Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně
14.8.2019 | Mirek Mazal
Lodě bývají stejně jako auta laděny do různých barev, spodní část trupů pod čárou jejich ponoru je ale obvykle červená. Důvody hezky vysvětluje video od nadšenců do všeho námořního.
Našim srdcím jsou nejbližší auta, nepohrdáme ale žádnými druhy dopravy, a tak se rádi otřeme i o autobusy, náklaďáky, vlaky, letadla a nebo lodě. Ty jsou v našich končinách tím nejméně obvyklým dopravním prostředkem, zejména pak ty námořní, zahlédnout je ale o dovolených nebo při sledování různých pořadů v televizi není tak složité.
Pokud jste všímaví, mohli jste při některé z těchto příležitostí zaznamenat červené zbarvení lodí ve spodní části jejich trupů, která se v závislosti na zatížení nachází nad vodní hladinou jen částečně. Lodě mohou být lakované různě, mohou být šedé, černé nebo modré, spodky jejich trupů jsou ale v naprosté většině jejich případů červené. Proč? To se rozhodli na svém posledním videu vysvětlit nadšenci z Casual Navigation.
Hlavním důvodem je snaha předejít zachytávání rostlinného a živočišného povlaku na ponořených segmentech lodí. Tento (alespoň z pohledu posádky lodi) neřád se usazuje na povrchu a s tím, jak jej přibývá, může jednak dlouhodobě narušovat konstrukci lodi a bezprostředně zhoršovat hydrodynamiku. Důsledkem je nižší rychlost a vyšší spotřeba lodních motorů - něco takového si na lodi nepřejete stejně jako zhoršenou aerodynamiku auta třeba kvůli „rakvi” na střeše.
Námořníci tak hledali cesty, jak se této nepříjemnosti zbavit a zjistili, že mohou použít měděný povlak nebo olověný nátěr s oxidy mědi, která slouží jako biocid. Právě přítomnost mědi pak způsobuje typicky červené zbarvení trupů.
Dnešní technologie už umí vyrobit jakékoli zbarvení se zachováním konzervačních vlastností biocidu, ponechání červeného odstínu je ale stále nejčastější. Jednak se z toho stala tradice, kterou námořníci rádi ctí. A jednak je červená stále oblíbená kvůli jejímu kontrastu pod hladinou, která umožňuje lépe kontrolovat stav ponořených částí plavidel.
Rudé krytí nejspodnějších částí plavidel má tedy historicky ryze praktické důvody a byť dnes není jediné možné, zažité tradice velí držet se jej. Nakonec, možná i drobní korýši už si za léta „řekli”, že na červených lodích se jim dobře dařit nebude...
Červené spodky trupů lodí jsou historicky dány hlavně ochranou před napadením rostlinami a živočichy
I když dnes červené být nemusí, lodě se dodnes většinou natírají pod čárou ponoru takto zbarvenými laky
Zdroj: Casual Navigation@Youtube přes Jalopnik
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 11 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry