Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky

BMW proslulo špičkovými řadovými šestiválci, ze kterých je možné docela snadno stavět vidlicové dvanáctiválce. Jak moc se jim pod kapotami BMW daří? I v USA je to bída s nouzí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky

28.10.2018 | Petr Prokopec

Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW proslulo špičkovými řadovými šestiválci, ze kterých je možné docela snadno stavět vidlicové dvanáctiválce. Jak moc se jim pod kapotami BMW daří? I v USA je to bída s nouzí.

Prohlíženi technických dat nového BMW X7 mohlo být pro evropské zájemce nemalým zklamáním. Na Starém kontinentu bude vůz k dispozici pouze s šestiválcovými motory, což na tak velké auto není nic ohromujícího. Neznamená to ovšem, že by třeba 4,4litrová osmiválcová jednotka absentovala pod kapotou úplně - jen bude k mání na jiných trzích.

Důvodem je nejspíše procedura měření emisí a spotřeby jménem WLTP s ní spojená komplikovaná homologace na trzích Evropské unie. Osmiválcová verze schválení pro provoz v EU nemá a je otázkou, kdy a zda vůbec jej získá. Nová metodika přibližuje udávanou spotřebu realitě, což logicky zvyšuje i ji přímo úměrné emise CO2. To může znamenat pokuty za překračování limitů pro výrobce aut, které by musely být přeneseny na zákazníky, nemluvě o rozličných dalších poplatcích a daních, jaké jsou v mnoha zemích na výší emisí CO2 navázány.

Jinými slovy, Evropská unie sice toužila po lepší informovanosti zákazníků, ovšem auta pro ně de facto zdražila. A jelikož nejde jen o úvodní platby, ale mnohdy o každoroční poplatky (typu silniční daň v Německu), řada lidí zkrátka začíná uvažovat, zda opravdu potřebuje kvůli prestiži objemnější motory. Mnozí pak dospějí k negativnímu stanovisku, zvláště když menší přeplňované agregáty nabízí dostatek výkonu.

Čím menší zájem publika přitom je, tím více se u dotyčného výrobce rozevírají nůžky mezi náklady na vývoj takové jednotky a její instalaci pod kapotu konkrétního modelu, a příjmy. Pokud k tomu navíc připočteme hrozbu pokut ze strany EU, USA, Číny a dalších zemí za nadlimitní spotřebu, není až tak překvapivé, že velké motory stále více mizí ze scény.

Pokud zůstaneme u BMW, pak můžeme dodat, že dle nových indicií Mnichov nejspíše již definitivně skončil s dvanáctiválcovými motory, už z hlediska jejich konstrukce jakousi šlechtou mezi pohonnými jednotkami. Ty se naposledy montovaly pod kapotu současného modelu M760Li, momentálně jej však v Evropě kvůli výše řečenému nekoupíte. A přestože třeba ve Státech k dispozici je, zájem o něj nejspíše nebude zrovna vysoký.

Svědčí o tom pohled na novou svolávací akci značky, která je zaměřena právě na dvanáctiválcové motory. Aktuálně jde o typ B60, jímž disponovalo BMW 760Li vyráběné v letech 2013 až 2015. Jde tedy o předchůdce zmíněného „eMka“, který dostal 544 koní výkonu a 750 Nm točivého momentu. M760Li oproti tomu nabízí 610 koní a 800 Nm.

BMW zjistilo, že u předchozího typu nebyla správně naprogramována řídicí jednotka, která tak může zapříčinit náhle odstavení pohonné jednotky. Celá americká produkce tak musí do servisů, kde se dočká nové elektroniky. Jak je tomu v Evropě, nevíme, ale to je zde celkem druhotné. Nejzásadnější na celém sdělení je počet do servisu svolávaných exemplářů. Jde o všechny prodané. Čekáte stovky nebo možná i tisíce? Však jde o Spojené státy, zemi velkým motorům zaslíbenou. Jenže ouha, nejsou to ani desítky, jde jen o 3 kusy. Ano, čtete správně, v případě inovovaného provedení minulé generace řady 7 byly v celých Spojených státech za tři roky prodány pouze tři exempláře dvanáctiválcového provedení, víc ani ťuk.

Je samozřejmě možné, že odlišné pojetí nástupce vyústilo ve větší počet registrací, i v České republice najdete v prodeji více než tři ojetá či skladová BMW M760Li. Ani tak ale nepředpokládáme, že by šlo o takový trhák, aby automobilka vůbec uvažovala, že dvanáctiválec použije byť jen v dalších současných modelech, natož pak budoucí sedmičce. Pro řadu 8 motor V12 už vyloučila, X7 je nejspíše také ze hry a o dalších vozech s modro-bílým logem ve znaku nemá smysl mluvit.

Dá se tedy předpokládat, že dny dvanáctiválců BMW jsou sečteny, což platí i v případě Mercedesu, který konec motorů V12 dokonce potvrdil i oficiálně. Můžeme se nyní jen ptát, kde onen sešup v případě objemu motorů a počtu válců vlastně skončí. Nicméně to vypadá, že ani osmiválce nebudou v Mnichově žít věčně. Pokud si dnes automobilka troufne nabídnout i vrcholnou X7 v Evropě bez motoru V8, očekával by něco jiného jen hodně velký optimista...


Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky - 1 - BMW 760Li F01 svolavaci akce 01Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky - 2 - BMW 760Li F01 svolavaci akce 02Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky - 3 - BMW 760Li F01 svolavaci akce 03Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky - 4 - BMW 760Li F01 svolavaci akce 04Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky - 5 - BMW 760Li F01 svolavaci akce 05Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky - 6 - BMW 760Li F01 svolavaci akce 06
BMW ve Státech povolává zpátky do servisů celou tamní produkci dvanáctiválcové řady 7. Příliš práce s ní mít ale nebude, jde totiž pouze o tři kusy

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.