Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejpřitažlivější auta v roce 2015: Němci na vrcholu, Fiat u dna
23.7.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
V letoší studii APEAL od J.D. Power bodovaly hlavně německé vozy, spíše však SUV než sporťáky. A zajímavé je i to, co na autech přitahuje.
Máme tu konec července, tedy období, kdy společnost J.D. Power pravidelně vydává svou studii APEAL (Automotive Performance, Execution and Layout) zabývající se přitažlivostí nových automobilů skrze jejich celkový projev a provedení. Nejinak je tomu i letos, kdy tu máme již dvacátý ročník. Toho se od února do května zúčastnilo více než 84 tisíc motoristů, kteří hodnotili své zkušenosti s novými osobními a lehkými užitkovými vozy po prvních 90 dnech vlastnictví.
Hodnoceno bylo takřka osmdesát kritérií, přičemž veškerá skóre byla zanesena do stupnice pokrývající škálu od nuly do tisíce bodů. Čím vyššího počtu přitom ta či ona značka (nebo model) dosáhla, tím lépe. Ve srovnání s loňským rokem přitom došlo ke zlepšení celkového průměru ze 794 bodů na 798. Lepšího průměru ovšem dosáhly jak premiové (840 versus 841 bodů), tak i mainstreamové značky (785 versus 790 bodů).
Jak dodává viceprezidentka společnosti J.D. Power Renee Stephens, rozdíl mezi oběma segmenty se v posledních letech značnou měrou zmenšil. Ve srovnání s rokem 2006 je propast mezi prémiovými a mainstreamovými vozy menší o podstatných 16 procent, za čímž stojí hlavně ambice značek spadajících do druhé kategorie. Ty zejména v posledních letech přicházejí s technologiemi, které byly dosud vyhrazeny hlavně „vyšší cenové“.
Mercedes-Benz je prémiovou značkou, která si meziročně polepšila nejvíce
Průzkum naznačuje, že „mainstreamové vozy vybavené nejnovějšími technologiemi skončily v celkovém hodnocení v průměru o 50 bodů výše než automobily, které se musí obejít bez nich. U prémiových značek je rozdíl mnohem nižší, daný rozestup představuje pouze 29 bodů“. Největší váhu přitom zákazníci kladou na monitoring slepých úhlů a další varovné systémy. Vozům takto vybaveným totiž přiřkli o 38 bodů více než zbytku.
„Na rozdíl od ostatních technologií, jakými je třeba hlasové ovládání, a které mohou být mnohdy obtížné na ovládání, většina bezpečnostních systémů operuje na mnohem intuitivní bázi. To zákazníkům dává větší povědomí o bezpečnosti, přičemž je navíc užívají na denní bázi. To následně jen navyšuje jejich pozitivní pocity, jež se následně promítají do celkového kladného hodnocení vozu,“ dodává Stephens.
Podle studie se tak letos pro vozy vybavené detekcí slepých úhlů rozhodlo již 36 procent všech zákazníků (o 7 procent více než loni). Po monitoringu jízdních pruhů pro změnu sáhlo 21 procent kupujících (+ 5 %), po parkovacím asistentu 46 procent (+ 4 %) a po přednárazových systémech 25 procent (+ 4 %). Co je navíc podstatnější, 69 procent majitelů užívá právě detekci slepých úhlů na denní bázi.
Američané milují Porsche. Ovšem nikoliv kultovní model 911, ale spíše SUV Macan a Cayenne
Pro dealery pak není zrovna dobrou vizitkou fakt, že pouze 39 procent zákazníků je spokojeno s jejich radami týkajícími se tohoto systému. Majitelé jednotlivých showroomů by tedy měly prodejcům dát dodatečné školení, neboť dle studie jsou zákazníci ochotni zaplatit za detekci slepých úhlů a tomuto systému přidružené technologie dodatečných 750 dolarů (cca 18 500 Kč). Tedy nemalou sumu, z níž navíc plyne větší zisk.
Porsche zvítězilo pojedenácté v řadě, i když s horším skóre
Od celkových zjištění letošní studie se můžeme přesunout k jednotlivým značkám a modelům. Mezi automobilkami již pojedenácté v řadě zvítězilo Porsche, ovšem bez ztráty květinky se to neobešlo. totiž loni značka ze Zuffenhausenu získala 882 bodů, pro letošek jí musí vystačit o osm bodů méně. Dolů ovšem zamířil i druhý Jaguar (862 versus 855 bodů), loni třetí Audi si pak letos musí vystačit dokonce s pátou příčkou (858 versus 852 bodů). Před čtyři kruhy se totiž umístily BMW i Mercedes-Benz. Obě tyto značky si navíc meziročně polepšily.
Abychom nezůstávali pouze u prémiových značek, přesunout se můžeme mezi mainstreamové. Ačkoliv je otázkou, zda zrovna Mini je typickým zástupcem této kategorie, přeci jen v Evropě se tato automobilka snaží profilovat jako lifestylová a určená zákazníkům s vyššími příjmy. Ať však na tohoto výrobce budeme nahlížet jakkoliv, jisté je, že ve srovnání s loňskem se mínění zákazníků výrazně vylepšilo (825 versus 795 bodů).
Volkswagen Golf u amerických řidičů překvapivě zabodoval
Prvním bezesporným zástupcem kategorie mainstreamových značek je pak Hyundai, které dosáhlo na 809 bodů oproti 804 loňským. Nemalou měrou šel nahoru i Volkswagen, jenž s 806 letošními body dokázal překonat i klasické americké značky jako GMC, Ram, Buick nebo Ford. I v jejich případě jsme se však dočkaly podstatného zlepšení, neboť loni skončil v nadprůměru pouze Ram. Takový Ford byl ale těžce „pod čarou“.
Nejpřitažlivější značky dle J.D. Power APEAL pro rok 2015
Důvodem tohoto zlepšení je fakt, že modrému oválu se podařilo ovládnout hned tří dílčí kategorie. Stejný úspěch má na svém kontě i takový Chevrolet nebo celkově vítězné Porsche. U německé značky je ovšem překvapivé, že neovládla segment větších sportovních vozů. Zde se totiž kultovní Carrera musela sklonit právě před Chevroletem Corvette. Reputaci značky tak napravuje alespoň Cayman.
Zmínit pak můžeme ještě značky Audi, BMW, Dodge, Mazdu a Mini, které si v celkově 26 kategoriích připsaly každá po dvou vítězstvích. Zajímavé je pak první místo Volkswagenu Golf mezi kompaktními vozy, což jsme u amerického publika opravdu nečekali. Ukazuje se tedy, že daný model je právem globální nastavenou laťkou pro veškerou konkurenci. Tím ale dnešní zprávu můžeme uzavřít.
Nejpřitažlivější modely dle J.D. Power APEAL pro rok 2015
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 4 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 6 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 7 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva