Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejprodávanější auta v zemích Evropy? Podívejte se, kde všude teď vládne Škoda
29.9.2018 | Petr Prokopec
Kdyby vám někdo před 30 léty řekl, že Škoda bude jedním z evropských hegemonů na poli prodeje aut, asi byste se mu vysmáli. Teď jím ale zkrátka je.
Srpen byl asi nejbláznivějším měsícem v novodobé automobilové historii. Stojí za tím příchod nových pravidel Evropské unie pro homologaci aut, které urychlily nástup náročněJśí metodiky měření spotřeby a emisí. Procedura WLTP má laboratoře více přiblížit reálnému světu, výrobci udávané hodnoty tedy logicky zamířily vzhůru. To se v mnoha zemích dotklo také daní a poplatků navázaných na vlastnictví automobilů. Aby se zdražení provozu lidé vyhnuli, vyrazili houfně do showroomů.
Registrace však nebyly přifouknuty jen zvětšeným zájmem publika. Změna pravidel si vynutila i umělé první registrace vozů ze strany automobilek a dealerů, které by později nebylo možné přihlásit do provozu vůbec, nebo s výše naznačenými nevýhodami. Takto se „na značkách” ocitla řada vozů, které na reálné majitele budou teprve čekat a logicky budou mít za následek snížení prodejů v pozdějších měsících.
Suma sumárum, srpen se tímto stal rekordním obdobím, kdy registrace vůči loňskému roku vzrostly o 31,2 procenta na 1 134 288 nových vozů. Některé značky zamířily ještě výše než celý trh, třeba Jeep má na kontě dokonce zlepšení o 161,5 % a výrazně výše je i Seat nebo Renault. Oproti tomu u Mercedesu došlo k propadu, stejně jako u Land Roveru.
Zamávaly ovšem tyto výkyvy s mapou nejprodávanějších aut Evropy? Na to se soustředí nová analýza JATO Dynamics. Jak se nicméně na následujících řádcích přesvědčíte, zavedené pořádky nebyly dodrženy jen někde. V dobré polovině zemí EU tak vládne koncern VW Group, v celé řadě se pak navíc odráží nacionalismus. Patrné je to nejen v Česku, Německu či Francii, ale také v Itálii nebo Španělsku.
Pro odpůrce Škody pak může být překvapením časté prvenství Octavie, byť ta musela díky srpnovým čachrům několik trůnů a pódií opustit. Za lídra tedy nyní platí koncern VW a jeho Golf, Škodu a Octavii s Fabií ale má doslova v patách. To by ale pro úvod mohlo stačit, nyní již vzhůru k jednotlivým zemím, jež si probereme dle abecedního pořádku. Kromě vítězů dáme prostor také jejich nejbližším pronásledovatelům.
Belgie: VW Golf
Startujeme v zemi vaflí, čokolád a sídla Evropské unie, kde registrace zjevně ovlivňuje poloha a samozřejmě i skutečnost, že zde sice má řada značek své továrny, ovšem žádný velký výrobce z Belgie nepochází. Na čele i po srpnovém výkyvu setrvává německý Volkswagen Golf s 10 496 registracemi, za nímž následuje francouzský Renault Clio (8 720 ks) a korejské Hyundai Tucson (8 597 ks).
Česká republika: Škoda Octavia
Mladoboleslavská automobilka se ve své domovině překvapivě nezúčastnila onoho výprodejového šílenství, její registrace tak meziročně lezly nahoru jen minimálně. Ovlivněn tedy nebyl ani žebříček nejlepších, kde Škodu Octavia z trůnu mohla vystrnadit pouze Fabia. Té se to málem i povedlo, na kontě má 17 757 registrací. Třetí Rapid s 10 214 vozy zůstává pořádně vzadu, první Octavia s 18 232 kusy má po osmi měsících náskok jen velmi malý.
Dánsko: Peugeot 208
Peugeot 208 je v samotném závěru svého životního cyklu, což je patrné také na prodejích. Letos zamířil na vrchol pouze v jediné evropské zemi, kde se zatím prodalo 7 017 exemplářů. Stříbrná příčka patří Nissanu Qashqai (6 546 ks), bronzová Volkswagenu Golf (4 046 ks).
Estonsko: Toyota Avensis
Máme tu první změnu vůči dosud zavedeným pořádkům. Spojitost má se Škodou, jejíž Octavia po řadu měsíců vládla estonskému trhu. Nicméně po srpnu má český vůz na kontě „jen“ 738 registrací, což stačí na druhé místo. Dříve třetí Toyota Avensis nasadila raketové tempo a se 766 kusy vyrazila na trůn. Uzmula zákazníky modelu RAV4, který tak úplně zmizel z pódia. Bronz nakonec uchvátil se 732 prodanými vozy Renault Clio.
Finsko: Nissan Qashqai
Tuzemský bestseller ztrácí jednu pozici za druhou. Ještě nedávno na severu Evropy zvládl porazit SUV, které by zrovna v těchto končinách mělo dominovat. Nicméně Nissan Qashqai se výrazně vzchopil, což vyústilo v 4 726 prodaných vozů a zisk zlaté pozice. Na Škodu Octavia tak zůstala s 3 840 vozy stříbrná příčka, Toyota Yaris pak zůstává třetí s 3 108 prodanými kusy.
Francie: Renault Clio
V zemi galského kohouta se již nic nemění, i nadále přetrvává nacionalismus tamních zákazníků. Nepřekvapí proto, že první místo patří Renaultu Clio (83 936 ks) a druhé Peugeotu 208 (68 850 ks). Na tuto dvojici z větší dálky pomrkává další supermini, jejichž obliba je dána hlavně nízkým daňovým zatížením, a sice Citroën C3. Ten však nakonec skončil až čtvrtý za Peugeotem 3008 (58 431 ks).
Chorvatsko: Škoda Octavia
Chorvatsko je pro Čechy jednou z vyhledávaných dovolenkových destinací, tamní motoristé zase mají rádi Octavii. A během letních měsíců její obliba evidentně narostla měrou vrchovatou, Škoda tak s 2 466 registracemi vyšplhala na vrchol. Někdejší lídr v podobě Renaultu Clio se s 2 250 prodanými vozy propadl na druhou příčku, třetí pak zůstává Volkswagen Polo (1 712 ks). Mimo pódium jsou nadále bestsellery roku 2016 Nissan Qashqai a Toyota Yaris.
Irsko: Hyundai Tucson
V Irsku léta boduje hlavně Hyundai, jeho Tucson byl nejprodávanějším modelem v letech 2015, 2016 i 2017. V prvních letošních měsících se ovšem zdálo, že jeho dominance skončila. Nyní je ale s 3 916 vozy zpátky na vrcholu, zatímco Nissan Qashqai s 3 899 poklesl na druhé místo. Rozdíl mezi oběma SUV je přitom minimální, pročež není jisté, kdo bude v čele další měsíc. A vsadit vlastně nelze ani na opětovné třetí místo Volkswagenu Golf (3 833 ks), který je taktéž na dostřel.
Itálie: Fiat Panda
Stejný nacionalismus, s jakým jsme se mohli setkat ve Francii, je spojen také s italským trhem. I zde na pódiu nenajdete nic jiného než domácí vůz, přičemž na rozdíl od země galského kohouta zde nesoupeří tři velcí výrobci, ale v podstatě jde o „vládu jedné strany“. První tedy skončil Fiat Panda (77 809 ks) a druhý Fiat 500X (38 966 ks). Dříve třetí Fiat 500 byl však nyní vyšachován Renaultem Clio, který má na kontě 37 163 registrací.
Litva: Fiat 500
Italský hatchback si porážku na domácím trhu může spravit v Litvě, tam zamířil rovnou na vrchol. Pro letošek mu k tomu stačilo 3 147 prodaných exemplářů, což je takřka trojnásobek vůči stříbrnému Fiatu Tipo (1 235 ks). V prvním čtvrtletí třetí Škoda Octavia pak byla vytlačena na čtvrtou pozici Fiatem 500X (1 131 ks), Italové tak mají druhé kompletní pódium.
Lotyšsko: VW Golf
Další malý trh a další vítězství pro Golf. Tomu stačilo pouhých 646 prodaných kusů, aby opanoval pódium před Nissanem Qashqai (520 aut) a Toyotou RAV4 (371 aut). Dodejme, že první zmíněné japonské SUV v Lotyšsku dlouho vládlo, letos ale muselo přepustit pozici faceliftovanému Volkswagenu Golf.
Lucembursko: VW Golf
Ani Lucembursko není velká země, zájem o Golf tam ale velký je. Se soupeři doslova vytírá podlahu, když letos vládne s 1 606 prodanými auty - druhý VW Tiguan si musí vystačit s 929 registracemi. Původně třetí Renault Clio pak prohrál souboj s Mercedesem GLC, který bere bronz s 830 kusy.
Maďarsko: Suzuki Vitara
I Maďaři jsou nacionalisté, třebaže se to na první pohled nezdá. Suzuki Vitara se v zemi čabajek a tokajského vyrábí, a tamnímu trhu už dlouho vládne. I letos je na první příčce se 8 371 registracemi. Druhá je Škoda Octavia (4 292 ks), na třetí příčku se po několikaměsíční odmlce vrátil Opel Astra (3 609 ks), který překonal další Suzuki, a sice model SX4 S-Cross.
Německo: VW Golf
Ani u našich západních sousedů nás žádné velké překvapení nečeká. Tedy pokud nemluvíme o vypadnutí Fordu Focus z nejlepší trojice. Celé pódium tedy nyní patří Volkswagenu, jehož Golf (125 490 ks) je drtivě první. Druhý Passat (53 512 ks) se na svého bratříčka již dívá z pořádného odstupu, navíc si musí krýt záda před třetím Polem (51 131 ks). Dodejme pak jen, že mezi první pětkou má automobilka ještě Tiguan.
Nizozemí: VW Polo
V Nizozemsku vládnou ze stejných důvodů jako ve Francii malá auta a loni byl na koni Renault Clio. Letos Nizozemci zjevně propadli novému Polu, které s 11 276 prodanými vozy jasně vládne. Na Francouze tedy zbylo až druhé místo s 9 790 registracemi, zatímco třetí příčka připadla Volkswagenu up! (7 951 ks). Mimo pódium musel zamířit Ford Fiesta.
Norsko: Nissan Leaf
V Norsku masivně podporují elektromobily, přesto si první příčku v absolutním pořadí nejžádanějších aut do loňska držel VW Golf. Teď je druhý s 6 297 kusy, a to hlavně díky elektrické verzi. První příčku pak uzmul nový Nissan Leaf s 8 012 registracemi, zatímco na třetí příčku poklesla další „tramvaj“, a to BMW i3 s 3 542 prodanými vozy.
Polsko: Škoda Octavia
Polsko by Škoda mohla překřtít na svou další evropskou domovinu, zájem o vozy z Mladé Boleslavi je zde velký. Modely Fabia a Octavia od sebe loni dělil minimální rozdíl a na prvním místě byla Fabia. Letos si oba modely prohodily pozice a zase těsně - vede Octavia s 14 842 prodanými vozy před Fabií s 13 134 registracemi. Na třetím místě je Opel Astra s 11 645 zářezy.
Portugalsko: Renault Clio
Portugalci by měli mít demograficky blíže ke španělskému Seatu, nakonec se ale rozhodli věnovat obsah svých peněženek hlavně Francouzům. V oblibě jsou hlavně mini ze země galského kohouta, neboť na první příčce trůní Renault Clio s 10 753 registracemi, druhý je Peugeot 208 s 5 033 prodanými vozy a třetí Renault Captur, jenž oslovil 4 981 zákazníků.
Rakousko: VW Golf
Také další německy mluvící země byla opanována Volkswagenem, v tomto případě ale nikoliv jen samotnou automobilkou, ale spíše koncernovými vozy. Zatímco první příčka patří Golfu (8 310 ks) a druhá Polu (6 839 ks), na třetí pozici se propracovala Škoda Octavia (6 229 ks). Znovu přitom porazila další auto z Wolfsburgu, VW Tiguan.
Rumunsko: Dacia Logan
Lídrem na rumunském trhu je znovu domácí značka, pochopitelně Dacia. Ta může i letos slavit dobrý rok, první je skončil s výrazným náskokem Logan (15 779 ks), druhý je Duster (6 804 ks) a třetí Sandero (4 176 ks). Hatchback měl velmi úspěšné druhé čtvrtletí, díky čemuž odsunul mimo pódium i „cizáckou“ Škodu Octavia.
Řecko: Toyota Yaris
Toyota dříve povětšinou figurovala jen na druhých či třetích příčkách, nicméně po srpnu má na kontě již druhé zlato. O to v Řecku se zasloužil Yaris, který dokázal oslovit 4 477 zákazníků. Druhá příčka připadla na Fiat Panda (3 123 ks), v souboji o bronz pak byl úspěšnější VW Polo, který s 2 460 registracemi vystrnadil z pódia Peugeot 208.
Slovensko: Škoda Fabia
Ke stejnému bratrovražednému boji, jaký byl veden v Polsku, došlo také na Slovensku. Tentokráte z něj vítězně vychází Fabia, nicméně její náskok vůči druhé Škodě Octavia rovněž není výrazný (3 843 ks versus 3 331 ks). Aby toho přitom málo, pak i poslední příčku pódia opanoval mladoboleslavský model, a to stejně jako u nás Rapid (2 579 ks).
Slovinsko: Renault Clio
Slovinsko je další zemí, kde na první příčku dosáhl Renault, a to znovu s modelem Clio. Ten letos vede s 2 708 prodanými auty přes Volkswagenem Polo (2 208 ks), jež dokázalo porazit svého sourozence, Golf (2 148 ks). Můžeme zmínit, že důvodem pro favorizaci Francouze v této zemi je skutečnost, že faceliftované Clio se zde vyrábí.
Španělsko: Seat Leon
Téma nacionalismu pokračuje také ve Španělsku, kde ale Seat není tak dominantní jako třeba Škoda v ČR. Zatímco Leon s 26 158 registracemi a Ibiza s 24 152 prodanými vozy skončily na první, respektive na druhé příčce, ta třetí nepřipadla na stále více žádané modely Ateca a Arona. Místo toho jí možná i překvapivě uzmulo konkurenční SUV, a sice Nissan Qashqai (23 829 ks).
Švédsko: Volvo S90/V90
Volvo se sice ze Švédska stěhuje do Číny, v zemi však stále platí za domácí značku. Loni to bylo patrnější než předloni, kdy vyhrál VW Golf, letos zůstávají ve vedení Volva. Na první příčku se vyšvihla dvojice S90/V90 s 19 069 registracemi, zatímco druhé místo připadá dalšímu duu, a sice S60 a V60 (12 168 ks). Třetí ale již není SUV XC60, místo toho daná příčka připadla na Golf (11 897 ks).
Švýcarsko: Škoda Octavia
Poslední zlatý zářez mladoboleslavské automobilky v Evropě je spojen se zemí sýrů a čokolád. Po Octavii zde během letošního roku sáhlo 5 600 kupujících. Český vůz dokázal na spíše proněmeckém trhu překonat i své sourozence od Volkswagenu, a sice modely Golf a Tiguan s 4 453, respektive s 4 012 registracemi.
Velká Británie: Ford Fiesta
Ostrovní království je již léta považováno za evropskou domovinu modrého oválu a letošní registrace či srpnové výkyvy na tom nic nemění. První je opět Fiesta s 67 189 prodanými vozy, konkurenti zůstávají s odstupem pozadu - druhý je Volkswagen Golf (49 692 ks), třetí Nissan Qashqai (34 910 ks).
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 57 minutami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 2 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 3 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 5 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva