Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci opět přitvrdili v boji proti dieselům. Padl první zákaz jejich vjezdu na dálnici
16.11.2018 | Petr Prokopec
Dosud byla v případě omezení dieselů v Německu řeč pouze o centrech měst, což dává alespoň nějaký smysl. Teď došlo i na jejich omezování na dálnici procházející průmyslovou zónou a působí to zcela absurdně.
Německá ekonomika z velké části spoléhá na automobilový průmysl, ostatně v tomto odvětví pracuje zhruba milion lidí. Jelikož však jde o číslo spojené přímo s automobilkami, realita bude díky velkému množství navázaných firem daleko vyšší. Jakékoliv snahy o omezování by proto každý rozumně uvažující člověk přirovnal k podřezávání větve, na které dotyční sedí. Přesto nám Němci v poslední době soustavně dokazují, že něčeho takového jsou schopni. A co více, jejich nejnovější krok lze brát jako motorovou pilu, kterou byla nahrazena dosavadní ruční.
Jak jistě velmi dobře víte, Německo je první zemí Evropské unie, kde přistupují k rozsáhlým zákazům vjezdu starších dieselových aut do center měst. Nezůstalo však jen u „naftožroutů“, na mnoha místech se opatření týká i nejstarších benzinových vozů. A aby toho nebylo málo, Němci se aktuálně rozhodli, že již nebudou omezeni ani městskou zástavbou. Vůbec poprvé tak byl zákaz spojen i s dálnicí, konkrétně pak s několikakilometrovým úsekem klíčové dopravní tepny A40 vedoucí poblíž Essenu.
Toto opatření je součástí nové zóny, která byla nařízena spolkovým soudem v Gelsenkirchenu. Týká se 18 z padesáti okrsků jednoho z největších měst v Porůří a zasahuje právě i dálnici A40. Zákaz platí od 1. července příštího roku pro diesely plnící nanejvýše emisní normu Euro 4, ještě v září však bude rozšířen také na vozy plnící ještě nedávno aktuální normu Euro 5. Jinými slovy tak do Essenu již nebudou moci ani v té době čtyři či pět let staré vozy, stejně jako v sousedním Gelsenkirchenu, kde ulice Kurt-Schumacher-Straße bude přístupná jen dieselům Euro 6.
Pro německou ekonomiku to bude představovat zásadní problém, jakkoliv ze zákazu jsou zatím vyjmuty vozy zásobování či veřejné údržby. Nicméně dálnice A40 je klíčovou tepnou ve zmíněném regionu, jenž nachází ve vysoce průmyslové oblasti. Proto zde ostatně byla již v roce 2012 zavedena vůbec první národní nízkoemisní zóna, která již po šest let upravuje vjezd některých starších aut. Jak je ovšem vidno, k nápravě ovzduší to dle žalující organizace DUH, jíž dal soud zapravdu, nestačilo.
V tomto ohledu je přitom třeba připomenout, že ač Essen leží v regionu, kde najdeme i města jako Duisburg či Dortmund, ovzduší překvapivě není tak znečištěné jako v jiných německých metropolích. Míra emisí NOx naměřená v roce 2017 v blízkosti dálnice A40 činila pouze 50 miligramů na metr krychlový. Povoleno je pak sice 40 mg/m3, nicméně mnohá další německá města se dostávají i na stovky miligramů. Přesto však motoristé v nich nejsou omezováni, Essenu brzy budou.
Hon na motoristické čarodějnic v Německu tedy nabral zase o trochu více na obrátkách. Ostatně hnutí DUH bere stávající verdikt jako „historický zlom“. Organizace proto doufá, že v totéž rozhodnutí u dalších asi 50 podaných žalob a může se dočkat úspěchu, třebaže se ozývají i kritické hlasy. Například právě v Essenu budou omezení zavedena v důsledku zasazení města do průmyslové zóny, nikoliv až tak úplně kvůli individuální dopravě.
Rozumné argumenty ale Němci stále častěji odmítají, zákazů vjezdů tak přibývá. Aktuálně tedy můžeme již jen dodat, že nejpozději od června 2019 bude dieselům plnícím normu nanejvýš Euro 5 uzavřen Berlín. V Bonnu se od dubna 2019 počítá se zákazem vjezdu pro diesely do normy Euro 4 a benzinovým vozům tříd Euro 1 2 (či starším). S tímtéž je spojen Kolín, ve Frankfurtu zákazy začnou platit již od února. A tak jako v Kolíně se od září rozšíří i na skupinu Euro 5.
Omezení je spojeno také se Stuttgartem, kde budou mít místní motoristé vlastnící vozy ověnčené normami staršími než EU5 rovněž problém s vjezdem od dubna 2019. Pro projíždějící se ale město uzavře již od ledna. Ve všech ostatních případech ovšem budou zahraniční motoristé konfrontováni se zákazy ve stejnou dobu jako Němci. Pokud tedy vlastníte starší diesel a chystali jste se příští rok na tuningovou show do Essenu, musíte modernizovat nebo autobusem.
Němci nejnověji rozhodli, že dieselům i starším benzinovým vozům znepřístupní jak Essen, tak i tamní klíčovou dálnici A40
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Prodeje elektromobilů v Německu dál kolabují, teď už o masivních 29 procent. I diesely je znovu válcují
7.4.2024 - GM ukázal, jak se rodilo jedno z nejošklivějších aut všech dob, byla to od začátku velká bolest
7.4.2024 - Pár vyrazil na Kanárské ostrovy s elektrickým karavanem. Jel tam 18 dnů, dobíjel každých 36 km, potřeboval 19 aplikací
7.4.2024 - Tento nezničitelný Mercedes měl někdo stočit o 1,4 milionu km. Byl by to nový světový rekord
8.4.2024 - Max Verstappen vstoupil na tenký led, vymezil se proti umělému zvýhodňování žen v motorsportu
8.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva