Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Musk před 5 lety i loni tvrdil, že Tesly časem porostou na hodnotě. Velmi krutě se mýlil
9.3.2024 | Petr Prokopec
Tohle bylo od začátku směšné tvrzení, možná mu ale uvěřili v autopůjčovnách typu Sixt. Jen tak si lze vysvětlit, že nakoupili desítky tisíc nových Tesel a doufali, že na tom neprodělají. V zrcadle reality se dřívější vyjádření šéfa Tesly jeví obzvlášť krutě.
Vedle elektrického pohonu jsou největším trumfem Tesly její systémy autonomní řízení. Elon Musk dokonce uvedl, že osud automobilky leží právě na bedrech této technologie. Ta zpočátku snad i měla jistý náskok před konkurencí, navíc byla ochotna zajít i za hranici, kterou se zavedené značky neodvažovaly překročit kvůli strachu z případného selhání, jež by na jejich pověsti mohlo zanechat nesmazatelné skvrny. Tesla oproti tomu v podstatě neměla co ztratit, přičemž Musk jako marketingový génius udělal ze skutečnosti, že zákazníci značky jsou vlastně jejími pokusnými králíky, přednost.
V roce 2019 pak za veškeré myslitelné meze zašel sám šéf americké automobilky. Musk tehdy oznámil, že kdokoli, kdo si koupí novou Teslu, se nemusí obávat propadu hodnoty. Očekávat má místo toho pravý opak, a to právě v důsledku plného autonomního řízení, jež měla mít značka na dosah. Musk přitom básnil o robotických taxících, kteří svému majiteli v době, kdy je nebude potřebovat, budou vydělávat nemalé peníze. A právě skutečnost, že se vůz postará o nemalý pasivní příjem, měla vést k jeho zhodnocení.
Na tato slova nemohl skočit nikdo, kdo má alespoň špetku zdravého rozumu v hlavě. Trh s ojetými automobily takto nefunguje, nahoru lezou pouze ceny vzácných klasik či limitovaných supersportů. Ničím takovým ale vozy Tesly nejsou. Navíc jim neprospívá jejich elektrický pohon, neboť baterie zkrátka a dobře degradují. A čím starší jsou, čím více toho s nimi najedete a čím více je dobíjíte, tím rychleji ztrácí na kapacitě. Náhrada pak není ničím levným, což jednoznačně vede k většímu propadu hodnoty než u spalovacích aut. Jistě, autonomní řízení by část tohoto procesu mohlo zvrátit, ale Musk ho slibuje už od roku 2014 a sami nejlépe víte, kde reálně jsme.
K Muskově smůle dnes žijeme v době, kdy není problém si ověřit, zda dané tvrzení je či není pravdivé. Když se zadíváme na americké ceny Modelu 3, zjistíme, že ten aktuálně startuje na 38 990 dolarech (cca 910 tisíc Kč). Pokud vám ovšem nevadí ojetý kousek z onoho roku 2019, který má na kontě jen 39 822 mil (64 074 km), pak stačí, když si připravíte 25 590 USD (596 tisíc Kč). Při vyšším nájezdu se dostanete ještě víc dolů, což překvapivě platí i u některých kousků z let 2020 či 2021.
O zhodnocení tedy hovořit nelze, právě naopak dochází na drastické propady. Přičemž kolegové z Carscoops jen potvrzují, že nejvíc na hodnotě ztrácí auta vyrobená v posledních letech. Zatímco loni v lednu vyšel Model 3 z roku 2021 v průměru na 40 522 USD (945 tisíc Kč), letos se pohybujeme na 28 700 dolarech (669 tisíc Kč). Máme tu tedy 29procentní propad, zatímco u zbytku aut z roku 2021 je pokles jen 19,5procentní. A jak jsme naznačili výše, menší sedan Tesly lze pořídit dokonce ještě levněji, jak nejlépe poznaly půjčovny Sixtt a Hertz.
A „pomáhá” tomu i samotná automobilka, která za posledních 18 měsíců razantně zlevnila svá auta, což se pochopitelně projevuje i na trhu ojetin. A zmíněné autopůjčovny, které zahltily trh desítkami tisíc ojetin navíc, tomu také nepomohly. Nic z toho se ovšem k Muskovi zřejmě ještě nedoneslo. Loni totiž v podstatě zopakoval totéž, co tvrdil před pěti lety. „Každé auto, které prodáme nebo vyrobíme, a které má schopnost plného autonomního řízení, je něčím, co oproti současnosti bude mít v budoucnu pětinásobnou hodnotu,“ tvrdí stále. Sami zvažte, jak moc je radno tomu věřit.
Za pár let starý Model 3 dnes ve Státech dáte zhruba 600 tisíc korun, což je výrazně méně, než na kolik vyjde zcela nový exemplář. Muskova slova o zhodnocení se tak rozhodně nepotvrdila. Foto: Tesla
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024 - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nejnovější články
- První majitel ročník 1926 schoval nejetou legendu Opelu, kterou téměř do jedné sežrala rez, teď ji docela levně prodává
před 11 hodinami - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
včera - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
včera - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
včera - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva