Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic
21.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Koncern Volkswagen je s více jak 10 miliony prodaných vozů moloch, velkou část jeho zisku ale obstarává značka, která vyrobila pouhých 238 tisíc aut.
Před několika málo dny zveřejnil koncern VW své finanční výsledky za loňský rok. Ten byl sice poznamenán dieselovou krizí, přesto ale Němci dokázali vydělat majlant. Na jejich konto totiž celkově přiteklo 5,87 bilionu korun, z čehož 394,57 miliard korun připadá na provozní zisk a skoro 200 miliard Kč na zisk před zdaněním. K tomu přispěly všechny zúčastněné značky, jedna ale skutečně kralovala.
Pokud v tuto chvíli myslíte na Porsche, trefili jste hřebíček na hlavičku. Automobilka z Zuffenhausenu v loňském roce dodala více než 238 tisíc nových aut, což je působivé číslo samo o sobě. Tedy alespoň na segment, v němž Porsche působí. Jde totiž kupříkladu už o jednu desetinu registrací BMW, přičemž jen za poslední tři roky odbyt vzrostl o 47 procent. O ztrátě exkluzivity se sice do jisté míry mluvit dá, nikoliv však o propadu výdělků.
Ony registrace totiž představují obrat ve výši 602,66 mld. Kč, z čehož více než šestina (konkrétně 105,4 mld. Kč) připadá na zisk. Jen pro srovnání, samotný VW dodal takřka šest milionů aut, se kterými je spojen obrat ve výši nemalých 2,86 bilionu korun. Na zisk ovšem nepřipadá ani polovina výdělku Porsche, tedy 51,35 mld. Kč (jedna šestapadesátina obratu).
Volkswagen tedy sice je ziskový, musí ovšem prodat miliony aut, aby dosáhl polovičního zisku Porsche s dvěma stovkami tisíc prodaných vozů. Jeho dcera z Zuffenhausenu tak optikou celého loňského roku vydělávala v průměru na každém prodaném automobilu 433 020 Kč. Čili jinými slovy, ve chvíli, kdy Porsche vypustí ze svých skladů jeden vůz a dodá jej zákazníkovi, rovná se jeho zisk ceně faceliftované Škody Octavia osazené základní výbavou a přeplňovaným litrovým motorem.
Porsche tím ovšem nepřekonává pouze mateřskou značku - či jakéhokoliv jiného výrobce z koncernu (otázkou je Bugatti, jenž své podrobné finanční výsledky nezveřejňuje, dříve se ale postaralo o jedno z nejztrátovějších aut všech dob) - ale kupříkladu i BMW nebo Mercedes. Tyto německé firmy totiž mají na svém kontě průměrný zisk 125 510 Kč z každého prodaného vozu. Polepšily si tedy oproti číslům z prvního pololetí, Porsche ale mohou jen tiše závidět.
V tomto ohledu ale vše bledne oproti Ferrari. Značka si totiž v loňském roce přišla u každého prodaného vozu na opravdu neskutečných 2 259 220 Kč a ještě výrazně navýšila zisk na jeden prodaný automobil z prvního loňského pololetí. Jak jsme ale již mnohokrát uvedli, jde o průměr, který je u Italů ovlivněn celou řadou faktorů - více než 30 % celkového zisku značky totiž generuje prodej všemožných „blbinek” s logem značky či příjmy ze zábavního parku. Ale pomáhají například i příjmy z prodeje motorů.
I proto můžete namítnout, že zisk na jedno prodané auto takto počítat nejde, ale lze tyto faktory oddělovat? Ferrari by neprodalo ani jednu čepici s vlastním logem, ani jeden parfém, kdyby jeho auta nebyla tím, čím jsou. Stejně tak by nikdo neštěkl po jeho zábavním parku ani technice. Automobilky pořád dělají především auta a je celkem nepodstatné, jestli si zisky ze své primární aktivity vylepšují příplatkovou třízónovou klimatizací nebo klíčenkou posázenou diamanty - jsou to spojité nádoby. A že Ferrari umí v prodeji čehokoli se svým logem chodit jak nikdo jiný, jde k jeho cti, nikoli naopak.
Výsledky všech automobilek za celý loňský rok zatím nemáme k dispozici, přiložené tabulky ale reflektují stav za první pololetí roku 2016 a dovolují udělat si obrázek o ziskovosti dalších značek. Ferrari a Porsche na vrcholu už jsme si probrali, stejně jako BMW a Mercedes kousek pod ním. Velmi vysoko jsou ale i další „prémiovky” jako Jaguar Land Rover, Maserati a Audi, které dokáží vydělat i přes 100 tisíc Kč na jednom voze.
Obyčejnější značky se musí vesměs spokojit s nižšími čísly, až na Nissan a Chevrolet, které se umí dostat i přes 50 tisíc Kč zisku na jeden prodaný vůz. Solidně je na tom i Škoda, která se dále drží dost nad hranicí 1 000 Eur zisku na kus, mnohé další známé značky - zmíněný VW nevyjímaje - ale mají problém dostat se se ziskovou marží byť nad 2 procenta a při cenách svých aut jsou rády, když jim z jednoho vozu zbude alespoň 10 tisíc Kč zisku...
Průměrný zisk a marže jednotlivých značek na každé prodané auto
(kompletní data za 1. pololetí roku 2016)
Škoda přináší v rámci koncernu VW největší zisky na jedno auto v rámci masových značek
Přímo značce Volkswagen se naopak moc nedaří
Ferrari má zisk na jednom autě s velkým náskokem nejvyšší
Porsche je na tom se ziskovou marží podobně, jeho odbyt je ale ve srovnání s Ferrari skoro 30násobný. I díky novému SUV Macan
Zdroje: Bloomberg, UDE-CAR
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB