Majitel Tesly Model 3 odhalil její skutečnou spotřebu a tím i další potíž elektromobilů

Že auto nejezdí se spotřebou, kterou výrobce udává, opravdu nepřekvapí, tady jde ale o něco jiného - enormní vliv venkovní teploty na ní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Majitel Tesly Model 3 odhalil její skutečnou spotřebu a tím i další potíž elektromobilů

1.1.2018 | Petr Miler | 343 příspěvků

Že auto nejezdí se spotřebou, kterou výrobce udává, opravdu nepřekvapí, tady jde ale o něco jiného - enormní vliv venkovní teploty na ní.

Včera jsme vás seznámili s patáliemi jednoho z prvních majitelů Tesly Model 3, který u ní během pouhých pár dnů a jednotek tisíc ujetých kilometrů zaznamenal spoustu problémů s technikou, kvalitou i softwarovými funkcemi.

Na jednu stranu je třeba říci, že to pro americkou automobilku není dobrá zpráva, neboť naznačuje, že zvěsti o nekvalitě Modelu 3 nebyly vybájené. Na tu druhou je ale třeba dodat, že šlo vesměs o drobné nedostatky, které mohou být odstraněny na dálku a nebo nejsou kritické pro provozuschopnost vozu. Ten nakonec ujel pár dnů po koupi přes 8 000 kilometrů napříč Spojenými státy, což rozhodně není malý výkon.

Dnes ale zaznamenané potíže necháme být a zaměříme se na jiné poznatky zjevně nadšeného, nikoli však nekritického majitele. Ten během oněch pár dnů projel USA opravdu křížem krážem, což vzhledem k velikosti této země znamená, že s autem rychle zažil prakticky všechna roční období. Zatímco v New Yorku v současnosti teploty padají až pod -15°C a o sníh není nouze, v Los Angeles je dost přes 20°C a skoro jasná obloha. A protože se dotyčný rozhodl podělit opravdu o maximum zkušeností s Modelem 3, zveřejnil také, jak se při jinak stejné jízdě mění efektivita elektrického pohonu jeho nového auta.

Byl tím překvapen, protože i když dosud jezdil Modelem S, tolik rozličných podmínkách s ním zatím nepoznal. Dá se jistě očekávat, že spotřeba energie se bude lišit podle toho, jestli v kalifornských třicítkách žhavíte klimatizaci, v houstonských patnácti nad nulou v podstatě nepotřebujete ventilaci a nebo na východním pobřeží musíte topit jako o život, abyste nezmrzli. Jenže rozdíly ve spotřebě vozu jsou opravdu velké, až to překvapilo i nás.

Níže najdete data z palubního systému Tesly, jak je zaznamenal You You Xue. Ta hovoří o spotřebovaných kilowatthodinách elektřiny (přepočetli jsme je na 100 km) při různých teplotních rozmezích pod nulou i nad nulou. A protože v kilowatthodinách na 1 či 100 km se (zatím?) málokdo orientuje, přidali jsme k nim i přibližný ekvivalent spotřeby benzinového auta po zohlednění rozdílné efektivity spalovacího a elektrického motoru. To jen abyste si dokázali představit, jak by se musela lišit spotřeba vašeho konvenčního auta, pokud by byla na teplotě stejně závislá.

Zaznamenaná spotřeba Tesly Model 3 v závislosti na venkovní teplotě

(teplotní rozmezí - udávaná efektivita vozem - spotřeba v kWh na 100 km - ekvivalent v litrech benzinu na 100 km)

-10° až 0°C - 64,6 % - 21,127 kWh - 8,2 l/100 km
0° až 10°C - 76,6 % - 17,803 kWh - 6,92 l/100 km
10° až 20°C - 82,9 % - 16,453 kWh - 6,42 l/100 km
20° až 30°C - 89,2 % - 15,278 kWh - 5,92 l/100 km

Jak můžete sami vidět, rozdíly ve spotřebě jsou vzhledem k chybějícím opravdovým extrémům (nejen v USA může být i pod -10°C nebo nad 30°C) ohromné. Tesla Model 3 zjevně ideálně funguje v teplotách mezi 20° a 30°C, kde se její efektivita blíží 90 %, s klesající teplotou ale rychle klesá a spotřeba stoupá. Už mezi 0 a -10°C je spotřeba skoro o 40 procent vyšší. A to je něco, co ze světa aut se spalovacími motory rozhodně neznáme, ne jakou rozdíl způsobený pouze odlišnou teplotou.

Je to zajímavé přiblížení toho, jak fungují elektrická auta a že zejména v chladnějších podmínkách nejsou zdaleka tak efektivní, jak se říká. Někteří čtenáři jistě řeknou, že objevujeme Ameriku, ale jedna věc je obecné konstatování, že to tak je a jiná věc je vidět konkrétní data totožného auta řízeného totožným řidičem totožným způsobem v diametrálně rozdílných podmínkách.

Něco takového jsme dosud neviděli a popírá to i tvrzení Tesly, která oficiálně říká, že „ve velmi teplém a nebo chladném počasí s typickým použitím klimatizace se můžete setkat se snížením dojezdu o 10 až 15 procent”. Tady jsme rázem u 40 procent a ve výsledku sotva 300kilometrového dojezdu při - dodejme - stále velmi klidné jízdě.

Čím to je? Jednak jistě intenzivnějším použitím topení, tím zásadním ale zřejmě budou dopady na fungování akumulátorů, které si vysokými ani nízkými teplotami tradičně nerozumí. Proto je také Tesla do budoucna plánuje v zimě ohřívat, stejně jako dnes v horku chladí. Máte-li více zkušeností, doplňte prosím nás i majitele Tesly Model 3 v diskuzi...

Majitel Tesly Model 3 odhalil její skutečnou spotřebu a tím i další potíž elektromobilů - 1 - Tesla Model 3 problemy prvni z dodanych 02Majitel Tesly Model 3 odhalil její skutečnou spotřebu a tím i další potíž elektromobilů - 2 - Tesla Model 3 problemy prvni z dodanych 01Majitel Tesly Model 3 odhalil její skutečnou spotřebu a tím i další potíž elektromobilů - 3 - Tesla Model 3 problemy prvni z dodanych 05Majitel Tesly Model 3 odhalil její skutečnou spotřebu a tím i další potíž elektromobilů - 4 - Tesla Model 3 problemy prvni z dodanych 04Majitel Tesly Model 3 odhalil její skutečnou spotřebu a tím i další potíž elektromobilů - 5 - Tesla Model 3 problemy prvni z dodanych 06Majitel Tesly Model 3 odhalil její skutečnou spotřebu a tím i další potíž elektromobilů - 6 - Tesla Model 3 problemy prvni z dodanych 13Majitel Tesly Model 3 odhalil její skutečnou spotřebu a tím i další potíž elektromobilů - 7 - Tesla Model 3 problemy prvni z dodanych 17
Majitel jedné z prvních Tesel Model 3 mimo automobilku se podělil i o informace o spotřebě vozu při toulkách USA. Vliv teploty na ní je ohromný

Zdroj: Tesla Model 3 Road Trip@Facebook

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 343 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama