Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky
28.10.2018 | Petr Prokopec
BMW proslulo špičkovými řadovými šestiválci, ze kterých je možné docela snadno stavět vidlicové dvanáctiválce. Jak moc se jim pod kapotami BMW daří? I v USA je to bída s nouzí.
Prohlíženi technických dat nového BMW X7 mohlo být pro evropské zájemce nemalým zklamáním. Na Starém kontinentu bude vůz k dispozici pouze s šestiválcovými motory, což na tak velké auto není nic ohromujícího. Neznamená to ovšem, že by třeba 4,4litrová osmiválcová jednotka absentovala pod kapotou úplně - jen bude k mání na jiných trzích.
Důvodem je nejspíše procedura měření emisí a spotřeby jménem WLTP s ní spojená komplikovaná homologace na trzích Evropské unie. Osmiválcová verze schválení pro provoz v EU nemá a je otázkou, kdy a zda vůbec jej získá. Nová metodika přibližuje udávanou spotřebu realitě, což logicky zvyšuje i ji přímo úměrné emise CO2. To může znamenat pokuty za překračování limitů pro výrobce aut, které by musely být přeneseny na zákazníky, nemluvě o rozličných dalších poplatcích a daních, jaké jsou v mnoha zemích na výší emisí CO2 navázány.
Jinými slovy, Evropská unie sice toužila po lepší informovanosti zákazníků, ovšem auta pro ně de facto zdražila. A jelikož nejde jen o úvodní platby, ale mnohdy o každoroční poplatky (typu silniční daň v Německu), řada lidí zkrátka začíná uvažovat, zda opravdu potřebuje kvůli prestiži objemnější motory. Mnozí pak dospějí k negativnímu stanovisku, zvláště když menší přeplňované agregáty nabízí dostatek výkonu.
Čím menší zájem publika přitom je, tím více se u dotyčného výrobce rozevírají nůžky mezi náklady na vývoj takové jednotky a její instalaci pod kapotu konkrétního modelu, a příjmy. Pokud k tomu navíc připočteme hrozbu pokut ze strany EU, USA, Číny a dalších zemí za nadlimitní spotřebu, není až tak překvapivé, že velké motory stále více mizí ze scény.
Pokud zůstaneme u BMW, pak můžeme dodat, že dle nových indicií Mnichov nejspíše již definitivně skončil s dvanáctiválcovými motory, už z hlediska jejich konstrukce jakousi šlechtou mezi pohonnými jednotkami. Ty se naposledy montovaly pod kapotu současného modelu M760Li, momentálně jej však v Evropě kvůli výše řečenému nekoupíte. A přestože třeba ve Státech k dispozici je, zájem o něj nejspíše nebude zrovna vysoký.
Svědčí o tom pohled na novou svolávací akci značky, která je zaměřena právě na dvanáctiválcové motory. Aktuálně jde o typ B60, jímž disponovalo BMW 760Li vyráběné v letech 2013 až 2015. Jde tedy o předchůdce zmíněného „eMka“, který dostal 544 koní výkonu a 750 Nm točivého momentu. M760Li oproti tomu nabízí 610 koní a 800 Nm.
BMW zjistilo, že u předchozího typu nebyla správně naprogramována řídicí jednotka, která tak může zapříčinit náhle odstavení pohonné jednotky. Celá americká produkce tak musí do servisů, kde se dočká nové elektroniky. Jak je tomu v Evropě, nevíme, ale to je zde celkem druhotné. Nejzásadnější na celém sdělení je počet do servisu svolávaných exemplářů. Jde o všechny prodané. Čekáte stovky nebo možná i tisíce? Však jde o Spojené státy, zemi velkým motorům zaslíbenou. Jenže ouha, nejsou to ani desítky, jde jen o 3 kusy. Ano, čtete správně, v případě inovovaného provedení minulé generace řady 7 byly v celých Spojených státech za tři roky prodány pouze tři exempláře dvanáctiválcového provedení, víc ani ťuk.
Je samozřejmě možné, že odlišné pojetí nástupce vyústilo ve větší počet registrací, i v České republice najdete v prodeji více než tři ojetá či skladová BMW M760Li. Ani tak ale nepředpokládáme, že by šlo o takový trhák, aby automobilka vůbec uvažovala, že dvanáctiválec použije byť jen v dalších současných modelech, natož pak budoucí sedmičce. Pro řadu 8 motor V12 už vyloučila, X7 je nejspíše také ze hry a o dalších vozech s modro-bílým logem ve znaku nemá smysl mluvit.
Dá se tedy předpokládat, že dny dvanáctiválců BMW jsou sečteny, což platí i v případě Mercedesu, který konec motorů V12 dokonce potvrdil i oficiálně. Můžeme se nyní jen ptát, kde onen sešup v případě objemu motorů a počtu válců vlastně skončí. Nicméně to vypadá, že ani osmiválce nebudou v Mnichově žít věčně. Pokud si dnes automobilka troufne nabídnout i vrcholnou X7 v Evropě bez motoru V8, očekával by něco jiného jen hodně velký optimista...
BMW ve Státech povolává zpátky do servisů celou tamní produkci dvanáctiválcové řady 7. Příliš práce s ní mít ale nebude, jde totiž pouze o tři kusy
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před hodinou - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva