Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes chce připravit pluhaře o práci, tahle auta už jezdí bez nich
12.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zdá se, že pokud vás živí řízení aut v jakémkoli smyslu těchto slov, světlé zítřky vás nečekají. A v některých oborech jsou krušné časy zjevně blízko.
Nejsme zrovna velkými příznivci dnešních autonomních vozů. Pokroku dozajista bránit nechceme, problém je v tom, že současné systémy mají k dokonalosti daleko a mnohé automobilky s jejich nasazením příliš spěchají. Teoreticky je auto řízené počítačem výhrou, jenže v praxi žijeme v nedokonalém světě, kde se může kdykoliv stát cokoliv a řadě problémů dokáže předejít jen lidská intuice a inteligence.
To se ale bavíme o běžném silničním provozu i se vší jeho chaotičností. Na některých místech jsou autonomní dopravní prostředky běžnou věcí a dalším, kde by se jí mohly stát, jsou letištní ranveje. Nemluvíme nyní o samotných letadlech, ta jsou částečně autonomní už hodně dlouho, ale o odklízení sněhu z ploch letišť. Právě tímto směrem míří Mercedes-Benz, který započal s testy svých autonomních sněžných pluhů, jimž říká Automated Airfield Ground Maintenance, tedy automatizovaná údržba letištního povrchu.
Tady jde o plně kontrolované prostředí, kde k neočekávanému dochází jen velmi zřídka. Navíc nad frézami vždy bdí operátor, který může jejich provoz okamžitě zastavit. Ve výsledku tedy stačí jen správně nastavit software a následně mohou tyto vozy vyrazit do služby. Ta může být čtyřiadvacetihodinová, neboť stroje neznají únavu a jejich operátoři si snadno mohou předávat službu.
Mercedes má aktuálně k dispozici čtyřčlennou testovací flotilu, přičemž každá fréza je postavena na nákladním voze Arocs. Ten je osazen pohonem všech kol, přední radlicí širokou 7,9 metru a navíc ještě speciálním „koštětem“, které je usazeno vzadu na přívěsu. To dočišťuje ty úseky, kde přední radlice zanechala ještě nějaké menší množství sněhu. Na délku tyto vozy měří 22,9 metru a váží 27 tun.
Každý exemplář je dále vybaven duálním systémem GPS, stejně jako elektronickým mozkem zvaným Remote Truck Interface. Ten umožňuje zmíněnému operátorovi, aby kontroloval veškeré funkce a zároveň měl naprostý přehled o všech vstupních i výstupních datech. Mimo to spolu jednotlivé vozy dovedou navzájem komunikovat, přičemž ví o činnosti těch dalších a mohou mít i svého „vůdce“.
Německá automobilka momentálně započala s testy na bývalé letecké základně nedaleko Frankfurtu, přičemž dodává, že ačkoliv je flotila složena zatím jen ze čtyř strojů, ve finále jich může na jedné ranveji kooperovat až 14. Jsme přitom zvědavi, kdy se od testů přestoupí k reálnému nasazení. Nebude totiž třeba žádné změny legislativy, a jak jsme již zmínili, v tomto případě to snad všem dává smysl. Tedy všem krom pluhařů, kteří se v případě rozšíření podobných vozů stanou zbytnými...
Máte pocit, že jsme výhradně proti autonomnímu řízení? Zrovna v tomto případě nám to přijde jako geniální nápad
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 18 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 17 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 11 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz