Mechanik vytáhl na okruh starý kombík Lady, ostatní se nestačili divit

1.10.2016 | Petr Miler | 3 příspěvky

(+ video) Když na okruh dorazíte ve staré Ladě, respekt okolí to nevzbudí. Ale co když jde o auto, které si schopný mechanik staví ve volném čase?

VAZ alias Lada 2104 byl i u nás populární kombík vyráběný od začátku 80tých let vlastně až donedávna - výroba tohoto modelu a souvisejících verzí skončila teprve v roce 2012. Jak asi tušíte, toto auto nebylo ani v době svého uvedení na trh nové, šlo o evoluci předchozího typu 2101 z roku 1970, který byl sám licenční variací na Fiat 124 z roku 1966. Když se tedy model 2104 dostal v roce 1984 na trh, žádná velká bomba to nebyla.

Přesto se pokoušel zaujmout i klientelu na západ od zemí východního bloku a jako Lada Riva Estate se prodával také na britských ostrovech, i s volantem vpravo. Díky velmi nízké ceně nebyl neúspěšný, podobně jako tehdy škodovky s motorem vzadu, obdobným způsobem se ale také stal terčem posměchu nemála Britů, kteří spíše než poměr výkonu a ceny zkoumali onen výkon. A ten tu vážně nebyl bůhvíjaký.

Když tedy dnes s tímto autem přijedete na okruhový den - a ne se jen dívat - musí si ostatní myslet, že jste se zbláznili. Pravda, vůz, který vidíme je docela zachovalý kousek a na velkých kolech od Ronalu nevypadá úplně marně, je to ale pořád stará Lada se sériovými brzdami, tady máte spíš problém nezačít se hlasitě smát. Jenže ne všechno je tak, jak se na první pohled jeví.

Majitelem auta je Tim Hudson, který provozuje vlastní dílnu zabývající se úpravami aut. Je to mechanik a když zrovna nepracuje na autě některého ze zákazníků, dělá na vlastních. Má jich více, jedním z nich je ale právě stará Lada Riva Estate alias 2104, kterou dlouho používal v prakticky sériovém stavu. Když mu ale, podle jeho vlastních slov, „došly sériové motory”, poohlédnul se po jiném, který by mohl autu nadělit. A nenapadlo ho nic lepšího než jednotka CA18DET od Nissanu.

Je to přeplňovaná jedna-osmička, která v sériovém provedení dávala 124 kW (167 koní) a z nám bližších aut se montovala třeba do Nissanu 200SX. Tady ale sériová nezůstala. Z úprav zmiňme mj. kované písty Wiesco, odlehčenou kliku, větší vstřikovače nebo kompresor Racing Holset RS341. To jsou ale jen ty nejvýznamnější úpravy, sériové tu nezůstalo skoro nic.

Je otázkou, kolik může mít motor ve výsledku výkonu - známe upravené kusy se standardními „vnitřnostmi” dávající přes 300 koní, tento CA18DET může mít klidně ještě o stovky koní více. A pro představu, měli jsme tu Lada 2104 s podobným turbem Nissanu a 400 koňmi, která dávala stovku pod 5 sekund a trápila i Porsche 911 turbo.

Tento vůz ještě není hotový, má „jen” motor a pospravený kabátek, přesto je na něm ještě dost práce. Má třeba stále sériové brzdy, přesto jej Tim vytáhl na okruh ve Snettertonu (ano, tam jsme mohli vidět řádit i 500koňovou Škodu Yeti RS), jen tak, pro zábavu. A ta se opravdu dostavila.

Dokumentuje ji jedno krátké, ale velmi výmluvné video - nadopovaná Lada na sériových brzdách a nehotovém podvozku se tak nějak poskládá do vracečky, všichni ji dojedou a na rovince chtějí předjet. Jenže řidič dá plný plyn a zase všem zmizí. „Nikdo se ji ani neblížil na rovinkách, bohužel všichni ji dokázali předčít dostat v zatáčkách i při decelercaci kvůli zcela sériový brzdám. I tak ukazuje, co lze udělat i s malým CA18DET,” říká s úsměvem majitel a autor v jedné osobě.

Podívejte se na to sami níže, už marnost ostatních pobaví. Až bude tohle auto úplně hotové, může být vážným soupeřem pro kde co...

Mechanik vytáhl na okruh starý kombík Lady, ostatní se nestačili divit - 1 - Lada 2104 kombi CA18DET 01Mechanik vytáhl na okruh starý kombík Lady, ostatní se nestačili divit - 2 - Lada 2104 kombi CA18DET 01aMechanik vytáhl na okruh starý kombík Lady, ostatní se nestačili divit - 3 - Lada 2104 kombi CA18DET 01b
Tohle auto vypadá zajímavě a koly naznačí, že není úplně obyčejné. Přesto od něj nečekáte mnoho

Mechanik vytáhl na okruh starý kombík Lady, ostatní se nestačili divit - 4 - Lada 2104 kombi CA18DET 02
Pod kapotou je ovšem rozsáhle upravený motor CA18DET o mnoha stech koních

Mechanik vytáhl na okruh starý kombík Lady, ostatní se nestačili divit - 5 - Lada 2104 kombi CA18DET 03Mechanik vytáhl na okruh starý kombík Lady, ostatní se nestačili divit - 6 - Lada 2104 kombi CA18DET 03aMechanik vytáhl na okruh starý kombík Lady, ostatní se nestačili divit - 7 - Lada 2104 kombi CA18DET 04Mechanik vytáhl na okruh starý kombík Lady, ostatní se nestačili divit - 8 - Lada 2104 kombi CA18DET 05Mechanik vytáhl na okruh starý kombík Lady, ostatní se nestačili divit - 9 - Lada 2104 kombi CA18DET 06
Vůz neměl vždy v dílně Tima Hudsona vždy čestné místo...

Mechanik vytáhl na okruh starý kombík Lady, ostatní se nestačili divit - 10 - Lada 2104 kombi CA18DET video 01Mechanik vytáhl na okruh starý kombík Lady, ostatní se nestačili divit - 11 - Lada 2104 kombi CA18DET video 02Mechanik vytáhl na okruh starý kombík Lady, ostatní se nestačili divit - 12 - Lada 2104 kombi CA18DET video 03Mechanik vytáhl na okruh starý kombík Lady, ostatní se nestačili divit - 13 - Lada 2104 kombi CA18DET video 04Mechanik vytáhl na okruh starý kombík Lady, ostatní se nestačili divit - 14 - Lada 2104 kombi CA18DET video 05
Na okruhu Snetterton se za ním v zatáčkách pomalu dělaly kolony, na rovinkách už to ale bylo jinak

Zdroj: Hudson Speed Shop

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 3 příspěvky

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše