Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý

Nová pravidla EU pro homologaci aut trápí automobilky všeho druhu, neboť procedura WLTP vyžaduje test každé verze vozu zvlášť. Alpině je to jedno, stačí ji homologovat jediné provedení ze všech.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý

26.7.2019 | Petr Prokopec

Nová pravidla EU pro homologaci aut trápí automobilky všeho druhu, neboť procedura WLTP vyžaduje test každé verze vozu zvlášť. Alpině je to jedno, stačí ji homologovat jediné provedení ze všech.

Nejspíše i lidem, které auta nikterak nezajímají, se již doneslo, že v loňském roce došlo v Evropě na změnu cyklu pro měření spotřeby paliva a emisí. Do té doby užívaná metodika NEDC totiž favorizovala pouze laboratorní prostředí, díky čemuž jste neměli mnoho šancí, jak udávané spotřeby dosáhnout v praxi. Něco takového je u nové procedury WLTP možné, dokonce i bez sebezapření, jakkoliv je ale po většinu času stále třeba počítat s částečně rozevřenými nůžkami mezi realitou a testovacím prostředím.

Rozdíly mezi udávanou a skutečnou spotřebou se ovšem dnes znovu zabývat nebudeme, místo toho si posvítíme na problematiku nové procedury. Pro automobilky je totiž problémem nejen to, že spotřebu posouvá do reálných mezí, díky čemuž zjištěné hodnoty pochopitelně rostou, ale také skutečnost, že daný proces je neskutečně zdlouhavý. Evropská unie totiž požaduje, aby homologací prošla naprosto každá varianta auta, která má trochu odlišnou hmotnost. Stačí tedy přidat jeden větší výbavový prvek a můžete homologovat znovu.

Právě tyto obstrukce způsobily výpadky v dodávkách zákazníkům, v případě každé varianty je totiž třeba počítat se zhruba dvoutýdenním testováním. Tato doba se navíc ještě od letošního září prodlouží na tři týdny, EU totiž požaduje prodloužení testu odpařování paliva z nádrží na dvojnásobek. Ve výsledku to znamená, že kdysi květnaté nabídky značek částečně prořídnou, a to vlastně nikoliv dočasně, nýbrž nastálo, neboť u každé novinky bude třeba proces zopakovat a je neúnosné podrobovat každý model desítkám testů.

Mysleli jsme si, že na nová pravidla nikdo nevyzrál, neboť trápí značky všeho druhu od Audi po Volkswagen. Jenže Alpina, tedy po stránce formální zcela nezávislá automobilka, která je ovšem fakticky spíše dvorním tunerem vozů BMW, řešení našla. Její šéf Andreas Bovensiepen připustil těžkosti s homologací každé varianty, kdy například jen jiná kola vyžadují kompletně nový test, sám si s tím ale hlavu nedělá.

Němci si prostudovali pravidla a zjistili, že EU vyžaduje novou homologaci v případě, kdy je alternativní verze těžší, ale nikoli lehčí. Značka tedy posílá na homologaci vždy jen naprostý vrchol každé modelové řady, tedy vůz osazený největšími možnými koly a napěchovaný veškerou dostupnou výbavou, který díky tomu logicky vykáže na vahách to nejvyšší možné číslo. Zjištěná data jsou následně aplikována na celou modelovou řadu.

To jinými slovy znamená, že Alpina horšími čísly obtěžká většinu prodávaných aut a zrovna ji to trápit nemusí. Zákazníci této značky jistě neřeší pár deci spotřeby sem a nebo tam a limity emisí CO2 pro změnu neřeší sama Alpina. Úplně bez negativ se tento proces pro firmu jistě neobejde, pozitivum je ale důležitější - z nabídky značky navzdory stejným komplikacím, se kterými se musí potýkat jiní výrobci, nevypadlo vůbec nic, ani na chvíli.

Možná si nyní kladete otázku, proč to tak neudělali nebo alespoň dnes nedělají všichni, odpověď ale zní, že zkrátka nemohou. Alpina si tento postup může dovolit hlavně proto, že prodává zhruba tisíc aut ročně, a to za ceny, kdy není problémem do nich promítnout i případné zpoplatnění emisí, které auta vlastně neemitují. Pro mainstreamové a vlastně i prémiové výrobce ovšem takový postup není zrovna optimální, s ohledem na velké množství prodaných aut by je totiž každý gram přišel opravdu velmi draho - jde o 95 Eur za každý gram a prodaný vůz. S občasnými problémy v dodávkách je tedy třeba dále počítat. A nebo se obrátit na Alpinu...


Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý - 1 - BMW Alpina B3S a B4S 2017 prvni sada 02Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý - 2 - BMW Alpina B3S a B4S 2017 prvni sada 01Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý - 3 - BMW Alpina B3S a B4S 2017 prvni sada 03Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý - 4 - BMW Alpina B3S a B4S 2017 prvni sada 04Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý - 5 - BMW Alpina B3S a B4S 2017 prvni sada 05Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý - 6 - BMW Alpina B3S a B4S 2017 prvni sada 06Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý - 7 - BMW Alpina B3S a B4S 2017 prvni sada 07Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý - 8 - BMW Alpina B3S a B4S 2017 prvni sada 08Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý - 9 - BMW Alpina B3S a B4S 2017 prvni sada 09Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý - 10 - BMW Alpina B3S a B4S 2017 prvni sada 10Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý - 11 - BMW Alpina B3S a B4S 2017 prvni sada 11Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý - 12 - BMW Alpina B3S a B4S 2017 prvni sada 12Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý - 13 - BMW Alpina B3S a B4S 2017 prvni sada 13Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý - 14 - BMW Alpina B3S a B4S 2017 prvni sada 14Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý - 15 - BMW Alpina B3S a B4S 2017 prvni sada 15Němci vyzráli na nová pravidla EU, jejich fintu ale nemůže použít každý - 16 - BMW Alpina B3S a B4S 2017 prvni sada 16
Alpina vyzrála na nové testy měření spotřeby, k homologacím posílá jen nejtěžší verze svých aut. Něco takového si může dovolit díky nízkým prodejům, pro ostatní automobilky by byl takový postup příliš drahý

Zdroj: Motoring

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama