Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Někdejší absolutní špička nabídky Audi dnes nestačí o mnoho obyčejnějším typům
20.5.2019 | Mirek Mazal
Někteří říkají, že starší auta jsou lepší. V některých ohledech to tak může být, v případě dynamiky ale evoluce ukazuje dřívějším modelům záda z velké dálky.
Premiéra první generace Audi A8 se odehrála v roce 1994. O dva roky později došlo na výkonnou verzi S8, která ve své době představovala absolutní špičku nabídky značky. Měla být na jednu stranu dále velmi luxusní, současně ale velmi výkonná a rychlá, aby snadno překonávala dlouhé vzdálenosti na vysoké úrovni. Pod kapotou auta se skrýval velkoobjemový atmosférický motor, který svého času dopřával vozu úctyhodnou dynamiku, rychlé reakce na pedál plynu a plnotučný zvukový projev.
Vlajkovou loď Audi symbolizoval vidlicový osmiválec 4,2 V8 o výkonu 250 kW (340 koní) při 6 600 ot./min a 410 Nm vrcholící v 3 500 ot./min. Pohon všech kol mohl být sériově spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, nicméně více rozšířený zastaralý pětistupňový automat sliboval zrychlení 1 825 kg těžké limuzíny na stovku za 6,8 sekundy. Maximální rychlost už tehdy zůstala omezena na 250 km/h.
Proti dávnému vozidlu vládních flotil se nyní postavili mnohem obyčejnější, ale modernější sourozenci. Jednak šlo o kompaktní S3 s přeplňovaným čtyřválcem o objemu jen dvou litrů, ale kompaktní rozměry pohonné jednotky nahradily skutečně dobré jízdní hodnoty. Výkon 228 kW (310 koní) graduje v rozmezí 5 500-6 500 ot./min a 400 Nm je k dispozici od 2 000 do 5 400 ot./min. Celých 1 540 kilogramů hmotnosti s automatem a pohonem 4x4 zrychluje na 100 km/h dle katalogu za 4,6 sekundy, omezovač naskočí při 250 km/h.
Do závodu čtyř kruhů se připletl ještě nejnovější model Audi A8 50 TDI s novým třílitrovým šestiválcem, který díky turbu poskytuje 210 kW (286 koní) od 3 750 ot./min a 600 Nm v rozpětí 1 250-3 250 otáček za minutu. Permanentní pohon obou náprav a osmistupňový automat rozpohybují 2 050 kg vážící auto na stovku v čase 5,7 sekundy, elektronika dovolí přesun rychlostí maximálně 250 km/h.
Čísla hovoří jasně a potvrdila se i při kočkování na letišti, kde se čtvrt míle dlouhou dráhu nejdříve pokořila S3 v čase 13,2 sekundy. Malý agresor ukázal záda velkým bratrům, kteří přejeli cílovou pásku v čase 13,6 a 13,9 sekundy ve prospěch 50 TDI. Stejný scénář se opakoval při porovnání pružného zrychlení na třetí převodový stupeň a dokonalou dominanci S3 završil test brzdového systému.
Žlutý kompakt s nejmenším motorem vzbuzoval pochyby vedle dvou dražších modelů, ale na konci jasně stál na nejvyšším stupni vítězů. Původní S8 je sice dodnes nejvýkonnější a svým osmiválcem budí respekt, ani slušný poměr výkonu a hmotnosti (auto je výrazně lehčí než moderní A6) v kombinaci s pohonem všech kol ale nestačí ani na slabší, těžší, ale modernější A6. O S3 ani nemluvě. Starší auta jsou zajímavá, čistě dynamicky s nimi ale dnes mnoho parády nenaděláte, ani když půjde o výkonnější a lehčí vozy, než je původní S8.
Kdysi neohrožená špička nabídky Audi si dnes ani nemůže tykat s obyčejnější kompaktní S3 Sportback a ještě více obyčejnou dieselovou A6 sedan
Zdroj: carwow@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:02 - Vrooom
- Výběr Hybrid auta 04.26. 08:07 - nostromo23
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.