Němci otestovali starší diesely upravené na plnění Euro 6, je to prý naprosté fiasko

Na diesely je dnes pohlíženo negativněji než kdy dříve, a to hlavně kvůli jejich emisím NOx. Dodatečná úprava na Euro 6 zní jako řešení, ale není jím, říká německý ADAC po důkladném testu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Němci otestovali starší diesely upravené na plnění Euro 6, je to prý naprosté fiasko

21.3.2019 | Petr Prokopec

Na diesely je dnes pohlíženo negativněji než kdy dříve, a to hlavně kvůli jejich emisím NOx. Dodatečná úprava na Euro 6 zní jako řešení, ale není jím, říká německý ADAC po důkladném testu.

Podle německé organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) stačí motoristům vlastnícím dieselové vozy plnící emisní normu Euro 4 nebo Euro 5 jen dvě až čtyři hodiny v servisu na to, aby se dočkali puncu ochránců přírody. Během této doby jejich auta mají být zpětně osazena anti-emisními systémy, které pozvednou plněnou normu na Euro 6 a DUH je bude považovat za čisté.

Názory aktivistických „expertů“ překvapivě potvrdila i německá spolková agentura KBA, která dokonce vydala i příručku, jež se daného problému týká. Jenže i ta se pohybuje pouze v teoretické rovině a vychází z krátkodobých testů. Ten dlouhodobý nyní nezávisle provedl autoklub ADAC, který s několika různými systémy najezdil v létě i v zimě na 50 tisíc kilometrů. A dle KBA i DUH dosáhl nemalého úspěchu, neboť v průměru bylo dosaženo 50- až 70procentní redukce emisí NOx, v krajních případech pak dokonce poklesu o 80 %.

Při pohledu na tato čísla by se možná dalo i jásat - a obě organizace tak ostatně i činí a retrospektivní opatření berou jen jako neskutečný úspěch. Nicméně ani sám ADAC s tím nesouhlasí. Dle německého autoklubu nejsou systémy selektivní katalytické redukce konstantně spolehlivé, zvláště v zimním období. Bude tak prý zapotřebí nový software přímo od výrobce, stejně jako nová termální řídicí jednotka a tepelná ochrana systému SCR, aby bylo dosaženo pozitivních výsledků.

Kromě toho motoristé musí počítat se zvýšenou spotřebou, znovu pak zvláště v zimním období, kdy systém SCR vyžaduje elektrický ohřev. Jelikož jsou ale tepelné systémy napojené na alternátor, motor si kvůli práci navíc logicky řekne o více paliva. Spotřeba u Volkswagenu Transporter T5 tak měla narůst o 0,56 litru na sto kilometrů, respektive o 0,63 litru u Opelu Astra. V případě Fiatu Ducato pak ADAC zaznamenal dokonce zvýšení spotřeby o 0,93 l/100 km.

Aby toho navíc nebylo málo, docházelo během testu k narušení výkonové křivky motorů i celkovému přetížení systému. ADAC proto naznačuje, že zapotřebí by byla instalace několika dalších mechanických komponentů, stejně jako mnoha nových senzorů. Z toho ovšem vyplývá, že čtyřhodinová doba v servisu je jen nereálnou vizí DUH. A co více, po absolvování retrospektivního zásahu sice vůz produkuje méně NOx, ovšem emise CO2 přímo úměrné spotřebě paliva se logicky zvýšily.

Daleko vyšší než původně předpokládané pak budou i výdaje. Dosud se počítalo de facto pouze s úpravou katalyzátoru, respektive s výměnou za nový, jehož součástí již bude SCR. Něco takového se skutečně za dvě hodiny dá bez problémů stihnout, přičemž cena by opravdu nemusela převýšit předpokládaných maximálně 3 000 Eur (cca 77 tisíc korun). Ovšem pokud si uvědomíme, že vyměněno bude muset být daleko více komponentů, je logický růst času i nákladů.

Za tragický výsledek testu ADACu označuje i Thomas Koch, expert na motory a výfukové systémy z technologického institutu v Karlsruhe. „Je to naprosté fiasko vydávané za úspěch,“ říká doslova a ke zvýšené spotřebě přidává i informace o sníženém výkonu a ohrožení výdrže motoru. A také fakt, že při výraznějším zásahu pod kapotou dojde nezbytně k ohrožení záruky.

Retrospektivní modifikace motorů jsou tedy spíše jen výkřikem do tmy, který nikdy neměl dostat oficiální požehnání. Zvláště když i u upravených vozů se nadále počítá se zachováním certifikace Euro 4 či Euro 5. Jejich majitelé pak sice nejspíše dostanou doklady, které jim umožní vstup do míst, které by jim jinak byly zapovězeny, ale za jakou cenu?


Němci otestovali starší diesely upravené na plnění Euro 6, je to prý naprosté fiasko - 1 - ADAC test aut s nove dodanym SCR 2019 prvni sada 01Němci otestovali starší diesely upravené na plnění Euro 6, je to prý naprosté fiasko - 2 - ADAC test aut s nove dodanym SCR 2019 prvni sada 02Němci otestovali starší diesely upravené na plnění Euro 6, je to prý naprosté fiasko - 3 - ADAC test aut s nove dodanym SCR 2019 prvni sada 03
Německý autoklub ADAC otestoval postarší dieselové vozy osazené novými anti-emisními systémy

Němci otestovali starší diesely upravené na plnění Euro 6, je to prý naprosté fiasko - 4 - ADAC test aut s nove dodanym SCR 2019 prvni sada 04Němci otestovali starší diesely upravené na plnění Euro 6, je to prý naprosté fiasko - 5 - ADAC test aut s nove dodanym SCR 2019 prvni sada 05Němci otestovali starší diesely upravené na plnění Euro 6, je to prý naprosté fiasko - 6 - ADAC test aut s nove dodanym SCR 2019 prvni sada 06
Emise NOx po tomto zásahu skutečně poklesly, míra redukce však závisí na venkovní teplotě

Němci otestovali starší diesely upravené na plnění Euro 6, je to prý naprosté fiasko - 7 - ADAC test aut s nove dodanym SCR 2019 prvni sada 07
Motoristé navíc musí počítat s řadou problémů, z nichž jedním je i zvýšení spotřeby

Zdroj: ADAC

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama