Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Malá SUV totálně propadla v testu světel, dobré není ani jedno
13.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Mazda CX-3 je mezi slepými jednookým králem, téměř doslova. Nejhorší hodnocení získala většina aut v testu, dražší navíc neznamená lepší.
Světlomety jsou podstatné nejen kvůli designu a aby vám policista nedal pokutu, když ve dne nesvítíte, ale zejména proto, že v noci díky nim vidíte, kam jedete. Přesto spousta světlometů nových aut není v této své základní funkci uspokojivá. Podruhé o tom informuje test IIHS - koncem března se zaměřil na vozy střední třídy, dnes tu máme SUV. A jejich výsledky jsou ještě horší.
Jistě to znáte z vlastní zkušenosti - v jednom autě svítí světla výborně tak, jak jsou, v dalším z nich nejde dostat uspokojivé osvětlení silnice, ani když laborujete s nastavením sklonu a natočení, jak dlouho chcete. Automatické naklápění xenonů zase leckdy stáhne světelný kužel o kousek níž, než by člověk potřeboval, takže dvě třetiny času nevidíte skoro nic. A mohli bychom v rozdílech pokračovat.
Americký institut IIHS provedl test 21 malých a kompaktních SUV za stejných podmínek jako minule. Zkoušel je na svém testovacím polygonu po setmění a na rovné trati a v zatáčkách o poloměru 150 a 250 m. Měřil nikoliv pocitem, ale přístroji, aby byla měření skutečně srovnatelná. Nesahal do jejich seřízení, testoval auta tak, jak je dostal. „Světla vozů SUV jsou výše nad silnicí, takže by měla být namířena spíše níže. Seřízení mnoha z nich je ale ještě výš než u běžných aut, která jsme testovali,” říká výzkumník Matthew Brumbelow. Právě tohle je podle něj často důvod nadměrného oslnění protijedoucích.
IIHS výsledky rozdělil do čtyř kategorií - „Dobré”, „Dostatečné”, „Na hraně” a „Špatné”. Nejlepší hodnocení tentokrát nezískalo ani jediné auto a většina zkoumaných vozů získala hodnocení „špatné”. Patří k nim i námi testované vozy Fiat 500X, Kia Sportage a Honda HR-V.
Honda HR-V, zde testovaná se základními halogenovými světlomety, byla nejhorší ze všech. Neposkytla dostatek světla ani na rovince, ani v zatáčkách, také ale nebyla zdrojem oslnění pro protijedoucí. Kia Sportage naopak oslňovala ve všech třech testovaných variantách. Na druhém konci spektra stojí Mazda CX-3, která dosáhla nejlepších výsledků ve verzi s adaptivními LEDkovými světly s příplatkovým asistentem dálkových.
Výsledky testu světel malých a kompaktních SUV


Jako minule, i zde jsme vynechali auta, která se u nás neprodávají, takže z 21 vozů tu máme 18. A i nyní vidíme, že LEDky, xenonové výbojky či asistenty nejsou zárukou lepšího výsledku, stejně jako to, že světla aut prémiových značek můžou být dost špatná. BMW X1 se trochu drží nad vodou jen má-li LEDková světla, která jsou u nás za příplatek téměř 34 tisíc korun. Audi Q3 je ovšem špatné s xenony i s LEDkami.
Opět platí, že automobily jsou obvykle dostupné s několika rozličnými typy světel a ne vždy byl testována všechny. Je to vidět i v nabídce některých aut - Honda HR-V třeba nabízí i LEDková světla, která mají potenciál být lepší, ale s jistotou tvrdit to nemůžeme. My jsme pak Fiat 500X testovali s klasickými halogenovými reflektory a vyloženě špatný nebyl; IIHS testovalo projektorová halogenová světla.
Stále nicméně platí, že dražší volba neznamená lepší světelný výkon či lepší chování automatických systémů, ať už naklápění či asistentů dálkových světel. Zrovna tomu bychom věřili u značky Honda, v testu Civicu fungoval velmi dobře, ale u Fiatu bychom za něj peníze navíc neutráceli, jak ukázal již víckrát zmíněný test modelu 500X. Jaké jsou vaše zkušenosti? Máte novou HR-V s jedněmi nebo druhými světly? Podělte se o ně v komentářích.



Mazda CX-3 byla v testu nejlepší, ale ani ona nedosáhla na hodnocení „Dobré”


Srovnání s nejhorší Hondou HR-V jasně ukazuje rozdíly
Zdroj: IIHS
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
