Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Muž jezdí už 31 let od novoty jedním a tím samým autem, dokonce italským turbem
27.3.2019 | Mirek Mazal
Je pozoruhodné, když si někdo nechá nové auto déle než pár let, 31 roků je ale opravdu extrém. Zvláště když jde o vůz vyhlášený svou nespolehlivostí.
Fiat v 80. letech vyvíjel novou sdílenou podvozkovou platformu. Základní komponent stavby automobilu vznikal zároveň pro sblíženou sesterskou Lancii a do party se přidal i Saab, který plánoval uvést na trh nový sedan. V Turíně tento základ využili pro zkonstruování hranatého pětidveřového liftbacku s modelovým označením Croma.
Design si vzal do parády od Giorgetto Giugiaro a podařilo se mu vytvarovat jednoduchou karoserii plnou zaoblených hran s nízkým koeficientem odporu vzduchu 0,32. Kabina byla prostorná a k posádce přívětivá. Řidič měl před sebou přehlednou přístrojovou desku plnou analogových ukazatelů a jednoduchý čtyřramenný volant, u verze s přeplňovaným motorem s červeným nápisem turbo. Vedle kormidla našla místo dokonce signalizace poruch, kterých u italských aut nikdy nebylo málo.
U Cromy, kterou vám ukážeme dnes, ale předsudky až tak neplatí. Základní technika zvládala každodenní provoz bez větších potíží, a protože rozměrově velký automobil vážil jen lehce přes tunu, držely i spotřební díly okolo zavěšení nebo podvozku. Nadměrnou trvanlivost šedého kusu z roku 1988 nejlépe dokládá způsob, jakým s ním jeho nizozemský majitel naložil - jezdí s ním dodnes.
Fiat Croma Turbo i.e. ještě na starých registračních značkách vypadá skvěle opticky a prý je na tom dobře mechanicky i jízdně. Bez údržby se to neobejde a syn majitele přiznává, že není snadné shánět některé díly. Ale jeho starosti pomáhají řešit členové fanouškovského uskupení okolo starých italských vozů. Například pokažené turbodmychadlo bylo nutné vyměnit za typ z Lancie Delty Integrale HF včetně úpravy vedení potrubí, ale jinak je 31 let starý Fiat ve výborné kondici.
U nás by se vůz mohl zařadit do evidence čerstvých veteránů a takovému využití se tento kus přiblížil i v rukou původního majitele, na denní ježdění už jej nepoužívá. Přesto je příjemným důkazem toho, že za volantem jednoho autem lze strávit většinu řidičského života, a to dokonce i tehdy, když sáhnete po zkazky o nespolehlivosti opředeném „Italovi” z 80. let...
Už 31 let starý Fiat Croma Turbo i.e. vypadá jako nedloiho po přivezení z autosalonu. Prý stále jezdí jako zamlada, třebaže bez pravidelné péče se neobejde
Zdroj: Auto Junk
Bleskovky
- Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
včera - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024 - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
28.4.2024
Nejnovější články
- Situace v Tesle musí být zlá, když o práci přišla i personální šéfka, stopku dostalo též lisování aut jedním tahem
před hodinou - Německá policie při razii zabavila čtyři vzácná Bugatti, v Mnichově je schovával muž, který měl vytunelovat miliardy
včera - Poslední pravověrné Audi A4 v bazarech láká svou výdrží i šíří nabídky. Je dobré jej koupit, dokud je z čeho vybírat
včera - Slepá sázka na elektromobily už automobilky dohání i finančně, zisky Mercedesu, VW a Stellantisu se masivně propadly
včera - Před 30 lety se odehrál vůbec nejtragičtější víkend celé historie Formule 1, takhle to začalo
včera