Tímto Lada zamávala své komunistické minulosti. Je to hodně smutná podívaná

Vskutku svérázným způsobem udělala Lada tlustou čáru za dobou, v níž prožila skoro polovinu své existence. Ukončila výrobu posledního vozu, jehož vývoj je začal ještě za bolševika.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tímto Lada zamávala své komunistické minulosti. Je to hodně smutná podívaná

19.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Tímto Lada zamávala své komunistické minulosti. Je to hodně smutná podívaná

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vskutku svérázným způsobem udělala Lada tlustou čáru za dobou, v níž prožila skoro polovinu své existence. Ukončila výrobu posledního vozu, jehož vývoj je začal ještě za bolševika.

Ruskou automobilku máme spojenou zejména s minulým režimem. Je to dáno jejím významem v našich končinách v dobách, které uzavřel 17. listopad 1989. Tehdy na uzavřeném trhu představovala mnohem víc, než kolik by kdy mohla znamenat na tom otevřeném a stala se neplnitelným snem mnoha motoristů. Ze stejného důvodu jí dnes mnoho lidí opovrhuje, byť je to k ní z celkové historické perspektivy trochu nefér. Mateřský VAZ, později AvtoVAZ byl založen v roce 1996 a většinu času své existence tedy prožil už v podstatně svobodnějších časech.

Dosud se ale ke své temnější minulosti tak trochu hlásil, a to modelem Priora. Ten je takovým komunistickým pohrobkem, třebaže na světlo světa přišel v roce 2007, dlouho po pádu Železné opony. Nicméně tento vůz byl v podstatě jen rozsáhlejší modernizací Lady 110, jíž Rusové, respektive v té době ještě Sověti začali vyvíjet již v roce 1987. O pomoc přitom požádali Porsche, jenž má ostatně dobré vztahy z touto zemí již odnepaměti.

Lada 110 se veřejnosti poprvé ukázala v listopadu 1990, tedy na první výročí české Sametové revoluce, kdy ovšem v Rusku tak uvolněné poměry jako u nás zdaleka nepanovaly. O rok později pak byl vyroben první exemplář, přičemž masová produkce měla odstartovat v roce 1992. Nicméně na zemi v té době dopadla ekonomická krize, načež projekt musel na čas k ledu. Montážní linky se tedy nakonec rozjely až 27. června 1995, osm let po zahájení vývoje.

Vůz ve výrobě vydržel do roku 2009, než jej úplně nahradila právě Priora. Ta v nabídce značky figurovala již o dva roky dříve, po tu dobu se ovšem prodával i její předchůdce. Po něm novinka podědila i 1,6litrový benzinový motor, nicméně výkon musel být kvůli vyšší hmotnosti dané větší standardní výbavou posunut z 90 na 98 koní. K základní verzi motoru se ale Lada posléze vrátila.

Stejně tak byl po krátkou dobu ve výrobě i prodloužený sedan, jehož extra 175 milimetrů v oblasti rozvoru kompenzovala jedna-osma se 120 koňmi pod kapotou. Tento vůz přitom zvládal stovku za rovných 10 sekund a maximálně se rozjel na 190 km/h, což byly lepší hodnoty než u lehčích sourozenců, jejichž sprint zabral o dvě sekundy více, zatímco maximálka byla o 5 km/h nižší.

Lada v průběhu let vyráběla sedan, třídveřový a pětidveřový hatchback i kombík. Nicméně od konce roku 2015 zůstalo v nabídce pouze čtyřdvířko, jenž se na prodejích podílelo z 80 procent. Do dnešních dní přitom celkově vzniklo přes 860 tisíc exemplářů, milionová hranice ale pokořena nebude. Mateřský AvtoVAZ totiž potvrdil definitivní konec tohoto vozu, a to vskutku svérázným způsobem.

Pokud končí produkce modelu takového významu, obvykle je z toho aspoň pozitivní fotka, kdy v záři reflektorů stojí jeden z posledních vyrobených vozů obklopen usmívajícími se zaměstnanci. Ta ruská tak ale rozhodně nevypadá - snímek pořízený v přítmí haly zachycuje ještě nehotové auto se sedmi sotva pořádně nafouklými balónky a pár lidmi kdesi v dáli. Vskutku smutná rozlučka, ale možná to tak u tlustých čar za poněkud nahořklou minulostí musí být.

Zaměstnanci dnes vyrábějící Priory firmu neopustí, budou „převeleni” na výrobu modelu Niva (momentálně nabízeného pod obchodním názvem 4x4), v jehož případě zájem neklesá. Mimo to AvtoVAZ oznámil, že upraví nabídku modelů Kalina a Granta. Jméno Kalina z nabídky zcela zmizí, některé karosářské varianty tohoto vozu ale budou prodávány jako součást modernizované řady Granta. Priora či její „komunistické” základy už ale nabídku opustí nadobro...


Tímto Lada zamávala své komunistické minulosti. Je to hodně smutná podívaná - 1 - Lada Priora posledni exemplar prvni foto
Oslavy konce výroby Lady Priora opravdu nejsou nikterak velkolepé. Takto automobilka oznámila svaření vůbec posledního exempláře

Tímto Lada zamávala své komunistické minulosti. Je to hodně smutná podívaná - 2 - Lada Priora 2014 facelift oficialni 01Tímto Lada zamávala své komunistické minulosti. Je to hodně smutná podívaná - 3 - Lada Priora 2014 facelift oficialni 02Tímto Lada zamávala své komunistické minulosti. Je to hodně smutná podívaná - 4 - Lada Priora 2014 facelift oficialni 03Tímto Lada zamávala své komunistické minulosti. Je to hodně smutná podívaná - 5 - Lada Priora 2014 facelift oficialni 04Tímto Lada zamávala své komunistické minulosti. Je to hodně smutná podívaná - 6 - Lada Priora 2014 facelift oficialni 05Tímto Lada zamávala své komunistické minulosti. Je to hodně smutná podívaná - 7 - Lada Priora 2014 facelift oficialni 06
V této podobě je přitom ruský sedan v nabídce od roku 2014, na čtyři roky staré auto opravdu působí velmi staře. Ostatně kořeny zapustil ještě před pádem Železné opony

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše