Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Návrh zavést vyhrazené pruhy pro bohaté mohl seriozně padnout v jediné zemi
20.9.2018 | Petr Prokopec
Vyhrazené pruhy na dálnici pro autobusy nebo záchranáře nikoho nepřekvapí, ale co takhle zavést placené vyhrazené pruhy, které by si logicky mohli dovolit jen bohatí? To mohou myslet vážně snad jen Rusové.
Prodeje nových aut soustavně rostou, z čehož mají výrobci jistě radost. Nicméně každá mince má dvě strany, a nejinak je tomu i v tomto případě. Stále vyšší produkce není vyvážena stavbou dostatečného množství nových silnic. Navíc ty staré mnohdy nelze rozšířit, což logicky vede k jedinému - k zácpám. Dennodenně v nich uváznou miliony řidičů po celém světě a ztrácí se v nich enormní množství potenciálu. V Rusku s tím hodlají skoncovat, ale jen pro někoho.
Federální dopravní agentura Rosavtodor, která spravuje 50 700 kilometrů silnic a 5 560 mostů, zvažuje zavedení placených dálničních pruhů. Na první pohled to může vyvolat dojem, že jde jen o mýto, ale není tomu tak. Šlo by vždy o jeden pruh víceproudé komunikaci, čím by se uvolnila cesta pro movité řidiče. Ostatní by na tom byli stejně jako dnes, nebo spíš ještě hůř - měli by o pruh méně.
„Žák základní školy ještě nezvládá složité matematické vzorce, na to je ještě příliš mladý a nezkušený. Obdobně je na tom i naše automobilová kultura, je stále ještě poněkud nezralá. Když tedy nedávno bylo zavedeno placené parkování, lidé to považovali za něco exotického a nepřijímali to zrovna kladně. Jakýkoliv poplatek je tu sociálním problémem,“ říká Alexandr Šumskij z moskevského dopravního centra.
Pokud by tedy dle něj byl poplatek za separované dálniční pruhy příliš nízký, byli by po jistém brblání k jeho placení svolní všichni motoristé. A tím by se pranic nevyřešilo. Proto naznačuje, že očekávat by šlo spíše sumy, které si nemůže dovolit nikdo jiný než bohatí lidé, kterým by placené pruhy umožnily velmi snadný přesun.
Jak jsme již naznačili, problém je v tom, že návrh prozatím nepočítá s výstavbou nových jízdních pruhů, pouze se zabráním jednoho z již existujících. A jakkoliv by na takové opatření došlo mimo městská centra, většina řidičů by stejně náhle měla o jeden jízdní pruh méně.
„Existují obavy, že systém bude nastaven podle obvyklých místních postupů - tedy že veřejnost bude odříznuta od jednoho jízdního pruhu. Výsledkem budou větší zácpy, dojde k většímu rozdělení společnosti, přičemž zároveň naroste i míra přestupků,“ uvádí Viktor Pochmělkin zastupující ruské motoristy. Přitom poukazuje na fakt, že vjezd bez poplatku do speciálních pruhů by byl pochopitelně pokutovatelným přestupkem.
Jak vidíte, o takovém nápadu se v Rusku seriozně diskutuje - přišla s ním tamní správa silnic, podporují ho zástupci některých dalších institucí a oponují mu kluby sdružující obyčejné motoristy. To je samo o sobě fascinující, v západnějších koutech Evropy by něco takového nikoho nenapadlo. Uvidíme tedy, kam se tento nápad časem posune. Rosavtodor říká, že jeho experti budou možná řešení analyzovat do příštího roku a vládě nejspíše přednesou návrh, který by počítal s tím, že placené jízdní pruhy by po většinu času mohly být využívány všemi motoristy. A jen ve by světelné tabule oznámily jeho uzavření pro „plebs“.



Rusové zvažují vskutku ruské řešení dopravních zácp - bohatí by mohli jet, ostatní ať si dělají, co chtějí
Zdroj: Drom
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 4 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 5 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 7 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 8 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.05. 20:13 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
