Kolik stojí jedno umytí letadla? Za ceny mytí aut ještě můžeme být vděční

I drahé ruční myčky aut jsou láce oproti tomu, kolik podobný proces stojí v letectví. Vysoké výdaje ovšem může zmírnit nové, efektivnější zařízení z Norska.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kolik stojí jedno umytí letadla? Za ceny mytí aut ještě můžeme být vděční

18.9.2019 | Mirek Mazal

Kolik stojí jedno umytí letadla? Za ceny mytí aut ještě můžeme být vděční

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

I drahé ruční myčky aut jsou láce oproti tomu, kolik podobný proces stojí v letectví. Vysoké výdaje ovšem může zmírnit nové, efektivnější zařízení z Norska.

Letadla se i v dnešní době stále umývají ručně a také nemrznoucí roztok v zimě nanášejí na aeroplány pouze poloautomatické systémy řízené školeným personálem. Není to tedy práce pro úklidovou četu se smetáky a kbelíky vody, i poloautomatické stroje s obsluhou už se ale zdají být minulostí. Bezobslužná novinka z Norska má zcela změnit přístup k očistě a ošetření létajících strojů a současně uspořit provozní náklady.

To je hlavní motiv, neboť cena umytí jednoho letadla se v závislosti na místě provedení, intenzitě znečištění a velikosti letadla pohybuje od 500 do 1 500 dolarů, tedy od asi 11 700 do 35 200 Kč. To v rámci napjatých rozpočtů aerolinek jistě není vítaný pravidelný výdaj, současně efekt takové očisty není takový, jaký by současně dostupné možnosti mytí povrchů umožňovaly.

Norská společnost Multi Solution Gate Production (MSG Production) zabývající se ochranou proti námraze v letectví po létech vývoje představila revoluční zařízení schopné letadlo jednak umýt a jednak nanést nemrznoucí směs či umýt všechny části letounu pod soustavou automatických ohebných ramen s tryskami. Myšlenka modernizace konzervativního přístupu napadla zakladatele firmy před deseti lety na Štědrý den, když se jeho pravidelná letecká linka zpozdila kvůli špatnému počasí.

Nápad podpořily i výsledky studií Boeingu a Airbusu, kde se ukázal přínos čistých exteriérů. Opatrovaná letadla spotřebovávají méně paliva, například pečlivá práce každé dva týdny pomáhá ušetřit 1-2 % paliva, tedy 70 až 100 tisíc Eur (1,8 až 2,6 milionu Kč) ročně. Ve srovnání s tím se i ony desetisíce za ruční mytí zdají být pakatelem.

Začátkem září byla objednána první plnohodnotná mycí linka pro letouny společnosti High Wings, které obsluhují saúdskoarabský letecký trh. Premiérové zařízení MSG Production bude nainstalováno do srpna příštího roku v areálu letiště King Khalid v Rijádu. Stavba bude vycházet z projektů již stojícího ukázkového komplexu na letišti Skien v norském Geiteryggenu, který můžete spatřit v akci níže.


Kolik stojí jedno umytí letadla? Za ceny mytí aut ještě můžeme být vděční - 1 - Myci linka pro letadla foto 01Kolik stojí jedno umytí letadla? Za ceny mytí aut ještě můžeme být vděční - 2 - Myci linka pro letadla foto 02Kolik stojí jedno umytí letadla? Za ceny mytí aut ještě můžeme být vděční - 3 - Myci linka pro letadla foto 03Kolik stojí jedno umytí letadla? Za ceny mytí aut ještě můžeme být vděční - 4 - Myci linka pro letadla foto 04Kolik stojí jedno umytí letadla? Za ceny mytí aut ještě můžeme být vděční - 5 - Myci linka pro letadla foto 05Kolik stojí jedno umytí letadla? Za ceny mytí aut ještě můžeme být vděční - 6 - Myci linka pro letadla foto 06Kolik stojí jedno umytí letadla? Za ceny mytí aut ještě můžeme být vděční - 7 - Myci linka pro letadla foto 07 lepsiKolik stojí jedno umytí letadla? Za ceny mytí aut ještě můžeme být vděční - 8 - Myci linka pro letadla foto 08Kolik stojí jedno umytí letadla? Za ceny mytí aut ještě můžeme být vděční - 9 - Myci linka pro letadla foto 09Kolik stojí jedno umytí letadla? Za ceny mytí aut ještě můžeme být vděční - 10 - Myci linka pro letadla foto 10Kolik stojí jedno umytí letadla? Za ceny mytí aut ještě můžeme být vděční - 11 - Myci linka pro letadla foto 11
Plně automatický systém MSG se efektivně postará o letadla, umyje je i ošetří proti námraze. Úspory leteckých firem mají být nezměrné

Zdroj: MSG Production

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.