Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci najeli 100 tisíc km se špičkovou Kiou a rozebrali ji na díly. Nadšeni nebyli
19.9.2018 | Petr Prokopec
Kia se tváří, že její auta jsou dnes plně srovnatelná s evropskou produkcí, ale je to pravda? Němci vzali jeden z jejích nejlepších modelů s kurážným jménem Optima a ujeli s ním 100 tisíc kilometrů. Pak ho „rozpitvali”.
Kia Optima čtvrté generace dorazila na evropské trhy v roce 2016, a to jako sedan i kombík. Umocnit měla prestiž korejské automobilky na Starém kontinentu, je ale otázkou, jak moc se jí to daří. Kia je v těchto vodách stále spíše alternativou pro zavedenější značky než stěžejním hráčem. Nejlépe to dokládají loňské registrace, které jsou sice ve srovnání s rokem 2015 pětinásobné, stále ale jde jen o 16 152 aut. Pro ilustraci, Škody Superb se stejné množství prodá za dva měsíce.
Do jisté míry z toho lze vinit cenovou strategii značky, která do standardní výbavy základního modelu zahrnuje řadu věcí, za které se jinde připlácí. I kvůli tomu Optima ve verzi sedan startovala na českém trhu v době svého příchodu na nemalých 684 980 Kč. Za to bylo možné počítat s 1,7litrovým turbodieselem, 141 koňmi a šestistupňovou manuální převodovkou. Sáhnout jste pak mohli i po automatu či vyšším komfortu a luxusu, v té chvíli ovšem cena mohla vyšplhat až k milionu korun.
Optima se tak snadno dostala do té části trhu, kde proti sobě již nemá pouze zmíněný Superb, ale třeba i BMW řady 3, byť s daleko nižší výbavou i menším výkonem pod kapotou. Nicméně na straně druhé s mnohem vyšší prestiží. Má ale smysl lpět na logu, nebo konečně nastal čas začít brát Kiu vážně i ve vyšších sférách? Na to se snaží dát odpověď německý Auto Bild, který s Optimou najel 100 tisíc kilometrů. A ve prospěch Korejců úplně nevyznívá.
V prvé řadě je třeba si uvědomit, že pohonná jednotka není zrovna zárukou dechberoucí jízdní dynamiky. Stovku s ní Optima jako nová zvládala za 10,7 sekundy, metu 160 km/h pak proťala za 29,9 s. Po zajetí sice došlo ke zlepšení o jednu, respektive o devět desetin, nicméně ani tak nemáme tu čest s čísly, ze kterých se vám zamotá hlava. A jako kompenzaci nelze brát ani reálnou průměrnou spotřebu 7,3 l/100 km - na 141koňový turbodiesel v autě střední třídy to není žádný zázrak.
Redaktoři ale říkají, že Kia se i s tímto motorem chová živě a sebevědomě a nakonec umí urazit přes km na jednu nádrž i přes 1 000 km. Pokud bychom tedy měli skončit na tomto místě končili, šlo by vrcholnou Kiu doporučit, i přes vyšší cenu. Tu, jak jsme již naznačili, ospravedlňuje přítomnost koženého čalounění, klimatizace, navigace, vyhřívaného volantu, tempomatu nebo zpětné kamery. Vzhledu pak navíc ještě napomáhá přítomnost 18palcových kol.
Nicméně v průběhu testu došlo k závažným poruchám, z nichž jedna je spojena s adaptivními tlumiči. V autorizovaném servisu byla vlivem zatékání vody zjištěna závada na řídicí elektronice, která je zcela znefunkčnila. Došlo tedy k nahrazení obou zadních tlumičů, které navíc naneštěstí nebyly skladem a Auto Bild musel čekat na opravu dva týdny. A to není zrovna dobrá vizitka pro značku, která konstantně zdůrazňuje, kterak své modely pro Evropu vyvíjí a vyrábí v Evropě.
Druhý, ještě závažnější problém se týkal dvouspojkové automatické převodovky, kterou je testovaný vůz vybaven. Ta začala špatně řadit především směrem dolů již v 45 tisících kilometrech. Po dalších 20 000 km začalo být jasné, že Optima bude muset na další servisní zásah, který nakonec skutečně přišel při 86 564 km. Vyměněna musela být spojka a šlo o další zdlouhavou opravu.
Na závěr Němci auto rozebrali na díly a objevili některé pozoruhodné nedostatky. Kolem výfukového potrubí již začaly unikat zplodiny, vskutku překvapivé byly reznoucí konzole zadních sedadel, korodoval též jeden z důležitých kontaktů a hrana víka zavazadlového prostoru. Ani tak nešlo o nic tragického, ale k optimálnímu výsledku znovu kus chyběl.
Dalším výrazným negativem pro Optimu je pak výrazný pokles její hodnoty, Němci odhadují zůstatkovou prodejní cenu jen na polovinu té původní. Jde přitom o dva roky starý vůz, který nebyl bourán a procházel vždy jen autorizovaným servisem. Má sice hodně najeto, konkurenti ale drží cenu lépe.
Vůz odjel z testu s celkovou známkou 2-, což je průměrný výsledek. Redaktoři Auto Bildu říkají, že Kia nelže, když slibuje nadstandardní záruku a opravu všech nedostatků zdarma. K tomu došlo i v tomto případě a zřejmě by ještě dlouho docházelo - záruka je celkově sedmiletá. Nicméně opravdu dobré známky si může v dlouhodobém testu vysloužit jen ten vůz, jehož závady jsou nikoli bezplatně opraveny, ale které se zkrátka nevyskytnou. A to se v případě Optimy zdaleka nestalo.
Kia Optima nevyšla z dlouhodobého testu německého Auto Bildu zrovna dobře. Docela vážné poruchy v kombinaci s některými překvapivými opotřebeními a výrazným poklesem hodnoty znamenaly výslednou známku jen 2-
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejnovější články
- Jen dekádu staré elektromobily předčasně umírají „v chudobě”, majitelce Tesly původně za miliony zbylo jen 58 tisíc
před 10 hodinami - Němci vyzkoušeli Škodu Octavia IV jako ojetinu, smysl dává hlavně s démonizovaným motorem
včera - Dodge se znovu pokouší ukončit výrobu auta kvůli jeho obřímu motoru V8, i když si ho loňský rok koupil rekordní počet lidí
včera - Škoda chystá závodní elektrický Enyaq, to už je opravdu tragédie v přímém přenosu
včera - Fisker padá stále níž, poškozená auta má opravovat díly z vraků a vyřazených vývojových vozů
včera
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Politický koutek 05.04. 00:26 - mattonecz
- Rychlodotazy 05.03. 22:01 - HondaMan
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.03. 06:53 - honziss
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.02. 22:38 - Eda