Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci vzali 108 aut a zkusili vybrat ta nejlepší bez ohledu na třídu. Kdo vyhrál?
26.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jen Němce může napadnout srovnávat cokoli s čímkoli, protože vše lze přece bodovat a před body jsou si všichni rovni. Co je tedy nejlepší auto vůbec?
Kdysi to bylo při výběru nového dopravního prostředku jednoduché. Kdo chtěl cestovat daleko, zvolil auto střední nebo vyšších tříd, kdo poskakovat po městě, favorizoval malá auta. A ve všech ostatních případech kupovali Francouzi Renault Mégane, Španělé Seat Leon, Italové Fiat Punto, Němci Volkswagen Golf a Češi Škodu Octavia. Jenže doba se změnila, stejně jako chutě zákazníků.
Postupně tak automobilky začaly hledat vyplňovat všemožná zákoutí trhu a množství vyráběných produktů nakynulo. Však považte, že ještě před dvěma dekádami Škoda nabízela pouhé dva modely a kolik jich nabízí dnes? Podobným vývojem prošly prakticky všechna automobilky od BMW po Volkswagen a mnohdy vzniklo i více alternativ v témže segmentu. Stačí se podívat třeba k Toyotě, která prakticky na tytéž zákazníky cílí jak Corollou (lišící se navíc trh od trhu) tak Aurisem. Se kterým se ovšem bude žít lépe? To je otázka, na kterou se snaží dát co nejucelenější odpověď řada srovnání.
Problémem ale může být fakt, že většina z nich se odehrává mezi přímými konkurenty. Onen Golf se tak objevuje na startovní čáře s Fordem Focus či Opelem Astra. Je ale skutečně jeden z těchto vozů pro vás ten pravý? Ač máte v prvé chvíli pocit, že rozhodovat se můžete jen mezi touto trojicí, díky extrémně široké a rozmanité nabídce může být nakonec ideálem něco jiného - třeba menší VW Polo. Nebo naopak větší Renault Talisman.
Německý autoklub ADAC proto vzal hned 108 aut, které se aktuálně dají pořídit a otestoval je naráz. Zní to pošetile, jako srovnávání jablek s hruškami, ale Němci jsou Němci a ti mají body. Pro všechna auta byla použita stejná bodová stupnice od jedné do šesti (kdy menší číslo se rovná lepšímu hodnocení), do které se otiskly různé vlastnosti toho kterého vozu. Výsledky se pak zprůměrovaly a voilà - rázem můžete srovnat VW Golf třeba s Mercedesem třídy E. Jak to dopadlo? Které vozy jsou nejlepší bez ohledu na třídu? Přesně na to se teď podíváme.
Třícípá hvězda vládne všem
Z oněch 108 vozů bylo vybráno 33 nejlepších, které se svou celkovou známkou vešly do hodnocení 2,5. Na vrcholu je v případě teto automobilové smetánky Mercedes E220d Kombi coby univerzálně nejlepší auto na trhu - podle ADACu. Ten dosáhl celkové známky 1,8, přičemž v jeho prospěch nejvíce hovořil rozsáhlý výčet bezpečnostních a asistenčních systémů. Kromě toho ale vůz zabodoval i v oblasti vnitřního komfortu a pohonného ústrojí.
Pohled na první pětici vozů by mohl naznačit cosi o zaujatosti ADACu, jiné než německé auto na čelních příčkách nenajdete. Zajímavý je ale pohled od šestého místa dále, neboť do top 10 se probojovala také trojice elektromobilů. Tesla Model S zaujala hlavně technikou, Hyundai Ioniq Elektro a Opel Ampera-e jsou chváleny i za samotnou jízdu.
S příchodem desátého místa ale opětovně vzrůstá německý val, skrze který se dokázala probojovat až jednadvacátá Škoda Karoq 1,5 TSI. Ta dosáhla celkového hodnocení 2,3, přičemž nejlépe byla hodnocena v oblasti bezpečnosti a je v hodnocení nejlepším českým autem. Do výběru se pak dostala ještě Škoda Octavia Combi 1,4 TSI, další univerzálně přijatelná volba.
33 nejlepších aut dle testu ADAC 2018
Cena zcela obrací pořadí
Německý autoklub se však nezaměřil jen na celkové hodnocení aut, nabídl také pohled na nejlepší volby v poměru výkon/cena. Je to logické, také BMW 730d je jistě dobré auto, za cenu 10 jiných ale zase takový hit nepředstavuje. Při zohlednění ceny spadly jak BMW, tak třeba Tesla Model S či Porsche Panamera Hybrid až na samotné dno žebříčku, zatímco jeho vrchol okupuje Volkswagen Polo 1,0 TSI, jež celkově skončilo na třiačtyřicátém místě s hodnocením 2,5.
Ve vztahu k ceně je ale na jednotlivé vlastnosti německého hatchbacku nahlíženo mnohem vstřícněji, vystavena mu tak byla známka 1,8. Jízdně možná třeba na Golf GTI Performance DSG ztrácí, pořídit ho můžete výrazně levněji. Pokud tedy před každým vydáním obrátíte korunu několikrát v hrsti, budete rázem motor či podvozek vnímat s uspokojivějším pocitem než v případě, kdy by vás vše vyšlo dvakrát dráže.
Je samozřejmě třeba dodat, že na vše je nahlíženo optikou člověka s průměrnou mzdou (i když v tomto případě německou). Nedá se tudíž ani předpokládat, že by movitější klientelu začalo díky výsledkům v testu Polo lákat více než třeba Model S.
33 nejlepších aut v poměru k ceně dle testu ADAC 2018
Vozy s nulovými emisemi neexistují
Ve finále se zadíváme ještě na ekologickou stránku, na čelních příčkách zde logicky najdeme eletromobily a plug-in hybridy. ADAC se ovšem rozhodl, že nepřistoupí na tezi o nulových emisích, která je v souvislosti s elektromobily často zmiňována. V potaz byl bráno i CO2, které uniklo do ovzduší při výrobě elektřiny, kterou elektrická auta spotřebovávají.
I tak elektrifikované vozy klasické spalováky poráží, alespoň německou optikou. Rozdíly mezi nimi jsou pak ve spotřebou elektrické energie, která se logicky liší, někdy i překvapivým způsobem. Kupříkladu první Ioniq si během testu řekl každých 100 kilometrů o 14,7 kWh, zatímco v případě pátého Renaultu Zoe bylo třeba na stejnou vzdálenost 20,3 kWh.
Bližší informace naleznete níže v tabulce. Uznání si zaslouží Suzuki Ignis 1,2 a Toyota Yaris 1,5. Tato japonská auta jsou jedinými, jimž se povedlo porazit i některé hybridní modely. V případě druhé zmíněné značky je to přitom na pováženou, neboť role větších „škůdců“ připadla i na C-HR 1,8 Hybrid a Prius+ 1,8 Hybrid. Dá se předpokládat, že za tím stojí hlavně jejich vyšší hmotnost, se kterou se musí ústrojí po vyčerpání kapacity nevelkých baterií bojovat.
33 nejekologičtějších aut dle testu ADAC 2018
Dle ADACu je nejucelenějším vozem, který je aktuálně v prodeji, Mercedes-Benz E220d Kombi
Obecně nejlepší volbou mezi Škodami je pak nový Karoq s motorem 1,5 TSI
Zdroj: ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejčtenější články
- „Mr. Bean” prodává další ze svých superaut. Nikdo netušil, že ho má, sáhl po velmi svérázném provedení interiéru
10.4.2024 - Němci otestovali první turecké národní auto, bez okolků hovoří o „Erdoganově novince”
10.4.2024 - Chystané nové vrcholné SUV Škody nemá čím zaujmout už teď. Čím ohromí za dva roky, až se začne vyrábět?
10.4.2024 - Mercedes se pokusil spravit propadák jménem EQS falešnou maskou chladiče a hvězdou na kapotě, vypadá ještě hůř
11.4.2024 - Detaily německých prodejů ukazují zkázu elektrických VW. Diesely je překonávají 4krát, Passat TDI elektrického nástupce 14krát
11.4.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry