Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc
13.3.2019 | Mirek Mazal
Přemýšlení, kam s přebývajícími penězi, je milá starost. Jednou v možností je koupě auta, které nebude ztrácet hodnotu. V některých případech se to podařilo, v jiných ne.
Uložení volných peněz do automobilu dávno není výsadou omezené skupiny nadšenců, kteří každou vteřinu myslí na projížďku po oblíbené silnici. Láká i lidi, kteří se o automobily zase tak moc nezajímají - nárůst investic podporují nízké úrokové sazby a vidina dlouhodobě rostoucí hodnoty určitých modelů.
Obvykle vám přinášíme tipy, jaké vozy koupit a jaké ne, aby vám vydělaly do budoucna, tentokrát se ohlédneme do minulosti. Britská finanční instituce JBR Capital se ohlédla za uskutečněnými investicemi do aut v posledních 10 letech ze strany jejích klientů a tím, jak dopadly. Na základě srovnání průměrných pořizovacích a prodejných cen pak vyhodnotila, jaké koupě aut se vyplatily a jaké nikoli.
Ne každý vůz byl pořizován jako investice, někdy skupina pouze financovala běžné nákupy svých klientů, proto tento přehled má i své poražené. Podmínkou zařazení do přehledu bylo uvedení auta na trh během posledních deseti ročníků ženevského autosalonu, takže jde skutečně pouze o moderní vozy schopné bez problémů pravidelně sloužit pro více či méně pravidelné ježdění. Výsledkem je pestrý obrázek toho, kam lidé dobře nebo špatně vložili své bohatství.
Nejlepší koupě aut posledních 10 let z hlediska změny hodnoty
Vítězem je Lamborghini Veneno představené ve Švýcarsku v roce 2013, kterého vznikly pouze tři kusy. Auto stálo nového majitele minimálně 3,6 milionu Eur (92,1 milionu Kč). Za tuto částku se dalo pořídit například 15 kusů základního Gallarda. Investice do méně žádaného sourozence by se tolik nevyplatila, protože limitované Veneno by nyní stálo cca 8,5 milionů Eur (218 milionů Kč), což je zhruba 2,4násobek počáteční hodnoty a zisk skoro 120 milionů Kč za 6 let.
Dobrou bobtnající pokladnicí se ukázalo také Ferrari LaFerrari nabízené stejně od roku 2013. Vůz by se dal pořídit v těchto dnech asi za 2,8 milionu Eur (72 milionů Kč), zatímco v roce před šesti léty stál 1,3 milionů Eur (33 milionů Kč). Zvýšení časem dosáhlo 2,2násobku první sumy.
Dalším vhodným artiklem se ukázal Koenigsegg One:1 s datem premiéry v roce 2014. Hodnota švédského supersportu se za dekádu zdvojnásobila. Kromě toho se ukázaly jako ziskové také vklady do vozů jako Pagani Zonda Cinque (54% nárůst), Porsche Cayman GT4 (31% nárůst) a McLaren P1 (27% nárůst). Ve všech jmenovaných případech si lidé koupí přišli na desítky milionů korun za jednotky let.





Nejhorší koupě aut posledních 10 let z hlediska změny hodnoty
Smutnější je pohled na špatně uložené bohatství. Nejhorší volbou se stalo Maserati Quattroporte, které kleslo na ceně o 71 procent ve srovnání s rokem 2013. Za luxusní limuzínou se umístil Bentley Continental Supersports s poklesem o 54 %. Ve všech těchto případech lidé tratili miliony.
Podle agentury JBR Capital nejsou ani Bugatti Chiron (2016) anebo Ferrari F12 Berlinetta (2012) prozatím dobré investice. V případě Chironu jsou nyní ceny o 12 % nižší, do budoucna ale mohou vystřelit i nahoru. U Ferrari je 17 % pokles oproti ceně po velkolepém přivítání na trhu jen začátkem.
Zbytek nelichotivých pozic patří typu Aston Martin V8 Vantage S (45% pokles), McLaren 650S (37% pokles), Jaguar F-Type SVR (32% pokles), nová Honda NSX (pokles o 22 %) a Rolls-Royce Ghost II (18% pokles). I tady mohlo jít o ztrátu až sedmimístných částek v korunách.
Zdroj: JBR Capital
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 10 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 2 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 3 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 5 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 6 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
