Němci našli řešení, které může zachránit diesely. Nikdo o něj ale nestojí

S diesely je to nahnuté v celé Evropě, nejrychlejší úpadek je ale postihl v Německu. Tamní ministerstvo dopravy chce nepříznivý trend zvrátit a posvětilo zpětné úpravy starších aut, jenže nestojí o ně ani automobilky, ani řidiči.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Němci našli řešení, které může zachránit diesely. Nikdo o něj ale nestojí

2.1.2019 | Petr Prokopec

S diesely je to nahnuté v celé Evropě, nejrychlejší úpadek je ale postihl v Německu. Tamní ministerstvo dopravy chce nepříznivý trend zvrátit a posvětilo zpětné úpravy starších aut, jenže nestojí o ně ani automobilky, ani řidiči.

Osud dieselových motorů do značné míry závisí na vývoji německého trhu, který svou velikostí udává směr celé Evropě. Organizace Deutsche Umwelthilfe v únoru loňského roku vyhrála u spolkového soudu zásadní spor, což jí umožňuje donutit města s vyššími než povolenými imisemi NOx, aby se uzavřela starším „producentům sazí“. Ačkoliv loni šlo jen o dvě hamburské ulice, daná situace vyústila v nemalou paniku. Zájem o nové a zejména pak starší diesely tedy letěl dolů, stejně jako jejich ceny.

Po Německu jezdí 15 milionů dieselových vozů, ovšem jen 2,7 milionu exemplářů plní normu Euro 6, které se momentálně zákaz netýká a letos ani týkat nebude. A tak je pokles poptávky hlavně po dieselových ojetinách snadno pochopitelný. Stejně tak lze ovšem chápat i vztek mnoha lidí, které čekají značná omezení směr kvůli jedné organizaci, která své žaloby staví na sporných měřeních. Již mnohokrát bylo zpochybněno jak umístění měřícího zařízení, tak samotné limity.

Jelikož však Evropská unie do značné míry připomíná místo, které když něco schvátí, již to nenavrátí, a organizace DUH se navíc rozhodla být zelenější než samotný Brusel, je víceméně jisté, že situace se jak mávnutím kouzelného proutku nezmění. Němci tak našli jiné řešení - chtějí umožnit i starším dieselům plnit nové limity. Dosud se něčem takovém jen mluvilo, ministerstvo dopravy ale koncem roku zveřejnilo 30stránkový dokument, který dává jasné mantinely možného použití anti-emisních systémů pro starší diesely, který by z nich formálně udělal vozy plnící novější emisní normy.

Tento krok by ony zákazy fakticky obešel, bohužel to ovšem vypadá, že situaci reálně nezlepší. Jednak je tu menší faktický zádrhel, neboť jednotlivé systémy budou potřebovat posvěcení federálního úřadu KBA, které si vyžádá sérii testů. Nezbytné razítko by tak mohly dostat až během několika měsíců, některé zákazy ovšem začaly platit už včera, další pak budou následovat 1. února.

To by ale ještě nebyl takový problém, potíží je spíše odpor všech, kterým by tento systém mohl být ku prospěchu. Jednak jsou tu automobilky, mezi nimiž je nejhlasitěji slyšet BMW. Vládu totiž napadlo, že by výrobci mohli náklady potřebné na dodatečné snížení emisí (až 8 000 Eur, tedy asi 206 tisíc Kč) nést na svých bedrech, to ale BMW rezolutně odmítá s tím, že se na ničem takovém nebude podílet. Z její strany připadá v úvahu jedině vládní podpora výkupu starších dieselů a jejich nahrazování moderními.

O trochu shovívavější jsou u Volkswagenu a Daimleru, kde by byli ochotni část nákladů na „modernizaci” dieselů hradit, ale jen z menší části, než je polovina. Přesto je tu značný faktický odpor proti tomuto řešení jako takovému. Šéf vývoje Volkswagenu, respektovaný technik Frank Welsch říká, že „veškeré dosud známé koncepty vedly k znevýhodnění zákazníků, ať již jde o zvýšenou spotřebu a tedy zvýšené emise CO2, nebo v některých případech ke snížení výkonu“. Tuto skutečnost již potvrdila i společnost Continental, která je jedním z hlavních dodavatelů německé značky a jakousi sadu na dodatečné snížení emisí vozů dnes plnících normu Euro 5 má k dispozici. Říká, že spotřeba poletí nahoru, výkon dolů a ani takové řešení nebude k dispozici pro všechny vozy. Prý nelze vyvinout jeden univerzální systém, bude třeba pro každý model a pro některé se to zkrátka nevyplatí.

Externí firmy, jako je třeba Baumot Group, která se již léta zabývá kupříkladu výrobou vylepšených výfukových filtračních kitů, to vidí pozitivněji. Šéf Baumotu Marcus Hausser věří, že anti-emisní systém pro starší diesely dostane požehnání a zamíří na trh ještě letos. Automobilová organizace VDA však před takovými technologiemi varuje - jejich instalací zákazníci přichází o záruku a musí se připravit na skutečnost, že budou zodpovědní za veškeré případné problémy.

Ze všech zmíněných důvodů pak řešení vlády odmítají i zákaznické organizace. Po majitelích klidně i nedávno homologovaných aut se nyní chce, aby vzali až tisíce Eur a investovali do „vylepšení” vozů, které bude znamenat vyšší spotřebu, nižší výkon a někdy i ztrátu záruky? To vážně není moc dobrá nabídka a pochybujeme, že po ní reálně někdo bude ochoten sáhnout.

Situace se tedy vlastně nemění, diesely jsou v Německu ve slepé uličce, ze které zřejmě není návratu. A obrat nepřinese ani onen 30stránkový dokument, který lze brát spíše jen jako krok k zisku většího množství politických bodů než jako skutečné řešení. Tím by byl třeba přezkum měřících zařízení, na jejich výsledcích DUH staví své žaloby. Jak jsme ale naznačili, s něčím takovým příliš nelze počítat, ačkoliv se německá vláda na oko proti organizaci bouří. Nakonec ,stále ji posílá nemalé peníze zaručující její fungování.


Němci našli řešení, které může zachránit diesely. Nikdo o něj ale nestojí - 1 - Reseni zakazu vjezdu do mest Nemecko 2019 01Němci našli řešení, které může zachránit diesely. Nikdo o něj ale nestojí - 2 - Reseni zakazu vjezdu do mest Nemecko 2019 02Němci našli řešení, které může zachránit diesely. Nikdo o něj ale nestojí - 3 - Reseni zakazu vjezdu do mest Nemecko 2019 03
Německé „řešení dieselové otázky” znamená osazení starších aut s naftovými motory novými anti-emisení systémy. O drahé a potenciálně problematické řešení ale nestojí ani automobilky, ani zákazníci

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše