Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lotus Omega: britská M5 pro zločince je k mání. Hezká, ne drahá
11.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Lotus Omega byl oblíbený u zločinců pro svou nenápadnost a maximálku 283 km/h - v roce 1990. Vzniklo jich pár, jeden může být váš.
Mnichovský supersedan s označením M5 znají snad všichni, kteří se alespoň trochu zajímají o auta. Na začátku 90. let však koncern General Motors zplodil stroj, který se M5 E34 vyrovnal - a v některých parametrech ji dokonce předčil. Hovoříme o stroji, který začal jako Opel Omega a po kúře úpravce se prodával pod značkou Lotus - o Lotusu Omega.
Do automobilky Lotus přišel Opel Omega první generace s úkolem z něj udělat stroj, který by byl rychlejší než všechna ostatní podobná auta. Pod kapotou byl atmosférický řadový třílitr, který dával lehce přes 200 koní. To pochopitelně nestačilo, takže byl motor kompletně předělán. K hlavním změnám patří nárůst objemu na 3,6 litru a instalace dvou turbodmychadel Garrett T25.
Výsledný výkon byl 382 koní a 568 Nm, které téměř 1,7 tuny těžký supersedan rozpohybovaly na stovku za 5,2 vteřiny a zvládly maximálku 283 km/h. Ta zůstala po mnoho let světově nejvyšší mezi sedany. Ani ostatní technika nezaostávala - manuální šestikvalt od ZF byl úplně stejný, jaký se montoval do Corvette ZR1, protože byl jediný v celém koncernu GM, který byl schopen zvládnout tak ohromný výkon. První stupeň stačil do nějakých 89 km/h, zato pátý a šestý kvalt byly kratší, takže auto nemělo problém maximálky skutečně dosáhnout. A mezi zadními koly pracoval samosvorný diferenciál.
Připomeňme, že jsme stále v roce 1990 a takovýchto rychlostí dosahují nejlepší Ferrari a Lamborghini, že se Německo dohodlo na omezovačích rychlosti na 250 km/h - a že britská policie zrovna pořídila flotilu Vauxhallů Senator, schopných maximálky „jen” 240 km/h. Na adresu Lotusu Omega, v Británii zvaného Carlton, se tedy snesla kritika, a to zejména ze strany policie - bylo to prý auto nebezpečné, či také pozvánka k překračování zákona.
Image rebela je také dost pravděpodobně svázána s tím, že tyto stroje byly velmi oblíbené u britských zločinců. Byly totiž rychlejší než cokoliv, s čím mohla přijít policie, snad až na vrtulníky, ale na první pohled vypadaly jako lehce upravené Carltony, kterých po Británii jezdily desetitisíce. A hledejte auto, které vám svědek zločinu popíše jako „velký černý sedan Vauxhall”. Navíc, když ta barva není černá, ale velmi tmavý odstín zelené, nazvaný Imperial Green. V jiné barvě se Lotusy Carlton/Omega nevyráběly.
Opel chtěl za tuhle super-Omegu na počátku 90. let zhruba dvojnásobek toho, na kolik přišla běžná Omega. Velké objemy produkce nebyly plánovány, hovořilo se o 1 100 autech, ale se začínající ekonomickou krizí se produkce zastavila na nějakých 950 kusech, z čehož asi třetina byly Carltony s volantem vpravo a zbylé dvě třetiny tvořily Omegy s volantem vlevo. Jsou to tedy auta dost vzácná, unikátní navíc tím, že musíte vědět o existenci takového stroje, abyste ho při pohledu nepovažovali za Omegu z bazaru za pár tisíc s extra laminátovými nárazníky.
Pokud ale patříte mezi ty, kterým myšlenka na Lotus Omega v garáži nedá spát, máme dobré zprávy. Objevil se jeden kousek na prodej, který podle fotografií, přiložených k tomuto článku, je ve velmi dobrém stavu. A není ani zas tak drahý, přijde na nějakých 890 tisíc korun, srovnatelně s Octavií RS, když ji nacpete výbavou. Kdybyste měli zájem, víte, kde jej hledat. Pokud po něm sáhnete, můžete si být jisti, že další takové auto v ulici nikdo mít nebude...










Tento Lotus Omega může být váš, a to za relativně dobré peníze
Takto o Lotusu Carlton hovořil Top Gear v roce 2000
Zdroj: Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
dnesNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
včeraPrvní elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025
Nejčtenější články
Evropské automobilové firmy kapitulovaly: „Cíle v oblasti emisí CO2 jsou nedosažitelné,” stojí v dopise adresovaném EU
28.8.2025Nejúchvatnější sbírku vzácných McLarenů po zesnulém arabském miliardáři celou koupil tajemný kupec. Musela ho stát miliardy
28.8.2025Nový VW T-Roc je venku a vypadá dobře, jeho nabídka motorů i kabina jsou ale po všech slibech zklamání
28.8.2025Německé automobilové firmy propustily jen za poslední rok přes 51 tisíc lidí, účet za všechny obory je ještě násobně horší
28.8.2025Skončila jedna velká éra. Za Godzillou se zavřela voda, zůstává po ní jenom prázdnota
28.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva