Nejpřitažlivější auta v roce 2015: Němci na vrcholu, Fiat u dna

V letoší studii APEAL od J.D. Power bodovaly hlavně německé vozy, spíše však SUV než sporťáky. A zajímavé je i to, co na autech přitahuje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejpřitažlivější auta v roce 2015: Němci na vrcholu, Fiat u dna

23.7.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Nejpřitažlivější auta v roce 2015: Němci na vrcholu, Fiat u dna

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V letoší studii APEAL od J.D. Power bodovaly hlavně německé vozy, spíše však SUV než sporťáky. A zajímavé je i to, co na autech přitahuje.

Máme tu konec července, tedy období, kdy společnost J.D. Power pravidelně vydává svou studii APEAL (Automotive Performance, Execution and Layout) zabývající se přitažlivostí nových automobilů skrze jejich celkový projev a provedení. Nejinak je tomu i letos, kdy tu máme již dvacátý ročník. Toho se od února do května zúčastnilo více než 84 tisíc motoristů, kteří hodnotili své zkušenosti s novými osobními a lehkými užitkovými vozy po prvních 90 dnech vlastnictví.

Hodnoceno bylo takřka osmdesát kritérií, přičemž veškerá skóre byla zanesena do stupnice pokrývající škálu od nuly do tisíce bodů. Čím vyššího počtu přitom ta či ona značka (nebo model) dosáhla, tím lépe. Ve srovnání s loňským rokem přitom došlo ke zlepšení celkového průměru ze 794 bodů na 798. Lepšího průměru ovšem dosáhly jak premiové (840 versus 841 bodů), tak i mainstreamové značky (785 versus 790 bodů).

Jak dodává viceprezidentka společnosti J.D. Power Renee Stephens, rozdíl mezi oběma segmenty se v posledních letech značnou měrou zmenšil. Ve srovnání s rokem 2006 je propast mezi prémiovými a mainstreamovými vozy menší o podstatných 16 procent, za čímž stojí hlavně ambice značek spadajících do druhé kategorie. Ty zejména v posledních letech přicházejí s technologiemi, které byly dosud vyhrazeny hlavně „vyšší cenové“.


Nejpřitažlivější auta v roce 2015: Němci na vrcholu, Fiat u dna - 1 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 005Nejpřitažlivější auta v roce 2015: Němci na vrcholu, Fiat u dna - 2 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 010Nejpřitažlivější auta v roce 2015: Němci na vrcholu, Fiat u dna - 3 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 012
Mercedes-Benz je prémiovou značkou, která si meziročně polepšila nejvíce

Průzkum naznačuje, že „mainstreamové vozy vybavené nejnovějšími technologiemi skončily v celkovém hodnocení v průměru o 50 bodů výše než automobily, které se musí obejít bez nich. U prémiových značek je rozdíl mnohem nižší, daný rozestup představuje pouze 29 bodů“. Největší váhu přitom zákazníci kladou na monitoring slepých úhlů a další varovné systémy. Vozům takto vybaveným totiž přiřkli o 38 bodů více než zbytku.

„Na rozdíl od ostatních technologií, jakými je třeba hlasové ovládání, a které mohou být mnohdy obtížné na ovládání, většina bezpečnostních systémů operuje na mnohem intuitivní bázi. To zákazníkům dává větší povědomí o bezpečnosti, přičemž je navíc užívají na denní bázi. To následně jen navyšuje jejich pozitivní pocity, jež se následně promítají do celkového kladného hodnocení vozu,“ dodává Stephens.

Podle studie se tak letos pro vozy vybavené detekcí slepých úhlů rozhodlo již 36 procent všech zákazníků (o 7 procent více než loni). Po monitoringu jízdních pruhů pro změnu sáhlo 21 procent kupujících (+ 5 %), po parkovacím asistentu 46 procent (+ 4 %) a po přednárazových systémech 25 procent (+ 4 %). Co je navíc podstatnější, 69 procent majitelů užívá právě detekci slepých úhlů na denní bázi.

Nejpřitažlivější auta v roce 2015: Němci na vrcholu, Fiat u dna - 4 - Porsche Macan druha oficialni sada 13Nejpřitažlivější auta v roce 2015: Němci na vrcholu, Fiat u dna - 5 - Porsche Macan druha oficialni sada 14Nejpřitažlivější auta v roce 2015: Němci na vrcholu, Fiat u dna - 6 - Porsche Macan druha oficialni sada 18
Američané milují Porsche. Ovšem nikoliv kultovní model 911, ale spíše SUV Macan a Cayenne

Pro dealery pak není zrovna dobrou vizitkou fakt, že pouze 39 procent zákazníků je spokojeno s jejich radami týkajícími se tohoto systému. Majitelé jednotlivých showroomů by tedy měly prodejcům dát dodatečné školení, neboť dle studie jsou zákazníci ochotni zaplatit za detekci slepých úhlů a tomuto systému přidružené technologie dodatečných 750 dolarů (cca 18 500 Kč). Tedy nemalou sumu, z níž navíc plyne větší zisk.

Porsche zvítězilo pojedenácté v řadě, i když s horším skóre

Od celkových zjištění letošní studie se můžeme přesunout k jednotlivým značkám a modelům. Mezi automobilkami již pojedenácté v řadě zvítězilo Porsche, ovšem bez ztráty květinky se to neobešlo. totiž loni značka ze Zuffenhausenu získala 882 bodů, pro letošek jí musí vystačit o osm bodů méně. Dolů ovšem zamířil i druhý Jaguar (862 versus 855 bodů), loni třetí Audi si pak letos musí vystačit dokonce s pátou příčkou (858 versus 852 bodů). Před čtyři kruhy se totiž umístily BMW i Mercedes-Benz. Obě tyto značky si navíc meziročně polepšily.

Abychom nezůstávali pouze u prémiových značek, přesunout se můžeme mezi mainstreamové. Ačkoliv je otázkou, zda zrovna Mini je typickým zástupcem této kategorie, přeci jen v Evropě se tato automobilka snaží profilovat jako lifestylová a určená zákazníkům s vyššími příjmy. Ať však na tohoto výrobce budeme nahlížet jakkoliv, jisté je, že ve srovnání s loňskem se mínění zákazníků výrazně vylepšilo (825 versus 795 bodů).

Nejpřitažlivější auta v roce 2015: Němci na vrcholu, Fiat u dna - 7 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 05Nejpřitažlivější auta v roce 2015: Němci na vrcholu, Fiat u dna - 8 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 07Nejpřitažlivější auta v roce 2015: Němci na vrcholu, Fiat u dna - 9 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 09
Volkswagen Golf u amerických řidičů překvapivě zabodoval

Prvním bezesporným zástupcem kategorie mainstreamových značek je pak Hyundai, které dosáhlo na 809 bodů oproti 804 loňským. Nemalou měrou šel nahoru i Volkswagen, jenž s 806 letošními body dokázal překonat i klasické americké značky jako GMC, Ram, Buick nebo Ford. I v jejich případě jsme se však dočkaly podstatného zlepšení, neboť loni skončil v nadprůměru pouze Ram. Takový Ford byl ale těžce „pod čarou“.

Nejpřitažlivější značky dle J.D. Power APEAL pro rok 2015

Nejpřitažlivější auta v roce 2015: Němci na vrcholu, Fiat u dna - 10 - J D Power 2015 APEAL lepsi 01Nejpřitažlivější auta v roce 2015: Němci na vrcholu, Fiat u dna - 11 - J D Power 2015 APEAL lepsi 02

Důvodem tohoto zlepšení je fakt, že modrému oválu se podařilo ovládnout hned tří dílčí kategorie. Stejný úspěch má na svém kontě i takový Chevrolet nebo celkově vítězné Porsche. U německé značky je ovšem překvapivé, že neovládla segment větších sportovních vozů. Zde se totiž kultovní Carrera musela sklonit právě před Chevroletem Corvette. Reputaci značky tak napravuje alespoň Cayman.

Zmínit pak můžeme ještě značky Audi, BMW, Dodge, Mazdu a Mini, které si v celkově 26 kategoriích připsaly každá po dvou vítězstvích. Zajímavé je pak první místo Volkswagenu Golf mezi kompaktními vozy, což jsme u amerického publika opravdu nečekali. Ukazuje se tedy, že daný model je právem globální nastavenou laťkou pro veškerou konkurenci. Tím ale dnešní zprávu můžeme uzavřít.

Nejpřitažlivější modely dle J.D. Power APEAL pro rok 2015

Nejpřitažlivější auta v roce 2015: Němci na vrcholu, Fiat u dna - 12 - J D Power 2015 APEAL lepsi 03Nejpřitažlivější auta v roce 2015: Němci na vrcholu, Fiat u dna - 13 - J D Power 2015 APEAL lepsi 04

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.