Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na světě je sedadlo, které řidiče identifikuje podle tvaru zadku
1.1.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Toto opravdu není opožděný silvestrovský žert. Japonští vědci přišli se řešením, které jako unikátní identifikátor použije vaše pozadí.
Představte si vůz, ke kterému přijdete, otevřete jej, usednete do něj, pouhým nastartováním tlačítka ho uvedete do chodu a vyrazíte na cestu. Že něco takového je už dnes běžné i v relativně dostupných autech díky všemožným systémům bezklíčového vstupu a startu? Správně, v tomto případě japonská novinka velký posun vpřed neznamená.
Představte si tedy jinou situaci. Někdo se zmocní vašich klíčů od vozu a pokusí se s ním odjet. Otevře, usedne, pokusí se nastartovat a... Nic, vůz ani nehlesne. Bude se patrně divit, láteřit nad nekvalitou toho či onoho výrobku, hledat skryté vypínače zapalování nebo rovnou vyhlížet vrtulník LoJacku, ale problém bude úplně jinde - v tvaru jeho zadku, který nebude kompatibilní s tím, co očekává bezpečnostní systém vozu.
Možná se usmíváte, ale takto si budoucnost opravdu představují vědci z tokijského Advanced Institute of Industrial Technology. Ti vyvinuli systém, který pomocí 360 senzorů umístěných v sedadle zkoumá tlak vyvíjený jednotlivými částmi pozadí šoféra a porovná jej s tím očekávaným. Z výsledku pak pochopitelně dokáže vyvodit rozličné závěry, třeba neumožnit start vozu, neboť sedadlo řidiče okupuje neidentifikovatelná pozáď.
Celé řešení je stále ve vývoji a dokáže zatím zajistit jen 98procentní spolehlivost, neboť tlak vyvíjenými zadními partiemi řidiče se menší v závislosti na oblečení, po kapsách rozesetých věcech nebo i jen kvůli tomu, že jste se zrovna dobře najedli. A osmadevadesát procent není zrovna vysoké číslo - znamená, že v jednom z padesáti případů by vůz neumožnil odjet, i kdyby v něm seděl řidič, který s ním jet může. Ale dá se předpokládat, že vyladění celého řešení je pouze otázkou času.
Jinou otázkou je, jestli to celé k něčemu je. Záměry tvůrců jsou opravdu hlavně bezpečnostní, takto vybavený vůz by prý byl obtížněji ukradnutelný. Z jejich strany nejde o žádný planý pokus, cílem je dostat výsledné řešení během několika let do sériově vyráběných aut. Nevíme, jestli je to reálné, na každý pád se nám zdá, že krádeži lze skoro stoprocentně zabránit už dnes a těch pár setin či desetin procenta nejistoty tento systém stejně neřeší - vůz jako celek můžete v klidu odtáhnout i když bude pro start vyžadovat dosednutí precizního řitního ID. Naopak je to další prvek, který může selhat a neumožnit odjet vám s vlastním vozem v momentě, kdy se vám to bude nejméně hodit.
Tak či onak je zajímavé, čemu někteří lidé ve světě věnují svůj čas...






Fungování systému dle představ japonských vědců obrazem - na posledních snímcích můžete vidět zobrazení nasnímaného výsledku ve 2D i 3D a způsob jeho srovnání s očekáváním
Zdroj: jstshingi.jp přes techcrunch.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
před 7 hodinamiPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nové Suzuki za 167 tisíc dostalo svěží tvář a jezdí teď za 3,6 litru na 100 km. I u nás bývalo populární
před 2 hodinamiAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
před 3 hodinamiDalší z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 5 hodinamiTechnik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
před 6 hodinami1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva