Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes chce připravit pluhaře o práci, tahle auta už jezdí bez nich
12.11.2017 | Petr Prokopec | 7 příspěvků
Zdá se, že pokud vás živí řízení aut v jakémkoli smyslu těchto slov, světlé zítřky vás nečekají. A v některých oborech jsou krušné časy zjevně blízko.
Nejsme zrovna velkými příznivci dnešních autonomních vozů. Pokroku dozajista bránit nechceme, problém je v tom, že současné systémy mají k dokonalosti daleko a mnohé automobilky s jejich nasazením příliš spěchají. Teoreticky je auto řízené počítačem výhrou, jenže v praxi žijeme v nedokonalém světě, kde se může kdykoliv stát cokoliv a řadě problémů dokáže předejít jen lidská intuice a inteligence.
To se ale bavíme o běžném silničním provozu i se vší jeho chaotičností. Na některých místech jsou autonomní dopravní prostředky běžnou věcí a dalším, kde by se jí mohly stát, jsou letištní ranveje. Nemluvíme nyní o samotných letadlech, ta jsou částečně autonomní už hodně dlouho, ale o odklízení sněhu z ploch letišť. Právě tímto směrem míří Mercedes-Benz, který započal s testy svých autonomních sněžných pluhů, jimž říká Automated Airfield Ground Maintenance, tedy automatizovaná údržba letištního povrchu.
Tady jde o plně kontrolované prostředí, kde k neočekávanému dochází jen velmi zřídka. Navíc nad frézami vždy bdí operátor, který může jejich provoz okamžitě zastavit. Ve výsledku tedy stačí jen správně nastavit software a následně mohou tyto vozy vyrazit do služby. Ta může být čtyřiadvacetihodinová, neboť stroje neznají únavu a jejich operátoři si snadno mohou předávat službu.
Mercedes má aktuálně k dispozici čtyřčlennou testovací flotilu, přičemž každá fréza je postavena na nákladním voze Arocs. Ten je osazen pohonem všech kol, přední radlicí širokou 7,9 metru a navíc ještě speciálním „koštětem“, které je usazeno vzadu na přívěsu. To dočišťuje ty úseky, kde přední radlice zanechala ještě nějaké menší množství sněhu. Na délku tyto vozy měří 22,9 metru a váží 27 tun.
Každý exemplář je dále vybaven duálním systémem GPS, stejně jako elektronickým mozkem zvaným Remote Truck Interface. Ten umožňuje zmíněnému operátorovi, aby kontroloval veškeré funkce a zároveň měl naprostý přehled o všech vstupních i výstupních datech. Mimo to spolu jednotlivé vozy dovedou navzájem komunikovat, přičemž ví o činnosti těch dalších a mohou mít i svého „vůdce“.
Německá automobilka momentálně započala s testy na bývalé letecké základně nedaleko Frankfurtu, přičemž dodává, že ačkoliv je flotila složena zatím jen ze čtyř strojů, ve finále jich může na jedné ranveji kooperovat až 14. Jsme přitom zvědavi, kdy se od testů přestoupí k reálnému nasazení. Nebude totiž třeba žádné změny legislativy, a jak jsme již zmínili, v tomto případě to snad všem dává smysl. Tedy všem krom pluhařů, kteří se v případě rozšíření podobných vozů stanou zbytnými...


























Máte pocit, že jsme výhradně proti autonomnímu řízení? Zrovna v tomto případě nám to přijde jako geniální nápad
Diskuze 7 příspěvků
Bleskovky
- Poškozený tovární prototyp se v provozu jen tak nevidí, je to samozvaný mistr světa
před 8 hodinami - Sociální sítě jednou zafungovaly, spojily majitele dvou aut se stejným problémem
12.12.2019 - Kombík schopný jet přes 300 km/h ukázal, co umí na mokré německé dálnici
11.12.2019 - Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
8.12.2019 - Majitelé tradičních pick-upů si upravují své vozy tak, aby vypadaly jako Cybertruck Tesly
8.12.2019
Nejnovější články
- Toto Ferrari utrpělo totální škodu, i když mu není skoro nic a ujelo jen 422 km
před 2 hodinami - Seat omylem odhalil přelomový nový model moc brzy, z obrázku jde „vytáhnout” vše
před 3 hodinami - Pokud potřebujete nové auto, nekupujte ho teď, radí renomovaný profesor
před 5 hodinami - Svérázný pick-up Tesly má vnější zpětná zrcátka, jen si jich zprvu nikdo nevšiml
před 6 hodinami - Poškozený tovární prototyp se v provozu jen tak nevidí, je to samozvaný mistr světa
před 8 hodinami - K mání je vzácné auto schopné jet až 447 km/h, majitel za něj kdysi dal 35 milionů
včera - Nejspolehlivější ojetiny všech staří do 130 tisíc podle Němců: I s málem si lze vybírat
včera - Překvapivě zdařilá replika je jediná levná cesta ke slavnému Lamborghini
včera - Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou
včera - Dacia ukáže záda všem, v Evropě pod 380 tisíc nabídne to, za co jiní chtějí mnohem víc
včera

Nové na MotoForum.cz
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Benzínová čtyřkolka do milionu 13:36 - DoubleSix
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 13:34 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12:45 - PepaSFI
- IT poradna 12:34 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 19:14 - GeneHawkins
- Přepis vozidla - postup - jiný pojistník 18:14 - GeneHawkins
- Politický koutek 17:44 - Dix
- Detektory policejních radarů 17:12 - nota
- Zajimave auto, 400k kč 14:56 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 09:17 - pavproch
Autobazar
Renault Megane 1.6 16V
r.v. 2010
109 000,- KčVW Passat 1.8 TSI
r.v. 2011
288 000,- KčHonda Civic 1.8 i
r.v. 2010
200 000,- KčŠkoda Octavia 1.4 TSI
r.v. 2009
140 000,- KčŠkoda Roomster 1.2 TSI
r.v. 2014
181 000,- KčVW Golf 1.2 TSI
r.v. 2011
200 000,- Kč