Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mapa ukazuje, jak velká lež jsou slova o ohledech elektromobilů k přírodě, zvlášť v ČR
14.1.2020 | Mirek Mazal
EU se tváří, že přepřáhnutí aut na elektrický pohon povede k tzv. uhlíkové neutralitě, něco takového by se ale stalo jen v případě, kdy by se elektřina brala ze vzduchu. A to se nebere.
Elektromobily jsou prezentovány jako symbol boje proti klimatickým změnám, přitom už výroba baterií vytváří nemalé množství škodlivin zdaleka ne jen tohoto charakteru. Znečištění tedy vznikne, dokonce takové, které by jinak nevzniklo, mnozí to ale ignorují. Emise tvořené procesem elektrifikace aut jako takovým lze ostatně těžko měřit, emise vytvářené výrobou elektřiny pro jejich pohon lze ale měřit o poznání snáze. A ani v jejich případě nejsou elektromobily tak „čisté”, jak se tváří.
Právě zjistit, kolik emisí CO2 generuje výroba elektřiny v různých zemích, si vzali za cíl výzkumníci z Tomorrow a vytvořili interaktivní mapu jménem ElectricityMap. Ta zaznamenává v reálném čase, kolik gramů CO2 se uvolňuje při výrobě 1 kWh elektřiny a pro jednoduchou kalkulaci postačí emise oxidu uhličitého na 1 kWh vynásobit spotřebou elektromobilu právě v kWh a můžeme srovnávat cokoli s čímkoli.
Hodnoty se v závislosti na preferovaném způsobu výroby elektřiny výrazně liší, my se ale primárně podržíme Česká republiky. U nás 1 kWh vyrobené elektřiny znamená vypuštění 428 gramů oxidu uhličitého do vzduchu (v průběhu dne se toto číslo mění) hlavně vlivem kombinace hnědouhelných a jaderných elektráren. Pokud tedy budeme u elektromobilu kalkulovat se spotřebou 25 kWh/100 km, což bude odpovídat velmi klidné jízdě ve středně velkém autě, pak jsme na emisích ve výši 10 700 gramů za 100 ujetých kilometrů. Tedy 107 gramů na kilometr.
To je opravdu „o ničem”, neboť s podobnými emisemi jezdí celá řada úspornějších aut se spalovacími motory. Tuzemský výsledek je také o 12 gramů vyšší než schválený limit emisí ze strany EU ve výši 95 gramů na 1 km. Nesmyslně nízké číslo decimuje automobilový průmysl a nutí jej přejít na elektrický pohon, přitom taková cifra není reálně dosažitelná ani s elektromobily. Může být i lépe, ale také hůře - např. Polsko výchozí hranici překračuje o 68 gramů, oproti němu na tom bude lépe i lecjaký výkonnější model.
Tlak na zavádění elektromobilů ze všech stran ospravedlňovaný zmínkami o uhlíkové neutralitě je tak jedna velká lež. Pokud bychom dnes všichni v České republice přešli na elektrický pohon, nezmění se prakticky nic. Tedy krom toho, že budou muset být vyrobeny miliony nových aut. A jejich produkce přírodě jistě nepomůže.




On-line mapa ukazuje škodlivost používání elektromobilů








A to živá data nepočítají s nepřímými emisemi během výroby, které jsou u elektrických aut vyšší než u těch konvenčních, zejména kvůli akumulátorům
Zdroj: Electricity Map
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
dnes
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo je Mattia Rato? 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky 11:00
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje včera 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice 31.10.2025
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 31.10.2025
Nejnovější články
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 5 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
před 6 hodinami
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 8 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 9 hodinami
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
