Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes chce připravit pluhaře o práci, tahle auta už jezdí bez nich
12.11.2017 | Petr Prokopec | 7 příspěvků
Zdá se, že pokud vás živí řízení aut v jakémkoli smyslu těchto slov, světlé zítřky vás nečekají. A v některých oborech jsou krušné časy zjevně blízko.
Nejsme zrovna velkými příznivci dnešních autonomních vozů. Pokroku dozajista bránit nechceme, problém je v tom, že současné systémy mají k dokonalosti daleko a mnohé automobilky s jejich nasazením příliš spěchají. Teoreticky je auto řízené počítačem výhrou, jenže v praxi žijeme v nedokonalém světě, kde se může kdykoliv stát cokoliv a řadě problémů dokáže předejít jen lidská intuice a inteligence.
To se ale bavíme o běžném silničním provozu i se vší jeho chaotičností. Na některých místech jsou autonomní dopravní prostředky běžnou věcí a dalším, kde by se jí mohly stát, jsou letištní ranveje. Nemluvíme nyní o samotných letadlech, ta jsou částečně autonomní už hodně dlouho, ale o odklízení sněhu z ploch letišť. Právě tímto směrem míří Mercedes-Benz, který započal s testy svých autonomních sněžných pluhů, jimž říká Automated Airfield Ground Maintenance, tedy automatizovaná údržba letištního povrchu.
Tady jde o plně kontrolované prostředí, kde k neočekávanému dochází jen velmi zřídka. Navíc nad frézami vždy bdí operátor, který může jejich provoz okamžitě zastavit. Ve výsledku tedy stačí jen správně nastavit software a následně mohou tyto vozy vyrazit do služby. Ta může být čtyřiadvacetihodinová, neboť stroje neznají únavu a jejich operátoři si snadno mohou předávat službu.
Mercedes má aktuálně k dispozici čtyřčlennou testovací flotilu, přičemž každá fréza je postavena na nákladním voze Arocs. Ten je osazen pohonem všech kol, přední radlicí širokou 7,9 metru a navíc ještě speciálním „koštětem“, které je usazeno vzadu na přívěsu. To dočišťuje ty úseky, kde přední radlice zanechala ještě nějaké menší množství sněhu. Na délku tyto vozy měří 22,9 metru a váží 27 tun.
Každý exemplář je dále vybaven duálním systémem GPS, stejně jako elektronickým mozkem zvaným Remote Truck Interface. Ten umožňuje zmíněnému operátorovi, aby kontroloval veškeré funkce a zároveň měl naprostý přehled o všech vstupních i výstupních datech. Mimo to spolu jednotlivé vozy dovedou navzájem komunikovat, přičemž ví o činnosti těch dalších a mohou mít i svého „vůdce“.
Německá automobilka momentálně započala s testy na bývalé letecké základně nedaleko Frankfurtu, přičemž dodává, že ačkoliv je flotila složena zatím jen ze čtyř strojů, ve finále jich může na jedné ranveji kooperovat až 14. Jsme přitom zvědavi, kdy se od testů přestoupí k reálnému nasazení. Nebude totiž třeba žádné změny legislativy, a jak jsme již zmínili, v tomto případě to snad všem dává smysl. Tedy všem krom pluhařů, kteří se v případě rozšíření podobných vozů stanou zbytnými...


























Máte pocit, že jsme výhradně proti autonomnímu řízení? Zrovna v tomto případě nám to přijde jako geniální nápad
Diskuze 7 příspěvků
Bleskovky
- Kamion plný aut dostal smyk na dálnici, po proražení svodidel se zasekl na hraně srázu
včera - Poškozený tovární prototyp se v provozu jen tak nevidí, je to samozvaný mistr světa
14.12.2019 - Sociální sítě jednou zafungovaly, spojily majitele dvou aut se stejným problémem
12.12.2019 - Kombík schopný jet přes 300 km/h ukázal, co umí na mokré německé dálnici
11.12.2019
Nejnovější články
- Podle Američanů může elektromobilům pomoci přístup, který razila Tatra v ČSSR
před 8 hodinami - Bláznům, kteří přejeli Ameriku v provozu v rekordním čase, se dostalo různých forem popularity
před 10 hodinami - Nejdrsnější autobus světa vyrábí česká firma, nová verze může posloužit i vám
před 11 hodinami - Restaurátor předvedl svoje triky na 40 let rezivějící Hondě, i takové jde vrátit lesk
včera - Soukromý vůz šéfa vývoje ostrých Porsche nejlépe ukazuje, jaký je to blázen do aut
včera - K mání je vzácné auto schopné jet až 447 km/h, majitel za něj kdysi dal 35 milionů
včera - Rusové poznávají odvrácenou tvář obří, 700km dálnice z Moskvy do Petrohradu
včera - Kamion plný aut dostal smyk na dálnici, po proražení svodidel se zasekl na hraně srázu
včera - Nejspolehlivější ojetiny všech staří do 130 tisíc podle Němců: I s málem si lze vybírat
včera - Bašta odbytu většiny automobilek se dále hroutí, problémy se ve spirále vrátí i k nám
včera

Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Lyžárna 22:40 - driver
- Hon na piráty 21:27 - ctrl_j
- po 30 letech s favoritem -> Mazda 3 2019?? 21:17 - Shr3k
- Benzínová čtyřkolka do milionu 20:45 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 20:40 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 20:39 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 17:57 - rhinos
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 16:09 - vonkreuz
- Politický koutek 15:10 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10:45 - Stepan
Autobazar
Renault Megane 1.2 TCe
r.v. 2016
230 000,- KčŠkoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2013
132 000,- KčŠkoda Octavia 1.0 TSI
r.v. 2017
308 000,- KčŠkoda Fabia 1.2
r.v. 2008
85 000,- KčŠkoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2010
160 000,- KčŠkoda Fabia 1.0 TSI
r.v. 2019
330 000,- Kč