Reklama

Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu

SUV jsou v posledních letech populární více než jakákoli jiná auta a leckdo nedokáže pochopit, proč. Statistiky mají jako obvykle odpověď.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu

20.7.2018 | Petr Miler

SUV jsou v posledních letech populární více než jakákoli jiná auta a leckdo nedokáže pochopit, proč. Statistiky mají jako obvykle odpověď.

Čím dál více rostoucí obliba SUV a crossoverů je faktem, který opakujeme pomalu každý den už několik let. Stále to není největší automobilový segment, pokud tedy nebudeme házet všechna SUV na jednu hromadu, prodeje SUV jakéhokoli druhu ale neustále rostou, zatímco odbyt ostatních typů aut nanejvýše stagnuj. Trend je jasný a je zřejmě jen otázkou času, než SUV zavládnou ve většině automobilových tříd.

Pro řadu lidí je to přitom obtížně pochopitelné, neboť jim tyto vozy nepřináší žádnou podstatnou faktickou výhodu. Od většiny uslyšíte něco podobného, co kdysi psal Jeremy Clarkson: „Nevidím smysl v ježdění autem, které je pomalejší, dražší a žíznivější než normální sedan či kombík,” uvedl na adresu SUV mimo jiné jeden z nejslavnějších automobilových novinářů. Navíc, pokud máme dodat něco za nás, články o SUV zdaleka nepatří mezi ty nejsledovanější a jejich testy nikdy nebyly bůhvíjak čtené. Zájem o tyto vozy prostě nekoresponduje s tím, kolik lidí si je nakonec kupuje.

Je to trochu mystérium. SUV kde kdo odsuzuje, málokoho zajímají, na trhu ovšem jako by pak někdo zamíchal osudím a vypadly z něj vysoké prodeje. Jak je to možné?

Důvodů bude jistě více, jedním z těch významných je ale kombinace dvou faktorů. Tím prvním je, kdo dnes především kupuje nová auta. Jsou to relativně staří a stále starší lidé. O plných 56 procent odbytu nových vozů se mezi zákazníky z řad koncových spotřebitelů starají lidé starší 56 let. Nad 46 let jde už o 79 % všech koupených nových aut. „Skoro každý” je správným shrnutím tohoto stavu, mladí prostě lidé nová auta kupují spíše výjimečně, pravděpodobně proto, že na ně nemají dost peněz. A nebo když už mají 300 či 400 tisíc, koupí si místo Fabie raději pár let starou ojetinu vyšší třídy po... někom starším.

S druhým, už dříve tušeným faktorem nyní přichází německá pojišťovací firma Check24. Ta tvrdí, že do SUV se starším lidem prostě dobře nastupuje a dokládá to statistikou o charakteru zákazníků aut, která pojišťuje. Čísla říkají, jaký je věkový průměr řidičů daného modelu auta, a to bez ohledu na stáří auta, byť je ono stáří v některých případech naznačeno. A jasně největší věkový průměr řidičů je u aut kategorií SUV, mezi která se míchá i pár MPV - ve všech případech jde o auta s vyšší stavbou i posezem za volantem.

Jde to dokonce tak daleko, že prvních deset modelů je tvořeno dvěma MPV a osmi SUV - či crossovery, záleží, jak to nazvete. Žádná jiná kategorie aut tu není zastoupena, ani sedany, ani kombíky, nic prostě jen SUV a MPV. Věkový průměr tu nejde pod 50 let a na sdíleném prvním místě vidíme Mercedes třídy B a Škodu Yeti, jak se můžete podívat v tabulce.

Automobily s průměrně nejstaršími řidiči

Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 1 - senior-suv tab 01

Na druhou stranu, nevidíme tu velká SUV, jako např. Audi Q7, Mercedes GL nebo třeba Cadillac Escalade. Troufneme si odhadnout, že důvod je pořád stejný - do těchto aut se zase musí šplhat, pokud člověk není opravdu vysoký, což pro starší lidi také není snadné. Auta, která vidíme v téhle tabulce, jsou očividně zhruba ideální.

Oproti tomu auta s průměrně nejmladšími řidiči mají do SUV daleko - není tu ani jedno. Na prvním místě vidíme VW Scirocco, hned druhý je letitý Golf druhé generace. Kromě něj tu jsou sedany a hatchbacky, ale v řadě případů opět staré - Alfa 156 se přestala vyrábět před deseti lety a Seat Arosa dokonce před třinácti.

Automobily s průměrně nejmladšími řidiči

Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 2 - senior-suv tab 02

V případě značek s nejstaršími či nejmladšími řidiči to je trochu jiný příběh. Tentokrát hraje roli do značné míry hlavně to, na jaké auto má daný člověk peníze. Většina mladých lidí si asi nemůže dovolit Porsche, byť ojeté. Na druhou stranu, vidíme, že u seniorů je v Německu oblíbená značka Dacia. Nejmladší lidi naopak v průměru jezdí Seaty, Audi a Alfami. Tabulkám s jednotlivými modely to odpovídá trochu víc.

Značky aut s průměrně nejstaršími a nejmladšími řidiči

Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 3 - senior-suv tab 03Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 4 - senior-suv tab 04

Jak jsme psali už dříve - i čeští dealeři nových aut říkají, že jejich zákazníci obecně nepatří k nejmladším. A právě vysokým průměrným věkem zákazníků vysvětlovali oblibu crossoverů a SUV. Nyní tu máme potvrzení. Samozřejmě, SUV si může koupit kdokoliv, kdo pro něj má využití, nebo si aspoň myslí, že ho má, takže nikde není psáno, že SUV Škody si nemůže pořídit někdo, komu je 25 let. Celková statistika ale hovoří jasně - SUV mají nejradši starší lidé, kteří se jakožto největší skupina kupujících nových aut nejvíce starají o jejich úspěch. Hlavně proto, že třeba do Yeti - či dnes už Karoqu - se jim bude lépe nastupovat než do Octavie...

Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 5 - Test Skoda Yeti 2014 18 TSI 4x4 prvni 01Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 6 - Test Skoda Yeti 2014 18 TSI 4x4 prvni 07Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 7 - Test Skoda Yeti 2014 18 TSI 4x4 prvni 09Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 8 - Test Skoda Yeti 2014 18 TSI 4x4 prvni 10Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 9 - Test Skoda Yeti 2014 18 TSI 4x4 prvni 11Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 10 - Test Skoda Yeti 2014 18 TSI 4x4 prvni 14Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 11 - Test Skoda Yeti 2014 18 TSI 4x4 prvni 19Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 12 - Test Skoda Yeti 2014 18 TSI 4x4 prvni 32Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 13 - Test Skoda Yeti 2014 18 TSI 4x4 prvni 38Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 14 - Test Skoda Yeti 2014 18 TSI 4x4 prvni 46Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 15 - Test Skoda Yeti 2014 18 TSI 4x4 prvni 49Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 16 - Test Skoda Yeti 2014 18 TSI 4x4 prvni 51Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 17 - Test Skoda Yeti 2014 18 TSI 4x4 prvni 53Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 18 - Test Skoda Yeti 2014 18 TSI 4x4 prvni 79Kdo dnes vlastně kupuje SUV? Statistika odhaluje důvody jejich úspěchu - 19 - Test Skoda Yeti 2014 18 TSI 4x4 prvni 77
Škoda Yeti je spolu s Mercedesem třídy B autem, které řídí průměrně nejstarší lidé. Celá první desítka aut s nejstaršími řidiči je ale až na dvě výjimky v podobě MPV opanována SUV a vysvětluje jejich popularitu

Zdroj: Check24

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše