Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Muž ukázal světu nový způsob, jak si auta dosyta užít a současně na něm vydělat
26.8.2018 | Mirek Mazal
Vážně neotřelý způsob, jak si s autem pořádně zajezdit a přitom jím vydělat peníze, přiblížil světu jeden Američan. Stačilo, aby si před 16 léty koupil dva úplně stejné, nové vozy, jezdil ale jen jedním.
Koupě auta běžně představuje spuštění laviny výdajů, která v případě dražšího auta dokáže zamávat i slušným rodinným rozpočtem. A obvykle platí, že čím více s tím či oním vozem jezdíte, tím více vás stojí. Můžete pochopitelně sáhnout po nějaké pravděpodobné budoucí klasice, moc s ní nejezdit a za pár let doufat, že si zákazníka najde za cenu bližší té pořizovací, ale co z toho? Na jednu stranu sice mnoho neutratíte, na tu druhou vás ale bude mrzet, že jste doma léta měli skvělý vůz, který jste si pořádně neužili.
Nezdá se, že by z tohoto dilematu existovala nekompromisní cesta ven, jeden Američan ji ale objevil. A je stejně funkční jako bláznivá. Hlavním aktérem je v ní BMW M5, ovšem ne to současné, které znamená standardně dodávaný pohon všech kol, přeplňovaný motor, automatickou převodovku a kopu elektronických systémů. Jde o auto zcela odlišného charakteru, než jakým se ještě nedávno chlubili jeho předchůdci. Všechny moderní prvky napomáhají tomu, aby řidič vůbec byl schopen využít potenciálu vozu, současně mu ale berou část přímé kontroly a z ní pramenící emoce.
Ještě na přelomu tisíciletí to bylo jinak. Tehdy to byla osoba za volantem, která svými pokyny určovala, co se bude a nebude dít. Řidič tehdy kočíroval atmosféricky plněný osmiválec spojený přes šestistupňovou manuální převodovku se zadní hnanou nápravou. Parádní představa ryze řidičského supersedanu vzala za své v roce 2003, kdy skončila produkce M5 řady E39 a právě o ní je dnes řeč.
Legendární BMW, o jehož schopnostech bylo napsáno mnohé, jednoznačně patří k milníkům značky. Vůz byl poháněn pětilitrovým osmiválcem S62, který přímo žadonil o vysoké otáčky. U červeného pole výkon dosahoval 294 kW (400 koní) a 500 Nm, na přelom milénia výjimečné hodnoty. A co víc, využití všech kobyl nebránilo mnoho elektronických zařízení, standardně dodávaná stabilizace šla jednoduše vypnout. Automatická převodovka vůbec nebyla v nabídce a po stisknutí tlačítka Sport se začaly dít věci.
Zpět na zem, tedy konkrétně do USA. Na aukci v Pebble Beach 2018 bylo tento víkend vydraženo BMW M5 E39 nájezdem 703 kilometrů, které v dnešní nabídce znamenalo naprostou raritu. Šlo o vůz z roku 2002 - od té doby nemalá část kusů jistě už přestala existovat a ty zbylé jsou nezřídka na cestě stejným směrem. Není tedy divu, že firma Gooding & Company tipovala výslednou prodejní až na 180 000 amerických dolarů, tedy asi 4 miliony Kč. A mnoho se nemýlila. Auto se nakonec prodalo za 176 000 dolarů, tedy více jak 3,9 milionu Kč.
Je prakticky nové, na stříbrné metalíze Titanium Silver nejsou žádné stopy používání, čtveřice výfukových koncovek se leskne i zevnitř. Interiér s černou kůží Black Nappa a dřevěným obložením je absolutní vrchol, krásný volant, řadicí páka a tři pedály, každý milimetr útulné kabiny září novotou.
Kdyby jej někdo koupil, zavřel do garáže a po 16 letech prodal, přidal by se k řadě lidí, kteří dříve udělali totéž. Mohli bychom na jednu stranu obdivovat schopnost majitele odhadnout, že zavřením tohoto auta do garáže jednou vydělá slušné peníze, na tu druhou jej ale „peskovat”, že promarnil příležitost jezdit s tak skvělým vozem v době, kdy představoval jeden z vrcholů světové automobilové produkce. Vtip ale je v tom, že majitel měl v tomto případě obojí.
Tato M5 byla prodána jako nová hned v roce 2002 dealerem v San Diegu, u kterého si ji převzal jistý Glen Konkle. Dnes starší pán, který je stále obdivovatelem mnichovské automobilky, si tehdy koupil dva stejné supersedany, jeden na denní použití a druhý na ozdobu. Možná vědomě, možná nevědomě tak zvolil nevídanou cestu, jak na autě současně vydělat a jezdit s ním - toho prvního si užil a za jistě nenulovou cenu jej prodal, toho druhé se zbavil dnes.
Jako nová startovala M5 E39 v USA v roce 2002 na 69 900 USD (dnes 1,55 milionu Kč), takže ta nikdy pořádně nejetá - i kdyby si řádně připlatil za výbavu navíc - se nyní prodala za více jak dvojnásobek své původní hodnoty. Takže její majitel v ní měl jak skvělé auto na ježdění, tak výnosnou investici. A pak si z někoho dělejte legraci, že si kupuje několik stejných věcí naráz...























Nové BMW M5 s točivým osmiválcem a manuálem je dnes něco nepředstavitelného. Tedy, pokud někdo nedá čtyři miliony korun na to, aby si koupil tento stroj. Pro jeho prvního majitele to byla výhodná koupě, které nemá důvod litovat - koupil si taková auta dvě a jedním jezdil, jak hrdlo ráčilo
Zdroj: Gooding & Company
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 10 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 2 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 4 hodinami
Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací jsou ještě varovnější, klesly na úplné dno
před 5 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 7 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
