Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci zřejmě definitivně zešíleli. Zakazovat začínají další starší auta, ne jen diesely
5.11.2018 | Petr Prokopec
Zatímco u dieselů byl hon na starší auta alespoň nějakým způsobem ospravedlnitelný, snaha provést totéž se staršími benziny nám trochu uniká.
Němci v poslední době bojují se znečištěním ovzduší opravdu tvrdě. V důsledku toho byl už v několika městech zaveden zákaz vjezdu starších dieselových vozů, které se mají starat o překračování emisních limitů NOx. Zatímco však třeba takový Hamburk či Stuttgart počítají se stopkou pouze pro vozy plnící nanejvýš emisní normu Euro 4, ve Frankfurtu se rozhodli zajít ještě dále. Od příštího září totiž zakážou i diesely plnící normu Euro 5, které v daný moment nebudou muset být ani čtyři roky staré.
Tím ale omezování německých motoristů zdaleka nekončí. Správní soud ve Wiesbadenu totiž rozhodl, že frankfurtský zákaz se bude týkat také benzinových aut, a to těch, která plní emisní normy Euro 1 a Euro 2, popř. jsou ještě starší. Dle organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH), která kvůli znečištění ovzduší podává jednu žalobu za druhou a zatím každý případ vyhrává, totiž tyto vozy produkují prakticky stejné množství emisí NOx jako dieselové vozy.
V tomto ohledu samozřejmě lze dát žalující straně zapravdu. Benzinové vozy kategorie Euro 1 totiž mohou emitovat až 664 miligramů oxidů dusíku na kilometr, zatímco s diesely je spojeno 674 mg/km. Jde však o vozy plnící normu Euro 4. Jenže zatímco takové diesely skutečně mohou ke zhoršení ovzduší skutečně citelně přispívat, neboť je dost lidí stále používá pro běžné ježdění, u oněch starších benzinů něco takového neplatí.
Jde totiž už o dost staré vozy, které platí spíše za youngtimery a v provozu jsou neobvyklé i u nás, natož v Německu. Jedná se např. o raná BMW řady 3 generace E36, BMW řady generace 5 E34, Mercedes W124, Porsche 911 964 nebo VW Golf III. Řeč je zkrátka o vozech, které už vesměs neexistují a pokud ano, pak pro potěchu majitelů, kteří je vytahují z garáží jen zřídka. Škoda napáchaná na životním prostředí je tak možná v přepočtu na kilometr vysoká, ovšem celkově velmi nízká.
Pokud tedy toto omezení začne platit, Němci se logicky domnívají, že to poškodí trh s youngtimery podobně, jako poškodilo ten s diesely. Zájem o ně kvůli omezením razantně klesl, stejně jako jejich ceny, což má i svérázné důsledky. U starších benzinů by to mohlo dopadnout stejně, ale mělo by to citelně bolavější dopady. Majiteli tady budou převážně nadšenci, kteří by stěží chápali, proč jejich sotva ježděné, náročně udržované klenoty náhle nesmí vjet tam či onde. S youngtimery by pak trpěla i celá veteránská scéna - nedokážeme si představit sraz takových aut někde uprostřed lesů.
Frankfurt proto doufá, že se jí podaří tento verdikt ještě zvrátit, přičemž rozhodnutí odvolacího soudu má padnout v prosinci. Velká šance na úspěch tu ale není, nakonec podobné snahy provázely i předchozí, „dieselové rozhodnutí”. Místo toho se začíná mluvit o dalším rozšiřování omezení benzinů - v přímém ohrožení je podle DUH dalších 28 německých měst. Není to celé trochu šílené?
Tato benzinová auta, mimo jiné, budou mít velmi pravděpodobně od února příštího roku ve Frankfurtu stopku. Pokud nedojde ke zvrácený zatím nepravomocného rozhodnutí správního soudu
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB