Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácná Invalidka, vedle sovětské SMZ S-3 je luxusem všechno
2.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Invalidek vznikly statisíce, ale po pěti letech se šrotovaly a lidé dostávali nové. Dnes už je jich jen pár, s touto na ale bude dost práce.
Usnadnění života pro handicapované lidi je dnes normou, takže se nepozastavujeme nad plošinami, nízkopodlažními autobusy a bezbariérovým přístupem v podstatě kamkoliv. O tom, že vyhrazená parkovací místa často zejí prázdnotou, by se dalo debatovat, ale to jindy. Dnes tu máme vůz, který měl usnadnit život invalidům v Sovětském svazu, a to už od 50. let minulého století, jmenoval se SMZ S-3.
Tenhle stroj se prvně ukázal v roce 1952 jako tříkolka s motorem o osmi koních. Oranžový vůz na obrázcích níže je třetí generace, označená S-3D, která přišla na svět v roce 1970. Je to nejsilnější a nejlépe vybavená, ale také nejošklivější verze. Motor je stále vzduchem chlazený jednoválec, tentokrát už o výkonu 18 koní, a stále je K mání je vzácná Invalidka, sovětská SMZ S-3 má čtyři kvalty dopředu i dozaduto dvoutakt. Slova o nejlepší výbavě se vztahují k topení, které se objevilo až zde, a tak bylo použití v zimě mnohem snazší.
Také má tahle třetí generace, kterou si můžete do detailu prohlédnout na fotkách níže, slušnou světlou výšku a díky nízké hmotnosti - jen okolo 400 kg - se neztratí ani mimo asfalt. To se v Sovětském svazu mimořádně hodilo, protože tam asfalt na řadě míst chyběl. Prostor pro zavazadla je minimální, prostornost v kabině je prý poměrně dobrá na to, že tohle auto má rozvor 1,7 metru a šířku necelého 1,4 metru.
Pozoruhodné jsou tu však úplně jiné věci než technická specifikace a luxusní kabina. Tohle auto nebylo v SSSR běžně k prodeji, zdarma nebo za velmi nízkou cenu je dostávali invalidé, a to ve všech třech generacích. Po pěti letech ho vrátili a úřad jim vždy přidělil nové; to staré bylo sešrotováno. Invalidky byly stavěny s životností pěti let, proto tento postup. A aby byl možný i po ekonomické stránce, je jasný důraz na co nejnižší výrobní náklady. Proto je tu i topení luxusem.
Z technických zajímavostí ale zmiňme dvě unikátní vlastnosti. SMZ S-3D měl čtyřstupňovou manuální převodovku pro jízdu dopředu. Zpětný chod se řadil mimo převodovku, což znamenalo, že i na zpátečku byly k dispozici čtyři rychlostní stupně a šlo jet stejně rychle jako dopředu. A pochopitelně, protože řadě invalidů chyběly nohy, Invalidky byly konstruovány kompletně na ruční ovládání. Malá chromovaná táhla na volantu ovládají lanko plynu, velká pod ním rozpojují spojku, aby bylo možno řadit.
Invalidek se vyrobily celkem statisíce; výroba S-3D skončila až v roce 1997. Jenže drtivá většina z nich se vrátila úřadům a byla sešrotována, takže dnes jsou to poměrně vzácná auta. Na světě zůstávají v podstatě jen ty, které se řidičům-invalidům podařilo nějak dostat do svého soukromého vlastnictví. Pár se jich najde, i když běžným jevem opravdu nejsou, tím spíše pak mimo SSSR.
O více mohou zajímat fanoušky divných starých autíček, které o to víc potěší zpráva, že jedna Invalidka je aktuálně na prodej na eBay. Je z roku 1983 a je zcela bez dokumentů, což může být problém při přihlášení i jako historické vozidlo. A sice stojí jen 550 liber, tedy cca 19 tisíc korun, a je k ní spousta náhradních dílů, ale je ve skutečně špatném stavu a bude potřebovat renovaci.
Přesto by to mohl být zajímavý projekt, zejména pokud bude nový majitel schopen si většinu věcí udělat sám. Moc tu toho skutečně není, problémy třeba při plnění klimatizace skutečně nečekejte, protože tu nic takového není, a okna jsou posuvná. Naleštěnou Invalidkou ovšem na sraze veteránů budete dost pravděpodobně jediní a pokud vás v ní někdy zastaví policisté, budou k vám jistě ještě shovívavější než k Josefu Abrahámovi za volantem Velorexu ve Vrchní, prchni...










Tahle Invalidka bude potřebovat hodně péče


















I takováhle "leštěnka" ale může být výsledkem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
před 8 hodinami
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
včera
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
21.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Návrat po 78 dnech 10:41
- Největší talent superbiků 10:00
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku včera 11:35
- Ostrá reakce Tardozziho včera 11:09
- Zralost Ogury udělala dojem včera 10:00
Nejnovější články
Chcete to nejlevnější auto na provoz? Máte v podstatě jedinou možnost, stejná značka ovládla všechny segmenty, ve kterých figuruje
před 50 minutami
Nový Renault Clio v hávu legendy 90. let vypadá zatraceně dobře, takové auto by najednou chtěl každý
před 2 hodinami
Poté, co se naplno ukázala nesmyslnost nové hybridní 911, zkouší Porsche aspoň zmírnit rozčarování publika
před 3 hodinami
Jen 25 lidí si bude moci koupit tento Rolls-Royce. Je to asi o 25 víc, než by šlo bez rozpaků snést
před 5 hodinami
Elektrický supersport Rimacu je takový propadák, že se nedaří vyprodat ani 40kusovou edici, musí k ní nabízet podíl na řízení firmy
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.23. 12:01 - jerry
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 12:00 - Snowman000
- BMW Divize 12.23. 10:56 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.22. 21:23 - mattonecz
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.22. 20:20 - řidičBOB
- OT - hlukoměr Trotec+stativ 12.22. 15:44 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
