Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mladí lidé měli být pro automobilismus pohromou, realita ale ukazuje něco jiného
15.1.2020 | Petr Prokopec
Zpráv o tom, že mladí lidé už nemají zájem o auta, že už je ani nechtějí řídit, a tak si ani nedělají řidičské průkazy, už jsme slyšeli spoustu. Realita je ale docela jiná.
V posledních letech se velmi často mluví o tom, že mladí lidé ztratili zájem o automobily. Není to až tak překvapivé, neboť urbanizační trend nezpomaluje, ale naopak narůstá. Čím zabydlenější ovšem města jsou, tím méně prostoru pro auta se v nich najde. A nejde pouze o parkování, dalším problémem jsou ucpané silnice. Řada lidí tak raději na vlastní auto rezignovala a přepřáhla na jiné formy dopravy. Studie společnosti Benchmark ovšem naznačuje, že není až tak špatně.
Nová zpráva odkazuje na americký trh, kde nemalé naděje vzbudila generace mileniálů. Definice této skupiny lidí se různí, nejčastěji ale konsensus panuje nad tím, že jde o lidi narozené v letech 1981 až 1996. Právě ti měli být pro automobilismus pohromou, jenže oni si nyní dělají řidičské průkazy jak na běžícím pásu. Počet motoristů oprávněných k usednutí na volant kvůli tomu v USA na konci roku 2018 vzrostl na 227,5 milionů lidí. To je naprostý rekord, který ovšem nemusí být konečným. Studie totiž předpokládá, že do roku 2023 si udělá řidičák dalších 12,5 milionu lidí. A do konce roku 2025 by legálně řídit mohlo celkem 245 milionů Američanů.
Z těchto informací musí skákat nadšením především automobiloví výrobci, neboť daný výsledek by měl napomoci zvednout každoroční registrace o 3 miliony vozů. Mike Ward, analytik společnosti Benchmark, proto věří, že v následujících deseti letech bude ve Spojených státech i nadále prodáváno zhruba 17 milionů aut. Či dost možná i více, pročež by americký trh mířil za novými rekordy.
Benchmark dodává, že výkyvy z posledních let jdou na konto změn společnosti. Ve Státech je možné udělat řidičský průkaz již v 16 letech, čehož dříve využívala většina Američanů. Ještě v roce 1983 tedy mohlo za volant hned 46,2 procenta teenagerů. Předloni však vlastnilo řidičák pouze 25,6 procenta šestnáctiletých. V případě skupiny 35-39 let však už průkaz mělo devět z deseti amerických rezidentů. Jinými slovy - lidé si řidičáky dělají dál, ale později než dříve. Podobně, jako se lidé dnes později žení resp. vdávají a později si zařizují vlastní bydlení, se zjevně i později starají o řízení auta.
Odráží se v tom mj. fakt, že dokud jsou mileniálové sami, na automobil často ani nepomyslí. Poté ovšem začnou zakládat rodiny, což je vede ke koupi mnohdy prvního vozu. Mileniálové přitom s rodinou nemění jen své dopravní zvyky, ale také adresu, neboť se z center měst stěhují spíše na předměstí za větším klidem i bezpečím. Právě tento trend se začíná ujímat také v Evropě, přičemž právě větší vzdálenost bydlišť od školek, nemocnic či obchodních center by také ve starém světě mohla vést k navýšení zájmu o automobily.
Automobilismus tedy možná ještě není tak na odpis, jak se zdálo, může být i lépe. A to paradoxně díky skupině lidí, která mu měla pomalu začít strojit pohřeb.

V letech 2014-2018 si udělalo řidičský průkaz nejvíce Američanů za posledních čtyřicet let
Generace mileniálů by tak mohla být nadějí automobilového průmyslu, vůči svým rodičům se jen do aut hrne později, nikoli vůbec
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď už s VW dokonce jezdí, ač je to miliardář
dnesNadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Nejnovější články
BMW prodělává kvůli americkým clům 250 milionů Kč denně, jednání s Trumpem tak vzalo do vlastních rukou
před 5 hodinamiNěkdejší japonské Ferrari pro chudé už není pro chudé, nejlepší verze s minimálními nájezdy dnes stojí desítky milionů
před 6 hodinamiTak kde jsou ty nové Volhy, které měly v Rusku nahradit Škody? Rok po odhalení plejády nových modelů se neděje nic
před 8 hodinamiVW se chce zachránit s pomocí svého nejprodávanějšího produktu, do obchodů ho teď hrne ve velkém jako hotovku
před 9 hodinamiFord musel zastavit objednávky jednoho ze svých modelů. A znovu je nerozjede, i když zájemce nestačí počítat
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva