Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”

Trh s auty se v poslední době razantně mění a zejména na západ od našich hranic je stále více patrný odpor k dieselům. U nás má ale zejména ten německý na trhu ojetin opačný efekt.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”

15.7.2018 | Mirek Mazal

Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Trh s auty se v poslední době razantně mění a zejména na západ od našich hranic je stále více patrný odpor k dieselům. U nás má ale zejména ten německý na trhu ojetin opačný efekt.

Rozbor trhu s ojetými auty se může jevit jako nudné prohrabování se statistickými daty, v poslední době to ale neplatí. Preference zákazníků se mění jako nikdy dříve a patrné jsou zejména dva trendy - stále větší příklon k SUV a stále větší odklon od naftových motorů.

Platí to alespoň na západ od našich hranic a v případě SUV můžeme říci, že Češi s dalšími Evropany drží basu. V případě dieselů to ale zase tak jednoznačné není - na trhu nových aut je sice pokles zájmu patrný, zdaleka ale není takový, jaký postihl třeba Německo. Právě na ojetiny si posvítíme dnes s pomocí dat Cebie za dosavadní měsíce letošního roku a tady zjevně platí úplně jiné pořádky.

Projdeme si postupně všechny důležité sledované údaje. A hned zkraje se ale dostaneme k tomu nejzajímavějšímu. V případě dovážených aut a jejich pohonných jednotek má totiž statistika má na jednu stranu udivující, na tu druhou ale vlastně očekávané výsledky...

1. Vývoj počtu dovážených ojetin

Během letošního roku výrazně roste počet dovezených ojetých vozidel. Růst takových dovozů přetrvává již od roku 2015, ale do letoška tempo růstu postupně sláblo. Letos naopak výrazně zrychlilo. Zatímco loni byl ve stejném období meziroční nárůst čtyřprocentní, tentokrát dovozy narostly o 10,9 procenta. A kdyby vás zajímalo, o jaké vozy jde především, druhá část tohoto přehledu vám to osvětlí nejjasněji. Jedná se především o starší diesely z Německa, jejichž ceny se propadly rekordně nízko.


Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 1 - Vyvoj trhu ojetin prvni kvartal 2018 Cebia 01

2. Preference paliva, původ vozidel

V této době jsme skutečně svědky dovozu záplavy ojetých dieselů, které čeští zákazníci zjevně stále nadšeně vyhledávají. Letos tvoří vznětové jednotky 61,5 procenta prodejů, což je citelně více než za stejné období loňského roku i celý rok 2017 (59 %). V kontextu současného evropského vývoje je to zcela opačný trend.

Abychom měli přehled kompletní, dodejme, že podíl ojetin s benzinovým pohonem tvořil 36 %, u zbylých pohonů nedochází prakticky k žádným změnám (LPG 1,5 %, CNG 0,7 %, hybridy 0,2 % a elektromobily 0,1 %). Ve výše zmíněných souvislostech nepřekvapí, že meziročně výrazně klesl podíl prodávaných ojetých aut českého původu ze 76 procent na 67 procent ve prospěch těch zejména z Německa a Itálie.

Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 2 - Vyvoj trhu ojetin prvni kvartal 2018 Cebia 02Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 3 - Vyvoj trhu ojetin prvni kvartal 2018 Cebia 03

3. Vozidla s/bez STK a s/bez DPH

V České republice se v letošním roce zatím prodalo 17,4 procenta ojetých aut bez platné STK. Podíl aut bez Státní technické kontroly výrazně narostl, protože loni tvořila taková auta jen 7,5 procent prodaných vozů z bazaru. Důvodem výrazného nárůstu může být výrazné zvýšení počtu dovážených aut ze zahraničí. Letos lidé kupovali 34,5 procent ojetých vozidel s možností odpočtu DPH.

Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 4 - Vyvoj trhu ojetin prvni kvartal 2018 Cebia 04

4. Udávaný stav kilometrů na tachometru

Dalším trendem prvních letošních měsíců je zvýšení průměrného stáčení najetých kilometrů, tedy alespoň podle dat Cebie. Ta říká, že kombinace nesnížení průměrného stáří prodaných vozidel a přitom snížení udávaného počtu kilometrů znamená, že dochází k razantnějšímu stáčení tachometrů než v předchozím roce. Zatímco loni se průměrné stočení pohybovalo okolo 100 tisíc kilometrů, letos se navýšilo na 116 tisíc kilometrů.

Podíl stočených vozidel se pohybuje stále zhruba okolo 40 % a pravděpodobnost stočeného tachometru je vysoká zejména u aut dovezených ze zahraničí. Ačkoli tedy byla průměrná hodnota na tachometrech prodaných ojetin 158 tisíc kilometrů, reálný nájezd v průměru vycházel na 204 400 kilometrů.

Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 5 - Vyvoj trhu ojetin prvni kvartal 2018 Cebia 05

5. Průměrná cena, nejprodávanější modely

Průměrná cena aut z druhé ruky se letos vyšplhala na 204 800 Kč, to znamená nárůst o 8,2 procenta proti minulému roku. Roste ochota lidí utrácet své úspory za modely dražší než 300 tisíc korun. Zvětšující se skupina zákazníků, kteří jsou ochotni do koupě ojetiny investovat více peněz než dříve, nahrává právě prodejcům, kteří stáčejí tachometry. Podle Cebie byly nejprodávanějšími ojetými vozy Škoda Octavia, Fabia a VW Golf, který si meziročně polepšil o dvě pozice. Mezi deset nejprodávanějších modelů se nově dostala Škoda Rapid a Volkswagen Touran, korejské značky Kia a Hyundai zůstaly v těsném závěsu.

Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 6 - Vyvoj trhu ojetin prvni kvartal 2018 Cebia 06Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 7 - Vyvoj trhu ojetin prvni kvartal 2018 Cebia 07

6. Nejoblíbenější barvy

Nejoblíbenější barvou v bazarech se trochu překvapivě stala šedá (19 %), která odsunula dlouhodobě oblíbenou bílou barvu na druhou pozici (17 %). Zásadně narostl podíl černých aut (z 9 na 17 %). U nových aut si však bílé lakování pořád hlídá první místo (29 %). Následuje šedá (24 %), modrá (14 %), černá (12 %) a červená (11 %).

Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 8 - Vyvoj trhu ojetin prvni kvartal 2018 Cebia 08

7. Vybrané položky výbavy

Co se týče výbavy, tak požadavek na klimatizaci ve vozidle patří podle prodejců k jednomu ze základních. Ačkoli se nemusí jednat rovnou o automaticky řízené chlazení, minimálně mechanický systém požaduje většina kupců. Tím pádem není divu, že obchodníci předali jen 2 % ojetých aut bez jakékoliv klimatizace. Vymoženost zvanou nezávislé topení mělo 3,5 procenta aut. Zajímavostí je také skutečnost, že 27,8 procent prodaných aut nemělo dálkově ovládané centrální zamykání a 17,6 procent trápilo svoji techniku zabudovaným systémem start/stop. Celkem 41,7 procent vozidel mělo standardně parkovací senzory, 4 procenta prodaných ojetin umožňovalo hlídání mrtvého úhlu. Také pozoruhodnou informací ohledně výbavy je jistě skutečnost, že 17,9 procent nových majitelů dostalo interiér aspoň z části potažený kůží.

Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 9 - Vyvoj trhu ojetin prvni kvartal 2018 Cebia 09

8. Auta po prvním majiteli a předchozí havárie, doba prodeje

Podle Cebie bylo prodáno 53 procent vozidel po prvním majiteli. Zvláštní je, že údajně 99 procent ze všech bylo nehavarovaných, reálné číslo však bude podstatně nižší. Někteří prodejci úmyslně havárie zatajují, protože tak logicky vydělají více peněz. Průměrná doba prodeje ojetiny se meziročně prodloužila z loňských 68 dní na 75 dní. Příčinou může být chladnější zima, kdy se lidem nechtělo objíždět automobilové dealery.

Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 10 - Vyvoj trhu ojetin prvni kvartal 2018 Cebia 10Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 11 - Vyvoj trhu ojetin prvni kvartal 2018 Cebia 11

Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 12 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 001Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 13 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 009Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 14 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 011Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 15 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 012Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 16 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 014Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 17 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 017Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 18 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 022Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 19 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 036Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 20 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 047Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 21 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 061Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 22 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 064Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 23 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 071Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 24 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 117Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 25 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 127Nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”  - 26 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 134
Teoreticky nejžádanější šedá Octavia TDI se těší zájmu čím dál víc, i když jinde se od podobných aut trh odvrací

Zdroj: Cebia

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.