Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně
14.8.2019 | Mirek Mazal
Lodě bývají stejně jako auta laděny do různých barev, spodní část trupů pod čárou jejich ponoru je ale obvykle červená. Důvody hezky vysvětluje video od nadšenců do všeho námořního.
Našim srdcím jsou nejbližší auta, nepohrdáme ale žádnými druhy dopravy, a tak se rádi otřeme i o autobusy, náklaďáky, vlaky, letadla a nebo lodě. Ty jsou v našich končinách tím nejméně obvyklým dopravním prostředkem, zejména pak ty námořní, zahlédnout je ale o dovolených nebo při sledování různých pořadů v televizi není tak složité.
Pokud jste všímaví, mohli jste při některé z těchto příležitostí zaznamenat červené zbarvení lodí ve spodní části jejich trupů, která se v závislosti na zatížení nachází nad vodní hladinou jen částečně. Lodě mohou být lakované různě, mohou být šedé, černé nebo modré, spodky jejich trupů jsou ale v naprosté většině jejich případů červené. Proč? To se rozhodli na svém posledním videu vysvětlit nadšenci z Casual Navigation.
Hlavním důvodem je snaha předejít zachytávání rostlinného a živočišného povlaku na ponořených segmentech lodí. Tento (alespoň z pohledu posádky lodi) neřád se usazuje na povrchu a s tím, jak jej přibývá, může jednak dlouhodobě narušovat konstrukci lodi a bezprostředně zhoršovat hydrodynamiku. Důsledkem je nižší rychlost a vyšší spotřeba lodních motorů - něco takového si na lodi nepřejete stejně jako zhoršenou aerodynamiku auta třeba kvůli „rakvi” na střeše.
Námořníci tak hledali cesty, jak se této nepříjemnosti zbavit a zjistili, že mohou použít měděný povlak nebo olověný nátěr s oxidy mědi, která slouží jako biocid. Právě přítomnost mědi pak způsobuje typicky červené zbarvení trupů.
Dnešní technologie už umí vyrobit jakékoli zbarvení se zachováním konzervačních vlastností biocidu, ponechání červeného odstínu je ale stále nejčastější. Jednak se z toho stala tradice, kterou námořníci rádi ctí. A jednak je červená stále oblíbená kvůli jejímu kontrastu pod hladinou, která umožňuje lépe kontrolovat stav ponořených částí plavidel.
Rudé krytí nejspodnějších částí plavidel má tedy historicky ryze praktické důvody a byť dnes není jediné možné, zažité tradice velí držet se jej. Nakonec, možná i drobní korýši už si za léta „řekli”, že na červených lodích se jim dobře dařit nebude...
Červené spodky trupů lodí jsou historicky dány hlavně ochranou před napadením rostlinami a živočichy
I když dnes červené být nemusí, lodě se dodnes většinou natírají pod čárou ponoru takto zbarvenými laky
Zdroj: Casual Navigation@Youtube přes Jalopnik
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nejčtenější články
- Subaru začalo prodávat sportovní BRZ úplně oholené i s ocelovými koly. Je tak levné, že vám to bude jedno
9.4.2024 - Nejrychlejší Corvette vyzvala na souboj třikrát dražší McLaren 750S, na svou cenou předvádí neskutečné věci
9.4.2024 - Bizár dne: Ojeté Porsche Taycan koupíte po obří ztrátě hodnoty levněji než Audi e-tron GT, které z něj vzešlo
9.4.2024 - Audi se začíná loučit s další ze svých legend, model S3 dostal zřejmě poslední inovace před smrtí
9.4.2024 - BMW smutně hází přes palubu další tradiční prvek, nová M5 nedostane žádné „řazení”
9.4.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 00:37 - HondaMan
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.07. 23:55 - volfi
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.07. 23:16 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 05.07. 21:47 - Spectral
- Volkswagen obecne 05.07. 21:13 - řidičBOB
- Politický koutek 05.07. 21:00 - řidičBOB
- BMW Divize 05.07. 20:10 - Vrooom
- Onboard videa 05.07. 20:00 - M.Z.