Když se srazí škodovky: crash test v 90 km/h

Na vlastní oči jsme viděli čelní náraz dvou škodovek, který skončil sice totálně zničenými vozy, ale „posádkou” bez úhony.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Když se srazí škodovky: crash test v 90 km/h

18.9.2010 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

Když se srazí škodovky: crash test v 90 km/h

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na vlastní oči jsme viděli čelní náraz dvou škodovek, který skončil sice totálně zničenými vozy, ale „posádkou” bez úhony.

Začátkem září se v areálu testovacího polygonu mladobolseslavského výrobce odehrál ojedinělý nárazový test. Poprvé před zraky odborné veřejnosti byl v ČR prezentován přesazený čelní náraz dvou vozů. Jedoucí vůz Škoda Yeti v rychlosti 90 km/h čelně narazil do stojícího vozu Škoda Superb Combi.

A že to byla pořádná rána! Ještě teď si živě vzpomínám na tupý náraz, který doprovází takovou srážku dvou aut a na rukou mi naskakuje husí kůže. Oba vozy byly osazeny čtyřmi testovacími figurínami, připoutanými a zajištěnými bezpečnostními prvky. Po zpracování všech dat a rekonstrukci z místa nárazu, dospěli experti k jasnému závěru: posádka obou vozidel, by v případě reálného střetu v rychlosti 90 km/h, při správném použití všech bezpečnostních prvků, vyvázla bez jakýchkoliv zranění.

Nárazový test byl inspirován skutečnou dopravní nehodou, kterou analyzoval tým Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto. Z fotografií je patrné, že celá energie nárazu při rychlosti 90 km/h byla absorbována přední částí vozu. Prostor pro posádku vozu zůstal bez sebemenších deformací. Při prozkoumání záběrů z vysokorychlostních kamer je patrná rychlá reakce elektronických systémů vozů, starajících se o aktivaci bezpečnostních prvků. Ještě dříve, než se daly do pohybu figuríny uvnitř vozu, došlo totiž k aktivaci bezpečnostních pásů, kolenního i čelních airbagů. Již v 45 tisícině vteřiny po prvním doteku nárazníků, byly všechny airbagy připraveny pohltit energii lidského těla. Na všech záběrech je dobře patrná postupně řízená deformace obou předních částí vozů, což je rozhodující pro pohlcení převážné části energie.

Přestože se jednalo o jiný typ nárazu a vyšší rychlost, byla pro srovnání zatížení posádky vozu při nárazu použita metodika hodnocení nezávislého sdružení Euro-NCAP. Na jednotlivých snímcích je vidět, kolik bodů by bylo připsáno na účet hodnocení vozů. Za dospělé pasažéry sedící v modelu Superb Combi by bylo dosaženo 98,25 % z maxima možných bodů. Pro dětské pasažéry ve voze je to dokonce plný počet - 100%. Hodnoty z vozu Škoda Yeti, dosahují v případě dospělých pasažérů výsledku 99,94 % a 93,19 % u dětí.

Překvapivě dobré výsledky prokázala i podrobnější analýza vybraných měření, jako například zatížení hlavy nebo stlačení hrudníku cestujících ve voze. Evropský předpis ECE R94, podle kterého jsou homologovány všechny vozy určené pro provoz na evropských silnicích, předepisuje jako maximální hodnotu zatížení hlavy cestujícího ve voze hodnotu 80 G. Toto zrychlení, je při krátkodobém působení lidský mozek schopen přestát bez vážných poškození. Hodnota naměřená na hlavě figuríny řidiče ve voze Škoda Yeti dosáhla pouze 44% z předpisem povolené hodnoty, tedy ani ne poloviční ve srovnání s úrovní, kterou předpisuje zákonný předpis. V případě stlačení hrudníku dospělého cestujícího platí podobné závěry a naměřená hodnota se pohybovala pouze na 35,7 procentech povolené hodnoty. Hodnoty povolené pro zatížení stehenních kostí byly pouze na úrovni 20 % dovoleného maxima.

Obě škodovky tak dokázali i při takovéto destruktivní zkoušce, že obstojí na výtečnou.


Když se srazí škodovky: crash test v 90 km/h - 1 - crash_yeti_superb2Když se srazí škodovky: crash test v 90 km/h - 2 - crash_yeti_superb7Když se srazí škodovky: crash test v 90 km/h - 3 - crash_yeti_superb3Když se srazí škodovky: crash test v 90 km/h - 4 - crash_yeti_superb4Když se srazí škodovky: crash test v 90 km/h - 5 - crash_yeti_superb6Když se srazí škodovky: crash test v 90 km/h - 6 - crash_yeti_superb5

Jaroslav Vavera

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.