11,3 milionu Kč.
Představovat Maria Andrettiho je pomalu zbytečné, pro řadu lidí se stal ztělesněním pojmu „závodní jezdec“. Není to překvapivé, neboť jde o jednoho ze dvou lidí, kteří zvládli vyhrát závod Formule 1, IndyCar, World Sportscar Championship a NASCAR (tím druhým je Dan Gurney). Vedle Juana Pabla Montoyi je pak jediným, komu se povedlo zvítězit ve velké ceně F1, závodu NASCAR a Indianapolis 500. A aby toho nebylo málo, je jediným člověkem, který byl vyhlášen Jezdcem roku ve třech různých dekádách (1967, 1978, 1984).
Suma sumárum je tedy Andretti člověk, kterému můžeme říkat „pan pilot“. Ostatně pohled na jednotlivá ocenění jen dokazuje, jak působivá a hlavně dlouhá byla jeho aktivní kariéra. Koneckonců třeba na startu závodu 24 hodin Le Mans se naposledy objevil v roce 2000, přičemž ve svých šedesáti letech skončil s vozem Panoz LMP-1 na šestnácté příčce. Ve stejné době byl navíc vyhlášen Jezdcem století a o rok později zamířil i do mezinárodní závodní síně slávy.
Zajímavé ovšem je, že i přes bezpočet úspěchů nalezneme v Mariově sbírce pouze jeden jediný vůz, se kterým dříve jezdil, a sice Lolu/Ford-Cosworth z roku 1994. „Mohl jsem jich mít daleko více, stačilo si říct. Jenže já si nikdy neřekl, tak hloupý jsem byl,“ přiznává dnes s jistou hořkostí Andretti. Vzápětí ale s úsměvem dodává, že by vlastně ani nevěděl, co s nimi. Daleko větší cenu pro něj měly trofeje, které si mohl vystavit ve svém domě.
Stejně tak si Andretti „ulítával“ na silničních vozech, přičemž oblíbenými značkami byly Ferrari a Lamborghini. Těm zůstal věrný dodnes, koneckonců do jeho sbírky ještě před pár lety spadal i nový Aventador. Toho ale Mario pustil k vodě, stejně jako tak svého času učinil i s modelem Countach 5000S. Tento vůz si přitom pořídil v roce 1984 jako své vůbec první Lambo, již o pět let později ale přidal do sbírky verzi Anniversary Countach.
Právě původní Countach je středobodem našeho článku, neboť vůz je momentálně na prodej. Společnost Motorcar Gallery za něj požaduje 499 tisíc dolarů (11,33 mil. Kč), tedy daleko vyšší částku, než na jakou vůz vyšel jako nový. V té době ale samozřejmě ještě neměl v technickém průkazu zapsaného slavného majitele. Andretti přitom jeho boky nechal ozdobit specifickými linkami se svým logem, jeho podpis pak zamířil na zpětná zrcátka.
Kromě toho je třeba zmínit, že jde o jeden z pouhých 321 exemplářů verze 5000S. Vůz navíc disponuje pětilitrovým motorem s karburátory, jehož výkon 376 koní a zvuk nebyly přiškrceny pozdějším příchodem variant se vstřikováním paliva. Pohonná jednotka přitom byla nedávno vyjmuta z vozu a kompletně zrenovována, špičkový je pak ostatně také stav červené karoserie či interiéru čalouněného béžovou kůží.
Vůz od svého zrodu najel pouze 17 715 kilometrů, přičemž i to je ve výsledku důvod, proč jeho cena není zrovna nízká - za 35 let je to minimální nájezd. Pokud tedy nezvažujete odprodej některých tělesných orgánů, možná byste si měli pospíšit, neboť my již máme skoro domluvenou schůzku u chirurga. Doufejme přitom, že jeho skalpel bude přesný jako Andrettiho řidičský styl. Jinak si pětistupňového manuálu a atmosférického dvanáctiválce příliš neužijeme.
Toto Lamborghini Countach 5000S kdysi patřilo Mario Andrettimu, nyní může být za 11,33 milionu korun vaše
Zdroj: Motorcar Gallery
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 11 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB