Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejpřitažlivější auta dle J.D. Power 2014: Němci opět na vrcholu, Japonci na dně
24.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zaoceánští řidiči milují Porsche, proti srsti jim ovšem jde Honda, Toyota, Subaru a především Mitsubishi.
Rok se s rokem sešel, díky čemuž zde máme nové výsledky tentokrát již 19. ročníku studie APEAL (Automotive Performance, Execution and Layout) zabývající se přitažlivostí automobilů, jejich výkonem a výbavou. Za ní stojí společnost J.D. Power, která pro letošek oslovila na 86 000 motoristů. Hodnoceno bylo jejich maximálně 90 dní staré auto (jde tedy bez výjimky o vozy modelového roku 2014) v 77 kritériích, firma pak následně celkové skóre zanesla do stupnice pokrývající škálu od nuly do tisíce bodů. Čím lepšího výsledku přitom daná značka či její model dosáhly, tím lépe.
Než se ovšem ke konkrétnímu hodnocení dostaneme, jen v krátkosti zmíníme klíčová zjištění letošní studie. Tím asi nejzásadnějším je fakt, že ačkoliv zcela nové či faceliftované modely získávají na větší přitažlivosti v rámci spotřeby paliva či dojmů z interiéru při porovnání s vozy, které se prodávají třeba druhým nebo třetím rokem, oblast ovládacích prvků a funkčnosti navigace či hlasového ovládání je již zcela jiným šálkem kávy.


Porsche sice pro letošek mělo problémy s 911 GT3, na výsledcích studie APEAL 2014 se však samovznícení dvou exemplářů neprojevilo
„Výrobci velmi často vyhledávají nové finesy a technologie, které jejich vozy výrazně omladí a zatraktivní. Jenže navržení takových systémů, které uživatelé shledají intuitivními a přátelskými, je skutečnou výzvou,“ říká k tématu Renee Stephens, viceprezidentka americké pobočky společnosti J.D. Power. To jinými slovy znamená, že snaha automobilek o přetvoření nových aut do podoby pojízdných smartphonů je pro mnohé spíše slepou uličkou. Motoristé mají často problémy zvláště s dotykovými displeji, které které se za jízdy složitě ovládají a důležité funkce mnohdy skrývají až ve druhé či třetí úrovni menu. A tak není snadné se k nim dostat, dříve přitom jen postačilo stisknutí toho či onoho tlačítka, které rázem chybí.
I kvůli tomu průměrné skóre studie APEAL pro letošní rok pokleslo oproti loňskému roku o jeden bod na 794 bodů. Sešup přitom mohl být ještě razantnější, neboť výše zmíněné matoucí technologie jsou pro zákazníky závažným problémem. Naštěstí je do značné míry kompenzovalo lepší hodnocení spotřeby paliva, které si meziročně připsalo šest bodů. Jedním z důvodů byl pokles amerických cen o tři procenta, druhým pak zlepšení samotné žíznivosti automobilů. Jejich uživatelé totiž pro letošek hlásí průměr 9,4 l/100 km, zatímco loni to bylo o dvě desetiny litru více. Tím samozřejmě došlo nejen ke snížení spotřeby, ale také ke zvýšení dojezdu, což motoristé taktéž kvitují.
Je ale třeba říci, že spotřeba paliva patří mezi nejméně důležité kategorie americké studie. Renee Stephens k tomu dodává, že výrobci musí najít hlavně ideální rovnováhu mezi požadovanou nízkou žíznivostí a očekávaným vysokým výkonem. Tedy jinými slovy, pokud novému autu ke snížení spotřeby dopomůže maloobjemové pohonné ústrojí s nízkým výkonem, pak uživatelé s takovým vozem ve výsledku spokojeni rozhodně nebudou. Pokud ovšem výrobce dokáže dostat do ideální rovnováhy výkon, spotřebu a převodové ústrojí, pak má u amerických zákazníků vyhráno. To ostatně dokládají i letošní výsledky, tak se na ně pojďme podívat.



Mezi sportovně laděnými kompakty je na vrcholu Golf GTI
Porsche vítězí podesáté v řadě, Mitsubishi kleslo na samotné dno
Vítězství Porsche je nejlepším důkazem výše uvedeného. Německá automobilka totiž dokáže svým zákazníkům nabídnout nejen působivou jízdní dynamiku, ale zároveň také příznivou spotřebu. Pokud pak tyto faktory spojíme s image a kvalitním interiérem, nemůžeme se divit, že značka ze Zuffenhausenu získala zlaté vavříny již podesáté v řadě. Souběžně s tím ovšem musíme zmínit, že oproti loňsku si pohoršila o dva body - a co víc, na záda jí začíná nebezpečně dýchat Jaguar. Zatímco loni byli Britové osmí, se ztrátou pětačtyřiceti bodů (884 versus 839), pro letošek jsou druzí s dvacetibodovým mankem (882 versus 862).
To se ovšem bavíme o prémiovém segmentu, který by i díky vyšším cenám měl nabídnout lepší kvalitu než mainstream. Mezi těmito automobily si přitom nejlépe vedlo Hyundai, které pro letošek kromě 804 bodů v rámci studie APEAL zabodovalo také během ankety IQS (Initial Quality Study). Ta se zabývá výsledkem spokojenosti zákazníků s novými vozy, přičemž Korejci jsou vůbec první značkou v historii J.D. Power, která oba tituly získala v tomtéž roce. Zajímavé pak je, že i tato anketa vidí jako jeden ze zásadních problémů překomplikované multimediální systémy. To ale poněkud odbočujeme.



Mezi těmi nejlepšími sedany se o vítězství podělil nový Mercedes třídy S s Audi A8
Vraťme se proto zpátky k studii APEAL a mainstreamovým značkám, kde letošní průměr dosáhl 785 bodů. Přes tuto hranici se přehoupla celá řada automobilek včetně Volkswagenu, Mini, Chevroletu, Mazdy nebo Fordu, pod ní naopak skončil Chrysler, Honda či Toyota. Pro japonské výrobce vůbec letošní rok nebyl zrovna příznivý, neboť v podprůměru skončilo Subaru či Mitsubishi, které uzavírá celou tabulku. Tato situace přitom neplatí pouze pro mainstream, ale i pro prémiový segment - přes průměr 840 bodů se totiž přehoupnul pouze Lexus, Infiniti či Acura skončily pod ním.
Nejpřitažlivější značky dle J.D. Power APEAL pro rok 2014
Zamířit můžeme za jednotlivými modely, kde s ohledem na výše zmíněné asi nepřekvapí prvenství Porsche 911, Boxster a Cayenne. Malý roadster přitom zvítězil nad svým sourozencem s pevnou střechou, zatímco SUV za sebou nechalo BMW X5 a Range Rover Sport. Kultovní Devětsetjedenáctka si pak podala americkou legendu Chevrolet Corvette i nováčka v segmentu, Jaguar F-Type.
Mimo německou automobilku je ovšem třeba vyzdvihnout také Dodge, který rovněž získal dílčí vítězství se třemi modely (Challenger, Charger a Dart). Po dvou zlatých vavřínech se pak může pochlubit Audi (A8, Q5), Ford (F-150 LD, F-250/F-350 Super Duty), Mercedes-Benz (CLS, třída S) a Nissan (Rogue, Quest), zatímco jedním prvenstvím disponuje BMW (řada 4), GMC (Yukon), Honda (Ridgeline), Hyundai (Accent), Kia (Soul), Land Rover (Range Rover), Mazda (Mazda 6), Mini (Countryman), Toyota (Highlander) a Volkswagen (Golf GTI).
Nejpřitažlivější modely dle J.D. Power APEAL pro rok 2014
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před hodinou
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 3 hodinami
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 4 hodinami
Bývalí technici Tesly přišli s vlastním sporťákem dřív, než Musk dokončil svůj nový Roadster, o kterém už 8 let básní
před 6 hodinami
V dalším státě po sérii útoků zrušili všechna pevná měření rychlosti, přiznali, že jimi jen dojí řidiče
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Jednostopé okénko 11.02. 22:21 - M.Z.
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
