Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tímto Lada zamávala své komunistické minulosti. Je to hodně smutná podívaná
19.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Vskutku svérázným způsobem udělala Lada tlustou čáru za dobou, v níž prožila skoro polovinu své existence. Ukončila výrobu posledního vozu, jehož vývoj je začal ještě za bolševika.
Ruskou automobilku máme spojenou zejména s minulým režimem. Je to dáno jejím významem v našich končinách v dobách, které uzavřel 17. listopad 1989. Tehdy na uzavřeném trhu představovala mnohem víc, než kolik by kdy mohla znamenat na tom otevřeném a stala se neplnitelným snem mnoha motoristů. Ze stejného důvodu jí dnes mnoho lidí opovrhuje, byť je to k ní z celkové historické perspektivy trochu nefér. Mateřský VAZ, později AvtoVAZ byl založen v roce 1996 a většinu času své existence tedy prožil už v podstatně svobodnějších časech.
Dosud se ale ke své temnější minulosti tak trochu hlásil, a to modelem Priora. Ten je takovým komunistickým pohrobkem, třebaže na světlo světa přišel v roce 2007, dlouho po pádu Železné opony. Nicméně tento vůz byl v podstatě jen rozsáhlejší modernizací Lady 110, jíž Rusové, respektive v té době ještě Sověti začali vyvíjet již v roce 1987. O pomoc přitom požádali Porsche, jenž má ostatně dobré vztahy z touto zemí již odnepaměti.
Lada 110 se veřejnosti poprvé ukázala v listopadu 1990, tedy na první výročí české Sametové revoluce, kdy ovšem v Rusku tak uvolněné poměry jako u nás zdaleka nepanovaly. O rok později pak byl vyroben první exemplář, přičemž masová produkce měla odstartovat v roce 1992. Nicméně na zemi v té době dopadla ekonomická krize, načež projekt musel na čas k ledu. Montážní linky se tedy nakonec rozjely až 27. června 1995, osm let po zahájení vývoje.
Vůz ve výrobě vydržel do roku 2009, než jej úplně nahradila právě Priora. Ta v nabídce značky figurovala již o dva roky dříve, po tu dobu se ovšem prodával i její předchůdce. Po něm novinka podědila i 1,6litrový benzinový motor, nicméně výkon musel být kvůli vyšší hmotnosti dané větší standardní výbavou posunut z 90 na 98 koní. K základní verzi motoru se ale Lada posléze vrátila.
Stejně tak byl po krátkou dobu ve výrobě i prodloužený sedan, jehož extra 175 milimetrů v oblasti rozvoru kompenzovala jedna-osma se 120 koňmi pod kapotou. Tento vůz přitom zvládal stovku za rovných 10 sekund a maximálně se rozjel na 190 km/h, což byly lepší hodnoty než u lehčích sourozenců, jejichž sprint zabral o dvě sekundy více, zatímco maximálka byla o 5 km/h nižší.
Lada v průběhu let vyráběla sedan, třídveřový a pětidveřový hatchback i kombík. Nicméně od konce roku 2015 zůstalo v nabídce pouze čtyřdvířko, jenž se na prodejích podílelo z 80 procent. Do dnešních dní přitom celkově vzniklo přes 860 tisíc exemplářů, milionová hranice ale pokořena nebude. Mateřský AvtoVAZ totiž potvrdil definitivní konec tohoto vozu, a to vskutku svérázným způsobem.
Pokud končí produkce modelu takového významu, obvykle je z toho aspoň pozitivní fotka, kdy v záři reflektorů stojí jeden z posledních vyrobených vozů obklopen usmívajícími se zaměstnanci. Ta ruská tak ale rozhodně nevypadá - snímek pořízený v přítmí haly zachycuje ještě nehotové auto se sedmi sotva pořádně nafouklými balónky a pár lidmi kdesi v dáli. Vskutku smutná rozlučka, ale možná to tak u tlustých čar za poněkud nahořklou minulostí musí být.
Zaměstnanci dnes vyrábějící Priory firmu neopustí, budou „převeleni” na výrobu modelu Niva (momentálně nabízeného pod obchodním názvem 4x4), v jehož případě zájem neklesá. Mimo to AvtoVAZ oznámil, že upraví nabídku modelů Kalina a Granta. Jméno Kalina z nabídky zcela zmizí, některé karosářské varianty tohoto vozu ale budou prodávány jako součást modernizované řady Granta. Priora či její „komunistické” základy už ale nabídku opustí nadobro...
Oslavy konce výroby Lady Priora opravdu nejsou nikterak velkolepé. Takto automobilka oznámila svaření vůbec posledního exempláře
V této podobě je přitom ruský sedan v nabídce od roku 2014, na čtyři roky staré auto opravdu působí velmi staře. Ostatně kořeny zapustil ještě před pádem Železné opony
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 9 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 10 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva