Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky

Že se automobilový svět nachází na prahu velmi turbulentního období, naznačuje i nová podoba žebříčku nejhodnotnějších značek světa. V top 100 už najdeme již jen tři výrobce aut.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky

12.6.2019 | Petr Prokopec

Že se automobilový svět nachází na prahu velmi turbulentního období, naznačuje i nová podoba žebříčku nejhodnotnějších značek světa. V top 100 už najdeme již jen tři výrobce aut.

Automobilky lze poměřovat podle rozličných parametrů, od prodejních výsledků přes tržby a zisk až třeba po počet zaměstnanců. Společnost BrandZ sleduje hodnotu jejich značek a důležité jsou pro ni tyto i další nezmíněné ukazatele. Na základě získaných dat pak každoročně sestavuje žebříček nejhodnotnějších značek světa, mezi něž automobilky samozřejmě patří. Oproti předchozím letům jich však už není tolik.

Ještě v roce 2017 se v nejhodnotnější světové stovce objevilo hned šest výrobců aut, loni to bylo již jen pět. Letos tu pak máme pouze tři značky, což má spojitost s aktuálním vývojem. Mnohem vyšší hodnotu začínají získávat technologické a IT firmy, jak dokazuje posun Amazonu na čelo žebříčku. Hned za ním pak najdeme Apple, třetí je Google a čtvrtý Microsoft. Vrcholnou pětku uzavírá Visa, za níž následuje Facebook. Sedmá Alibaba je výjimkou z pravidla, osmý Tencent jej ale již opět stvrzuje.

Zpět ale k automobilkám, s nimiž je naopak spojen pokles hodnoty a tedy i pokles napříč žebříčkem. Jeho králem-- tedy alespoň v oblasti dvoustopých strojů - je opětovně Toyota. Ta za posledních čtrnáct let vystoupala na automobilový vrchol dvanáctkrát, pouze v roce 2010 a 2012 skončila na druhé příčce. Nic takového ji sice letos nečekalo, ovšem i tak museli Japonci skousnout v rámci celého průmyslu sešup o pět příček. Momentálně jim tak patří až 41. pozice.

Vedle Toyoty se mezi nejlepší stovku firem dostaly ještě dvě automobilky, a sice čtyřiapadesátý Mercedes a pětapadesáté BMW. I tyto značky však stihl pokles, dokonce o osm příček. Hodnota obou pak klesla o 9 procent, první tak činí 23,35 miliardy dolarů (cca 528,93 mld. Kč), druhá 23,32 miliardy dolarů (528,25 mld. Kč). Toyota oproti tomu poklesla v rámci hodnoty o tři procenta s 29,15 mld. USD (660,31 mld. Kč).

„Globální dosah stojí za umístěním Toyoty z velké části. Tato automobilka má v každé oblasti opravdu působivou nabídku. Toyota je zároveň vnímána jako průkopník na poli alternativního pohonu. Udělali jsme celou řadu rešerší stran elektromobility, a ačkoliv prakticky vždy byla jako první zmiňována Tesla, Toyota přišla na druhém místě. Třetí pak byl Volkswagen,“ uvedl k letošnímu žebříčku ředitel společnosti BrandZ Graham Staplehurst.

My přitom na jeho zmínku o Volkswagenu navážeme separátním žebříčkem deseti nejhodnotnějších automobilek světa. První tři zástupce přitom již známe, poté následuje Honda a Ford. Tyto značky přitom ještě loni figurovaly v nejúspěšnější stovce, pro letošek však vypadly. Za nimi pak následuje Nissan a Tesla, která meziročně ztratila jednu příčku. Je na tom ovšem daleko lépe než osmé Audi, které si pohoršilo dokonce o 11 pozic.

„Lidový vůz“ si oproti tomu jako jediná automobilka v top 10 polepšil, z loňského jednadvacátého místa je totiž letos deváté. Nejde přitom o jedinou koncernovou značku, která míří vzhůru, neboť závěr žebříčku, tedy desátá příčka, patří Porsche. Automobilka ze Zuffenhausenu vyšachovala Maruti-Suzuki, které ovšem zůstalo nejoblíbenějším výrobcem v Indii. Nejoblíbenější v rámci celého světa je pak zase Toyota, druhé je překvapivě Audi.

„Pro letošek tu máme opravdu zajímavého nováčka. Porsche jako značka dělá řadu věcí správně,“ uvedl k postupu automobilky ze Zuffenhausenu Staplehurst. Dle něj přitom výrobci hodně pomohla skutečnost, že chystá odhalení elektrického modelu Taycan. Šéf společnosti BrandZ totiž dodává, že stále více lidí přestávají zajímat firmy, které pouze vyrábí věci. Místo toho prim získávají takové, které přitom - alespoň papírově - myslí na ekologii.

Jak je tedy evidentní, elektrifikace se začíná projevovat i na hodnotě automobilek, ač Tesla pro letošek o příčku poklesla. To je však dáno hlavně vývojem na finančních trzích, který aktuálně není zrovna slavný. Daleko lepším důkazem je ovšem zmiňovaný a hlavně rostoucí Volkswagen, který tak evidentně nechává již definitivně dieselový škraloup za zády. Také jeho situace je ale kvůli dřívějšímu poklesu specifická, a tak jedinou rostoucí značkou je Porsche kvůli tomu, že s ní firma zachází jako s luxusním zbožím. U ostatních se projevuje fakt, že je zejména kvůli stále přísnějším regulacím a násilném tlaku na rozvoj elektromobility čeká velmi nejisté období a na konci příští dekády může z jejich hodnoty zbýt jen velmi málo, varuje Staplehurst.


Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 1 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta dalsi 01Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 2 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta dalsi 02Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 3 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta dalsi 03Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 4 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta dalsi 04Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 5 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta dalsi 05Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 6 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta dalsi 06Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 7 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta dalsi 07Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 8 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta dalsi 08
Mezi 100 nejhodnotnějšími značkami světa najdeme ty automobilové jen okrajově

Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 9 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta 01Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 10 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta 02Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 11 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta 03
V případě samotných automobilových firem je nejhodnotnější značkou Toyota...

Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 12 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta 04Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 13 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta 05Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 14 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta 06
...zatímco Mercedes-Benz skončil na druhém...

Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 15 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta 07Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 16 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta 08Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 17 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta 09
...a BMW na třetím místě. Všechny tři značky si ale meziročně pohoršily...

Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 18 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta 10Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 19 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta 11Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 20 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta 12
...na rozdíl od Volkswagenu, který je mezi automobilkami číslem devět

Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 21 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta 13Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 22 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta 14Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky - 23 - BrandZ 2019 nejhodnotnejsi znacky sveta 15
Desáté Porsche je pak v Top 10 poprvé, přičemž odsunulo Suzuki

Zdroj: BrandZ Top 100

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše