Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti, Zajímavosti > Článek
Když se srazí škodovky: crash test v 90 km/h
18.9.2010 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Na vlastní oči jsme viděli čelní náraz dvou škodovek, který skončil sice totálně zničenými vozy, ale „posádkou” bez úhony.
Začátkem září se v areálu testovacího polygonu mladobolseslavského výrobce odehrál ojedinělý nárazový test. Poprvé před zraky odborné veřejnosti byl v ČR prezentován přesazený čelní náraz dvou vozů. Jedoucí vůz Škoda Yeti v rychlosti 90 km/h čelně narazil do stojícího vozu Škoda Superb Combi.
A že to byla pořádná rána! Ještě teď si živě vzpomínám na tupý náraz, který doprovází takovou srážku dvou aut a na rukou mi naskakuje husí kůže. Oba vozy byly osazeny čtyřmi testovacími figurínami, připoutanými a zajištěnými bezpečnostními prvky. Po zpracování všech dat a rekonstrukci z místa nárazu, dospěli experti k jasnému závěru: posádka obou vozidel, by v případě reálného střetu v rychlosti 90 km/h, při správném použití všech bezpečnostních prvků, vyvázla bez jakýchkoliv zranění.
Nárazový test byl inspirován skutečnou dopravní nehodou, kterou analyzoval tým Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto. Z fotografií je patrné, že celá energie nárazu při rychlosti 90 km/h byla absorbována přední částí vozu. Prostor pro posádku vozu zůstal bez sebemenších deformací. Při prozkoumání záběrů z vysokorychlostních kamer je patrná rychlá reakce elektronických systémů vozů, starajících se o aktivaci bezpečnostních prvků. Ještě dříve, než se daly do pohybu figuríny uvnitř vozu, došlo totiž k aktivaci bezpečnostních pásů, kolenního i čelních airbagů. Již v 45 tisícině vteřiny po prvním doteku nárazníků, byly všechny airbagy připraveny pohltit energii lidského těla. Na všech záběrech je dobře patrná postupně řízená deformace obou předních částí vozů, což je rozhodující pro pohlcení převážné části energie.
Přestože se jednalo o jiný typ nárazu a vyšší rychlost, byla pro srovnání zatížení posádky vozu při nárazu použita metodika hodnocení nezávislého sdružení Euro-NCAP. Na jednotlivých snímcích je vidět, kolik bodů by bylo připsáno na účet hodnocení vozů. Za dospělé pasažéry sedící v modelu Superb Combi by bylo dosaženo 98,25 % z maxima možných bodů. Pro dětské pasažéry ve voze je to dokonce plný počet - 100%. Hodnoty z vozu Škoda Yeti, dosahují v případě dospělých pasažérů výsledku 99,94 % a 93,19 % u dětí.
Překvapivě dobré výsledky prokázala i podrobnější analýza vybraných měření, jako například zatížení hlavy nebo stlačení hrudníku cestujících ve voze. Evropský předpis ECE R94, podle kterého jsou homologovány všechny vozy určené pro provoz na evropských silnicích, předepisuje jako maximální hodnotu zatížení hlavy cestujícího ve voze hodnotu 80 G. Toto zrychlení, je při krátkodobém působení lidský mozek schopen přestát bez vážných poškození. Hodnota naměřená na hlavě figuríny řidiče ve voze Škoda Yeti dosáhla pouze 44% z předpisem povolené hodnoty, tedy ani ne poloviční ve srovnání s úrovní, kterou předpisuje zákonný předpis. V případě stlačení hrudníku dospělého cestujícího platí podobné závěry a naměřená hodnota se pohybovala pouze na 35,7 procentech povolené hodnoty. Hodnoty povolené pro zatížení stehenních kostí byly pouze na úrovni 20 % dovoleného maxima.
Obě škodovky tak dokázali i při takovéto destruktivní zkoušce, že obstojí na výtečnou.






Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejčtenější články
Dodnes nejetou poslední Škodu nedotčenou koncernem VW nikdo nechce koupit, stále 1. majitel musel s cenou dolů
6.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025BMW ukazuje Fordu, jak správně reagovat na zájem zákazníků. Je to vážně tak těžké?
7.6.2025Výrobce elektromobilů, ve kterém VW utopil už 66 miliard, letos čeká ještě nižší prodeje. Zaplácne je novými obligacemi
7.6.2025Návrat uměle zaříznutých osmiválců ukazuje sílu trhu, auta jimi vybavená dostanou nový znak jako symbol vzdoru
7.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva