Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Náhrada „botiček”, kterou nemělo jít přelstít, není tak chytrá, jak si autoři mysleli
29.11.2020 | Petr Miler
Měla to být chytřejší, ohleduplnější a pro řidiče snadněji demontovatelná náhrada i u nás hojně používaných „technických prostředků” policie. Problém je, že zase tak chytrá není.
Snad jen Mirek Dušín a jemu podobní nikdy neměli tu čest s tzv. technickým prostředkem k zabránění odjezdu vozidla, kterému nikdo neřekne jinak než botička. Zejména městské policie jej u nás rády používají v momentech, kdy si chtějí promluvit s řidičem, který se špatně zaparkovaným autem hodlá odjet. A byť význam botiček za současné právní úpravy slábne (pro policii je snadné pokutovat provozovatele, i když na místě nikoho neztotožní), pořád je na autech vídáme často.
Nemáme je rádi z řady důvodů, mimo jiné proto, že snadno poškodí kolo či karoserii auta. A i kdyby ne, mohou omezovat někoho, kdo se špatným zaparkováním vozu nemá nic společného, neboť příjezd policejní hlídky někdy trvá dost dlouho. I z těchto důvodů vznikla modernější náhrada téhož, která si říká Barnacle (přeneseně „neodbytný člověk”) a už nějakou chvíli se používá.
Barnacle je v podstatě plastový obdélník vybavený silnými přísavkami na sklo, které mají celé zařízení držet na čelní skle s intenzitou odpovídající více jak 450 kg. Policista tedy toto zařízení rozevře, položí na čelní sklo auta a aktivuje. Tím fakticky znemožňuje autu odjet, neboť i když se vůz dokáže fyzicky pohybovat, není z něj vidět. A pokud nechcete jezdit s hlavou venku z vozu jako Ace Ventura...
Ani to by vám ale ve výsledku nepomohlo, neboť Barnacle má zabudovaný modul GPS a připojení k mobilnímu internetu, takže policii uvědomí, když se auto s takhle zablokovaným čelním sklem pohybuje. Je také vybaveno alarmem, který se spustí ve chvíli, pokud se někdo pokusí ho ze skla sundat násilím. Zdá se tedy kontraproduktivním pokusit se udělat cokoli - onu botičku pořád jde rozřezat třeba úhlovou bruskou, i když pochopitelně není snadné něco takového skrýt před zraky okolí, o nerozumnosti takového jednání ani nemluvě.
Barnacle tedy „pustí” jen po zadání správného odemykacího kódu, který získáte na dálku po zaplacení pokuty. Pak je jen nutné zařízení do 48 hodin odevzdat na předem určených místech. A pokud není do určené doby odevzdáno, mohou jej úřady pochopitelně vyhledat stejně snadno, jako když se řidič pokusí s autem odjet bez zadání kódu.
Zní to neprůstřelně, docela chytře a svým způsobem sympaticky, neboť čelní sklo bude montáží poškozeno méně pravděpodobně než zbytek vozu klasickou botičkou. Jak se ale znovu ukazuje, máloco je takové, jakým se to na první pohled zdá být. A tak ani Barnacle není až tak „neodbytný člověk”.
Přišli na to studenti z oklahomské univerzity, kteří si vzali Barnacle do parády s cílem přelstít jeho zabezpečení. S ohledem na avizované přednosti předpokládali, že budou muset nabourat online zabezpečení systému a přimět jej myslet si, že mají v ruce správný kód získaný zaplacením pokuty. Ale ono ani nic takového nebylo třeba.
Pokus o elektronické přemožení systému oklahomská univerzita odpískala poté, co řešení neodolalo ani mnohem primitivnějším útokům. Studenti jej dokázal přelstít už tím, že pustili vyhřívání čelního okna, díky čemuž povolila ona přísavka a Barnacle sundali s použitím kreditní karty. Zařízení pak jednoduše položili vedle auta. Tím nedošlo ani k aktivaci alarmu kvůli násilnému sundání, ani kvůli změně polohy.
Jeden ze studentů se pak dokázal napojit na mobilní datové připojení Barnaclu a parazitovat na jeho neomezeném tarifu. Alternativa botičky tedy nejenže špatně parkujícímu nemusí znepříjemnit život, může mu přihrát i neomezený internet zdarma. To skutečně nevypadá jako nepřemožitelný systém, zlatá mechanika...






Barnacle je jakousi moderní obdobou botičky. Měl být prakticky nepřemožitelný, k něčemu takovému má ale zjevně daleko. Foto: Barnacle Parking
Zdroje: Driving, Barnacle Parking
Bleskovky
Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď už s VW dokonce jezdí, ač je to miliardář
dnesNadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak pojede MotoGP s Pramac Yamahou 15:00
- Salač si vyzkoušel nový povrch Masarykova okruhu 11:38
- Co nového v prostřední kubatuře včera 20:44
- Změny u Yamahy ve WorldSBK a WorldSSP včera 17:54
- Těžké zranění Lucy Mariniho včera 12:00
Nejnovější články
BMW prodělává kvůli americkým clům 250 milionů Kč denně, jednání s Trumpem tak vzalo do vlastních rukou
před 5 hodinamiNěkdejší japonské Ferrari pro chudé už není pro chudé, nejlepší verze s minimálními nájezdy dnes stojí desítky milionů
před 7 hodinamiTak kde jsou ty nové Volhy, které měly v Rusku nahradit Škody? Rok po odhalení plejády nových modelů se neděje nic
před 8 hodinamiVW se chce zachránit s pomocí svého nejprodávanějšího produktu, do obchodů ho teď hrne ve velkém jako hotovku
před 10 hodinamiFord musel zastavit objednávky jednoho ze svých modelů. A znovu je nerozjede, i když zájemce nestačí počítat
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva