Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejpřitažlivější auta dle J.D. Power 2014: Němci opět na vrcholu, Japonci na dně
24.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zaoceánští řidiči milují Porsche, proti srsti jim ovšem jde Honda, Toyota, Subaru a především Mitsubishi.
Rok se s rokem sešel, díky čemuž zde máme nové výsledky tentokrát již 19. ročníku studie APEAL (Automotive Performance, Execution and Layout) zabývající se přitažlivostí automobilů, jejich výkonem a výbavou. Za ní stojí společnost J.D. Power, která pro letošek oslovila na 86 000 motoristů. Hodnoceno bylo jejich maximálně 90 dní staré auto (jde tedy bez výjimky o vozy modelového roku 2014) v 77 kritériích, firma pak následně celkové skóre zanesla do stupnice pokrývající škálu od nuly do tisíce bodů. Čím lepšího výsledku přitom daná značka či její model dosáhly, tím lépe.
Než se ovšem ke konkrétnímu hodnocení dostaneme, jen v krátkosti zmíníme klíčová zjištění letošní studie. Tím asi nejzásadnějším je fakt, že ačkoliv zcela nové či faceliftované modely získávají na větší přitažlivosti v rámci spotřeby paliva či dojmů z interiéru při porovnání s vozy, které se prodávají třeba druhým nebo třetím rokem, oblast ovládacích prvků a funkčnosti navigace či hlasového ovládání je již zcela jiným šálkem kávy.
Porsche sice pro letošek mělo problémy s 911 GT3, na výsledcích studie APEAL 2014 se však samovznícení dvou exemplářů neprojevilo
„Výrobci velmi často vyhledávají nové finesy a technologie, které jejich vozy výrazně omladí a zatraktivní. Jenže navržení takových systémů, které uživatelé shledají intuitivními a přátelskými, je skutečnou výzvou,“ říká k tématu Renee Stephens, viceprezidentka americké pobočky společnosti J.D. Power. To jinými slovy znamená, že snaha automobilek o přetvoření nových aut do podoby pojízdných smartphonů je pro mnohé spíše slepou uličkou. Motoristé mají často problémy zvláště s dotykovými displeji, které které se za jízdy složitě ovládají a důležité funkce mnohdy skrývají až ve druhé či třetí úrovni menu. A tak není snadné se k nim dostat, dříve přitom jen postačilo stisknutí toho či onoho tlačítka, které rázem chybí.
I kvůli tomu průměrné skóre studie APEAL pro letošní rok pokleslo oproti loňskému roku o jeden bod na 794 bodů. Sešup přitom mohl být ještě razantnější, neboť výše zmíněné matoucí technologie jsou pro zákazníky závažným problémem. Naštěstí je do značné míry kompenzovalo lepší hodnocení spotřeby paliva, které si meziročně připsalo šest bodů. Jedním z důvodů byl pokles amerických cen o tři procenta, druhým pak zlepšení samotné žíznivosti automobilů. Jejich uživatelé totiž pro letošek hlásí průměr 9,4 l/100 km, zatímco loni to bylo o dvě desetiny litru více. Tím samozřejmě došlo nejen ke snížení spotřeby, ale také ke zvýšení dojezdu, což motoristé taktéž kvitují.
Je ale třeba říci, že spotřeba paliva patří mezi nejméně důležité kategorie americké studie. Renee Stephens k tomu dodává, že výrobci musí najít hlavně ideální rovnováhu mezi požadovanou nízkou žíznivostí a očekávaným vysokým výkonem. Tedy jinými slovy, pokud novému autu ke snížení spotřeby dopomůže maloobjemové pohonné ústrojí s nízkým výkonem, pak uživatelé s takovým vozem ve výsledku spokojeni rozhodně nebudou. Pokud ovšem výrobce dokáže dostat do ideální rovnováhy výkon, spotřebu a převodové ústrojí, pak má u amerických zákazníků vyhráno. To ostatně dokládají i letošní výsledky, tak se na ně pojďme podívat.
Mezi sportovně laděnými kompakty je na vrcholu Golf GTI
Porsche vítězí podesáté v řadě, Mitsubishi kleslo na samotné dno
Vítězství Porsche je nejlepším důkazem výše uvedeného. Německá automobilka totiž dokáže svým zákazníkům nabídnout nejen působivou jízdní dynamiku, ale zároveň také příznivou spotřebu. Pokud pak tyto faktory spojíme s image a kvalitním interiérem, nemůžeme se divit, že značka ze Zuffenhausenu získala zlaté vavříny již podesáté v řadě. Souběžně s tím ovšem musíme zmínit, že oproti loňsku si pohoršila o dva body - a co víc, na záda jí začíná nebezpečně dýchat Jaguar. Zatímco loni byli Britové osmí, se ztrátou pětačtyřiceti bodů (884 versus 839), pro letošek jsou druzí s dvacetibodovým mankem (882 versus 862).
To se ovšem bavíme o prémiovém segmentu, který by i díky vyšším cenám měl nabídnout lepší kvalitu než mainstream. Mezi těmito automobily si přitom nejlépe vedlo Hyundai, které pro letošek kromě 804 bodů v rámci studie APEAL zabodovalo také během ankety IQS (Initial Quality Study). Ta se zabývá výsledkem spokojenosti zákazníků s novými vozy, přičemž Korejci jsou vůbec první značkou v historii J.D. Power, která oba tituly získala v tomtéž roce. Zajímavé pak je, že i tato anketa vidí jako jeden ze zásadních problémů překomplikované multimediální systémy. To ale poněkud odbočujeme.
Mezi těmi nejlepšími sedany se o vítězství podělil nový Mercedes třídy S s Audi A8
Vraťme se proto zpátky k studii APEAL a mainstreamovým značkám, kde letošní průměr dosáhl 785 bodů. Přes tuto hranici se přehoupla celá řada automobilek včetně Volkswagenu, Mini, Chevroletu, Mazdy nebo Fordu, pod ní naopak skončil Chrysler, Honda či Toyota. Pro japonské výrobce vůbec letošní rok nebyl zrovna příznivý, neboť v podprůměru skončilo Subaru či Mitsubishi, které uzavírá celou tabulku. Tato situace přitom neplatí pouze pro mainstream, ale i pro prémiový segment - přes průměr 840 bodů se totiž přehoupnul pouze Lexus, Infiniti či Acura skončily pod ním.
Nejpřitažlivější značky dle J.D. Power APEAL pro rok 2014
Zamířit můžeme za jednotlivými modely, kde s ohledem na výše zmíněné asi nepřekvapí prvenství Porsche 911, Boxster a Cayenne. Malý roadster přitom zvítězil nad svým sourozencem s pevnou střechou, zatímco SUV za sebou nechalo BMW X5 a Range Rover Sport. Kultovní Devětsetjedenáctka si pak podala americkou legendu Chevrolet Corvette i nováčka v segmentu, Jaguar F-Type.
Mimo německou automobilku je ovšem třeba vyzdvihnout také Dodge, který rovněž získal dílčí vítězství se třemi modely (Challenger, Charger a Dart). Po dvou zlatých vavřínech se pak může pochlubit Audi (A8, Q5), Ford (F-150 LD, F-250/F-350 Super Duty), Mercedes-Benz (CLS, třída S) a Nissan (Rogue, Quest), zatímco jedním prvenstvím disponuje BMW (řada 4), GMC (Yukon), Honda (Ridgeline), Hyundai (Accent), Kia (Soul), Land Rover (Range Rover), Mazda (Mazda 6), Mini (Countryman), Toyota (Highlander) a Volkswagen (Golf GTI).
Nejpřitažlivější modely dle J.D. Power APEAL pro rok 2014
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 51 minutami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 2 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 3 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 5 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 11:47 - HondaMan
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23