Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mapa ukazuje, jak velká lež jsou slova o ohledech elektromobilů k přírodě, zvlášť v ČR
14.1.2020 | Mirek Mazal
EU se tváří, že přepřáhnutí aut na elektrický pohon povede k tzv. uhlíkové neutralitě, něco takového by se ale stalo jen v případě, kdy by se elektřina brala ze vzduchu. A to se nebere.
Elektromobily jsou prezentovány jako symbol boje proti klimatickým změnám, přitom už výroba baterií vytváří nemalé množství škodlivin zdaleka ne jen tohoto charakteru. Znečištění tedy vznikne, dokonce takové, které by jinak nevzniklo, mnozí to ale ignorují. Emise tvořené procesem elektrifikace aut jako takovým lze ostatně těžko měřit, emise vytvářené výrobou elektřiny pro jejich pohon lze ale měřit o poznání snáze. A ani v jejich případě nejsou elektromobily tak „čisté”, jak se tváří.
Právě zjistit, kolik emisí CO2 generuje výroba elektřiny v různých zemích, si vzali za cíl výzkumníci z Tomorrow a vytvořili interaktivní mapu jménem ElectricityMap. Ta zaznamenává v reálném čase, kolik gramů CO2 se uvolňuje při výrobě 1 kWh elektřiny a pro jednoduchou kalkulaci postačí emise oxidu uhličitého na 1 kWh vynásobit spotřebou elektromobilu právě v kWh a můžeme srovnávat cokoli s čímkoli.
Hodnoty se v závislosti na preferovaném způsobu výroby elektřiny výrazně liší, my se ale primárně podržíme Česká republiky. U nás 1 kWh vyrobené elektřiny znamená vypuštění 428 gramů oxidu uhličitého do vzduchu (v průběhu dne se toto číslo mění) hlavně vlivem kombinace hnědouhelných a jaderných elektráren. Pokud tedy budeme u elektromobilu kalkulovat se spotřebou 25 kWh/100 km, což bude odpovídat velmi klidné jízdě ve středně velkém autě, pak jsme na emisích ve výši 10 700 gramů za 100 ujetých kilometrů. Tedy 107 gramů na kilometr.
To je opravdu „o ničem”, neboť s podobnými emisemi jezdí celá řada úspornějších aut se spalovacími motory. Tuzemský výsledek je také o 12 gramů vyšší než schválený limit emisí ze strany EU ve výši 95 gramů na 1 km. Nesmyslně nízké číslo decimuje automobilový průmysl a nutí jej přejít na elektrický pohon, přitom taková cifra není reálně dosažitelná ani s elektromobily. Může být i lépe, ale také hůře - např. Polsko výchozí hranici překračuje o 68 gramů, oproti němu na tom bude lépe i lecjaký výkonnější model.
Tlak na zavádění elektromobilů ze všech stran ospravedlňovaný zmínkami o uhlíkové neutralitě je tak jedna velká lež. Pokud bychom dnes všichni v České republice přešli na elektrický pohon, nezmění se prakticky nic. Tedy krom toho, že budou muset být vyrobeny miliony nových aut. A jejich produkce přírodě jistě nepomůže.




On-line mapa ukazuje škodlivost používání elektromobilů
A to živá data nepočítají s nepřímými emisemi během výroby, které jsou u elektrických aut vyšší než u těch konvenčních, zejména kvůli akumulátorům
Zdroj: Electricity Map
Bleskovky
Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025Spalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025
Nejčtenější články
Sázka na špatného koně dohnala i Volvo. Odepsalo 25 miliard, zisky klesly o 64 procent, některé modely mu nikdy nic nevydělají
17.7.2025Představa, že vývoj efektivnějších aut zastaví konec pokut za nadlimitní spotřebu v USA, je tak levičácky tupá, až to tříská dveřmi
17.7.2025Slavný německý úpravce omylem ukázal, jak moc špatným směrem se BMW vydalo s novou M5
17.7.2025Tragický výsledek Volkswagenu ID v dlouhodobém testu: Baterie ztratila skoro desetinu kapacity za pouhé 4 roky
18.7.2025Přiměla by vás sleva 3,2 milionu Kč oproti ceníkové ceně zadat si s téměř nikým nechtěným sporťákem Maserati?
18.7.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 08.16. 22:28 - Truck Daškam
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 08.16. 19:59 - Vrooom
- Rychlodotazy 08.16. 09:35 - řidičBOB
- Hlavní silnice v zahraničí 08.15. 15:47 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.15. 11:36 - GeneHawkins
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 08.15. 06:24 - Stepan