Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes popírá, že si kupuje úspěch v F1 a náklady přesouvá na vývoj silničních aut
30.7.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Třícípá hvězda byla obviněna, že si svá vítězství ve Formuli 1 kupuje. Její rozpočet však prý není nejvyšší, navíc to tak ve výsledku činí každý tým.
Rozpočty týmů Formule 1 jsou možná větší záhadou než Lochnesská příšera. Mimo několik zasvěcených lidí z nejužšího vedení té či oné stáje totiž neexistuje nikdo, kdo konkrétní cifry znal. Z toho důvodu tu máme řadu spekulací a obvinění, přičemž prstem je vždy poukazováno na lídry šampionátu. Tomu již druhý rok po sobě dominuje tým Mercedesu, pročež není překvapivé, že momentálně se dostala do řečí právě třícípá hvězda.
Německé automobilce je vyčítáno, že část nákladů týmu Formule 1 utápí v rozpočtech jiných divizí. Navenek se pak prezentuje jako jeden z těch chudších týmů, což možná pravda je a možná ne. Hlavně však jde jen a pouze o strategii samotného týmu, do které de facto nikomu nic není, neboť federací FIA několikráte navrhovaný nákladový strop dosud nebyl schválen. Utrácet tak může každý, kolik chce, a je na každém, aby si tyto náklady před sebou obhájil.
I přes tento fakt však paddockem zaznívají řeči, že Mercedes si svůj úspěch kupuje a utrácí mnohem více než konkurence. To ovšem šéf vývoje třícípé hvězdy Dr. Thomas Weber odmítá s tím, že „náš rozpočet je zcela určitě menší než u ostatních. Dokonce si ani nemyslím, že bychom byli na druhém místě.“ Jeho slova přitom potvrzují odhady, podle kterých neoficiálně třícípá hvězda v loňském roce utratila za celou sezónu 380 milionů dolarů (9,35 mld. Kč).
Jakkoliv je ovšem tato suma enormní, skutečně bledne v porovnání s náklady Red Bullu a Ferrari. Rakouská stáj totiž loni měla utratit 520 milionů dolarů (12,8 mld. Kč), italská pak jen o chlup méně. Zda se ovšem jedná o pravdivé šprochy, to je otázkou. Jisté pouze tolik, že Scuderia povzbuzena svými letošními úspěchy navýšila rozpočet pro tuto sezónu o dalších 100 milionů dolarů (2,46 mld. Kč), čím loňské náklady Mercedesu převyšuje dvakrát.
Ferrari je nicméně v takové pozici, že této stáji momentálně nikdo nebude nic vyčítat, naopak je každý rád za každý její další úspěch. Zejména pak na úkor Mercedesu. Ten se přitom nadále brání i tím, že sám volá po rozpočtových stropech. Nicméně i po jejich zavedení nejspíše bude mnohým trnem v oku - obvinění z přenosu nákladů z jedné divize na druhou pak nejspíše jen narostou.
„Lidé to říkají proto, že oddělení, které má na starosti motory, je součástí divize pro vývoj a výzkum. Nicméně rozpočty jsou dvojí. A na konci je Formule 1 pro nás vždy spíše marketingové cvičení než to technologické. Nicméně se v jeho rámci můžeme mnohé naučit. Hnací ústrojí je sice odlišné, ovšem z technického hlediska jsou tu shody jako odlehčené komponenty, tuhá šasí či spalovací procesy.“
Podle Webera ovšem nejde udělat jednoduché Ctrl+C a Ctrl+V, vše je dle něj spíše otázka principů a znalostí. „Tým musí každé dva týdny přijít s perfektním řešením, minimalizovat selhání a maximalizovat možnosti hardwaru při minimálním testování. My přitom máme u běžné produkce testů daleko více, a přesto se najdou chyby. Z toho důvodu se od stáje máme co naučit.“
„Pokaždé, když jsem s nimi, vidím, jak problémy vyskakují jak na běžícím páse, neboť jsou velmi blízko k limitům techniky. Ale jsou to všechny tyto problémy a způsoby, jakým fungují různé materiály jako chladiva, které nás nadmíru přitahují,“ dodává Weber a hodlá tak maximálně dodat vážnost svým slovům, že divize F1 a běžných vozů skutečně nemají spojený rozpočet.
Je přitom jen na vás, zda šéfovi vývoje u třícípé hvězdy věříte či nikoliv. Jak jsme ale již zmínili výše, ve výsledku bude jakýkoliv názor aktuálně jen vodítkem k vašemu pocitu z úspěchu Mercedesu. Rozpočtový strop ve Formuli 1 prozatím neexistuje a týmy tak mohou utrácet dle své vůle. Nakonec se totiž dá říci, že ať již mají rozpočet milionový či miliardový, vždy si svá vítězství kupují...








Mercedes si prý svá vítězství ve Formuli 1 kupuje. V Maďarsku tedy zjevně výrazně seškrtal svůj rozpočet, neboť Hamilton i Rosberg poprvé v sezóně skončili mimo pódium
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 10 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 3 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 4 hodinami
Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací jsou ještě varovnější, klesly na úplné dno
před 6 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 7 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
